Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Data problem Timberjack 1270 system 3000

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

torbjorn_forsman

#16 » 21:16:35, 08-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Vad gäller usb till serieomvandlare så kör mannen i videon med en sådan, så det är inga problem.


Då återstår bara frågan om det är krångel med någon specifik typ av chip eller drivrutin till dito. Jag har varit med om att en del serieportprylar som har haft egen dedikerad PC-programvara (typ ICE'ar , programladdningskablar för JTAG mm), har varit petiga och bara fungerat med rätt sorts USB/RS232-chip. En gång inträffade det också att en sån där slutade fungera sen jag hade installerat ett servicepack till XP, efter mycket felsökande visade det sig att det krävdes en ny drivrutin för kabeln i och med servicepacket.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



akkamaan

#17 » 07:10:49, 09-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Misstänker det är såna gamla flashkort med batteri i. Är batteriet slut i minneskortet försvinner allt. Möjligt dom kräver nytt batteri för att kunna "formateras".

Nej, dessa PCMCIA flash kort har inget batteri. Med det är inte alla PCMCIA kort som går att formatera för Timberjack 3000. När jag håll på mycket med timberjack 3000 på 1990-talet så var det bara Intels kort som fungerade för mig så jag köpte ett dussin av dem på ELFA för min prislistekurser. Har förmig att det var Serie 2 kort på 1Mb. Länk till specar dessa kort
Sen har jag för mig att Timberjac 3000 inte kunde formatera kort som var större än 1Mb eller möjligen 2Mb.
Har en länk till Manualerna för Timberjag 3000 mmen det fattas någon sektion i manalen för att den ska vara komplett
Jag lade av med detta år 2000 och följde inte vad som hände med 3000 efter det. Men jag har för mig att det kom andra interface som man kunde ansluta. Tror det var 3½" floppydiskett men ska låta det vara osvuret...
Bild


Laddade upp filen hit:
Timberjack 3000 bruksanvisning
/Holger
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Blom 1 (trådstartaren)

#18 » 07:37:48, 09-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har inga kvar möjligtvis, om man kunde köpa ett ....
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Blom 1 (trådstartaren)

#19 » 07:45:05, 09-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
magloman skrev:Misstänker det är såna gamla flashkort med batteri i. Är batteriet slut i minneskortet försvinner allt. Möjligt dom kräver nytt batteri för att kunna "formateras".

Nej, dessa PCMCIA flash kort har inget batteri. Med det är inte alla PCMCIA kort som går att formatera för Timberjack 3000. När jag håll på mycket med timberjack 3000 på 1990-talet så var det bara Intels kort som fungerade för mig så jag köpte ett dussin av dem på ELFA för min prislistekurser. Har förmig att det var Serie 2 kort på 1Mb. Länk till specar dessa kort
Sen har jag för mig att Timberjac 3000 inte kunde formatera kort som var större än 1Mb eller möjligen 2Mb.
Har en länk till Manualerna för Timberjag 3000 mmen det fattas någon sektion i manalen för att den ska vara komplett
Jag lade av med detta år 2000 och följde inte vad som hände med 3000 efter det. Men jag har för mig att det kom andra interface som man kunde ansluta. Tror det var 3½" floppydiskett men ska låta det vara osvuret...
Bild


Vet du om prislistan ligger på separata minneskortet eller sparas det på samma som aggregat inställningarna? Har läst manualen men der står inte så mycket angående detta där vad jag har hittat :coffee:
Köpte en floppy och testade men har ingen lycka där heller. Maskinen är från 95 tror jag
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

akkamaan

#20 » 18:55:36, 09-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blom 1 skrev:Vet du om prislistan ligger på separata minneskortet eller sparas det på samma som aggregat inställningarna? Har läst manualen men der står inte så mycket angående detta där vad jag har hittat :coffee:
Köpte en floppy och testade men har ingen lycka där heller. Maskinen är från 95 tror jag
Floppy-med separat läsare funkar inte i en maskin från 1995. Operativssystemet behöver uppgradeas för att kunna läsa data från andra minnes-media

Timberjack 3000 kommer med ett sk "system-kort" som man använder för att återställa operativsystemet om nåt blir fel i det. Du kan/ska inte försöka spara apt-filer, produktionsfiler och maskinparameterfiler på det kortet. Det ska finnas en liten knapp på sidan av kortet där man kan spärra så att man inte av misstag skriver över eller raderar system-kortets filer.

