Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

BM 350 Skogsboxer 1965

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Luarammel (trådstartaren)

#1 » 19:47:05, 11-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, då var man bliven med BM 350 Skogsboxer, av den fantastiska årsmodellen 1965. Även om den haft få ägare har den levt ett långt liv, och det märks givetvis. Nu har jag vare sig verkstad, kunskaper, mekarfingrar eller resurser, jag har bara köpt den som leksak att flytta vedpinnar med (SWMBO: "...det var en dyr leksak du köpt, hörru...").

Eftersom jag är mer akademisk än praktisk maskinägare måste man lyssna till andras erfarenhet, så nu kör vi!

Problem 1: läckande bränslerör vid spridare :
Röret mellan två av spridarna duschar frikostigt grenröret med diesel. Det känns ju så där. Nya bränslerör behövs... men var finner jag det? Efter att ha tröskat igenom de vanliga leverantörerna (ja, även de famösa Olsson i Ellös) verkar det som om det är knepigt att hitta nya rör till Sveriges genom tiderna mest tillverkade traktor. Så, var får jag faktiskt tag på de här välsignade rören? Byta rören fixar jag nog själv, och lufta systemet är inte så knepigt.


Bild
Bild


Gå till lösningen

1 person gillar det här inlägget.
Luarammel
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:44:20, 14-06-2022
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 Skogsboxer 1965



Kotten

#2 » 19:57:36, 11-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul leksak :thumme: Läckaget verkar komma från en av slangarna på spridarnas retursida. Där är det inget nämnvärt tryck, så går bra att skarva med någon annan bränsleslang. Skär försiktigt upp pressningarna som den dåliga slangen sitter med så kommer det vara kvar en fin bit rör i var ände så att säga. Mät diametern där och köp bränsleslang med samma eller aningen mindre innerdiameter (troligen runt 6mm) samt två slangklämmor för att verkligen spänna fast slangen.
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Mattias Petterson

#3 » 20:39:24, 11-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller så tar du med hela slangen till närmaste slangverkstad så gör de