Alla arbetsfiler sparas på ett annat separat kort
Vad gäller programvara på PC för att skapa prislistor så är det SilviA du skall använda. Men jag vet inte om SilviA är bakåt-kompaitbelt ända till 1990-talet. Den filstandard som alltid använts är kallad StanforD och det har ändrats mycket i StanforD, nya filtyper har skapats och man har ändra beteckningen/filtypsnamnet på en del filer. Men prislistefilerna heter nog fortfarande ".apt"

Tyvärrr så lämnade jag allt detta bakom mig på mitt gamla jobb när jag år 2000 flyttade till USA. Och de som tog över efter mig har mest troligt men inte säkert städat bort allt detta i dag. Jag har inget kontakt längre med de som "försöker" göra mitt gamla jobb i Sverige.
Mitt bästa tips är att kontakta Alfta Produkter för vägledning. Vad gäller SiliA så var det företaget bakom mjukvaran till Timberjack 3000 som utvecklade det. De hette på den tiden CCSystem och fanns då i Uppsala men företaget har bytt profil och flyttade senare till Alfta.
Hittade dessa uppgifter från 2014
CC Systems Headquarter Location
Norra Ösavägen 11 B Box 83
Alfta, 822 40,
Sweden
46 27 119 38 0
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Blom 1 (trådstartaren)

#21 » 08:38:20, 10-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
Blom 1 skrev:Vet du om prislistan ligger på separata minneskortet eller sparas det på samma som aggregat inställningarna? Har läst manualen men der står inte så mycket angående detta där vad jag har hittat :coffee:
Köpte en floppy och testade men har ingen lycka där heller. Maskinen är från 95 tror jag
Floppy-med separat läsare funkar inte i en maskin från 1995. Operativssystemet behöver uppgradeas för att kunna läsa data från andra minnes-media

Timberjack 3000 kommer med ett sk "system-kort" som man använder för att återställa operativsystemet om nåt blir fel i det. Du kan/ska inte försöka spara apt-filer, produktionsfiler och maskinparameterfiler på det kortet. Det ska finnas en liten knapp på sidan av kortet där man kan spärra så att man inte av misstag skriver över eller raderar system-kortets filer.

Alla arbetsfiler sparas på ett annat separat kort
Vad gäller programvara på PC för att skapa prislistor så är det SilviA du skall använda. Men jag vet inte om SilviA är bakåt-kompaitbelt ända till 1990-talet. Den filstandard som alltid använts är kallad StanforD och det har ändrats mycket i StanforD, nya filtyper har skapats och man har ändra beteckningen/filtypsnamnet på en del filer. Men prislistefilerna heter nog fortfarande ".apt"

Tyvärrr så lämnade jag allt detta bakom mig på mitt gamla jobb när jag år 2000 flyttade till USA. Och de som tog över efter mig har mest troligt men inte säkert städat bort allt detta i dag. Jag har inget kontakt längre med de som "försöker" göra mitt gamla jobb i Sverige.
Mitt bästa tips är att kontakta Alfta Produkter för vägledning. Vad gäller SiliA så var det företaget bakom mjukvaran till Timberjack 3000 som utvecklade det. De hette på den tiden CCSystem och fanns då i Uppsala men företaget har bytt profil och flyttade senare till Alfta.
Hittade dessa uppgifter från 2014
CC Systems Headquarter Location
Norra Ösavägen 11 B Box 83
Alfta, 822 40,
Sweden
46 27 119 38 0

:buga: tänkte på att inte det går att läsa fron floppyn, valet finns ju i datorn?
Prislistan jag har fått är gjord i SilviA från ett sågverk som har en gammal dator stående utan uppkoppling med program från denna tiden, så den apt-filen tror jag stämmer,
Känns dock som jag är inne på rätt spår att jag måste hitta ett minneskort som fungerar, har kollat med olika skrotar för skogsmaskiner dock ingen tur där,
hittade denna sidan kanske finns något som fungerar? detta är inte mitt område riktig djungel....
https://www.amtron.com/linear_flash_car ... Compatible
så om någon förstår allt det här uppskattar jag lite hjälp :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Blom 1 (trådstartaren)

#22 » 16:34:25, 22-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag lyckats hitta ett original kort till TJ 3000 datorn,
Bild
men nu till nästa problem jag kan inte läsa av det eller öppna det i utforskaren för att kunna lägga in ny prislista??
Behövdes det någon särskild drivrutin för Intel series 2 kort? Har googlat som en galning men hittar inget, har provat med 2 olika datorer med PCMCIA inbyggda kortläsare, samma sak på båda de frågar efter intels drivrutiner, kör jag en allmänn för pcmcia kort så ser jag det i utforskaren men kan inte öppna det?
provat men kortets switch i båda lägena och samma sak
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

akkamaan

#23 » 17:02:52, 22-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blom 1 skrev:Nu har jag lyckats hitta ett original kort till TJ 3000 datorn,
Bild
men nu till nästa problem jag kan inte läsa av det eller öppna det i utforskaren för att kunna lägga in ny prislista??
Behövdes det någon särskild drivrutin för Intel series 2 kort? Har googlat som en galning men hittar inget, har provat med 2 olika datorer med PCMCIA inbyggda kortläsare, samma sak på båda de frågar efter intels drivrutiner, kör jag en allmänn för pcmcia kort så ser jag det i utforskaren men kan inte öppna det?
provat men kortets switch i båda lägena och samma sak

Coolt att du fann det kortet, Du behöver en prislisteprogramvara för att kunna läsa och spara apteringsfilerna på kortet. Har för mig att det skulle gå hantera filer, dvs kopiera, radera och spara genom "Utforskaren". Om inte kortet fungerar så kan det bero på att det inte är formaterat eller att kortet helt enkelt har krashat. Prislisteprogramvaran som jag använde till 3000 var SilviA....
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Towil

#24 » 17:04:31, 22-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

har du provat att föra över via seriekabel som i videon. Han sa väl något om att kortet inte fungerar i moderna datorer.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Blom 1 (trådstartaren)

#25 » 17:10:57, 22-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
Blom 1 skrev:Nu har jag lyckats hitta ett original kort till TJ 3000 datorn,
Bild
men nu till nästa problem jag kan inte läsa av det eller öppna det i utforskaren för att kunna lägga in ny prislista??
Behövdes det någon särskild drivrutin för Intel series 2 kort? Har googlat som en galning men hittar inget, har provat med 2 olika datorer med PCMCIA inbyggda kortläsare, samma sak på båda de frågar efter intels drivrutiner, kör jag en allmänn för pcmcia kort så ser jag det i utforskaren men kan inte öppna det?
provat men kortets switch i båda lägena och samma sak

Coolt att du fann det kortet, Du behöver en prislisteprogramvara för att kunna läsa och spara apteringsfilerna på kortet. Har för mig att det skulle gå hantera filer, dvs kopiera, radera och spara genom "Utforskaren". Om inte kortet fungerar så kan det bero på att det inte är formaterat eller att kortet helt enkelt har krashat. Prislisteprogramvaran som jag använde till 3000 var SilviA....


Jag har dock inte vågat formatera från maskinen heller, kanske bör prova....
Towil skrev:har du provat att föra över via seriekabel som i videon. Han sa väl något om att kortet inte fungerar i moderna datorer.

nej det har jag inte, tänkte att det skulle kanske gå ändå :ohnej: ska prova :)

i min vilda fantasi trodde jag att det skulle gå super enkelt nu, bara i med kortet i datorn över med filen osv..... men, men

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se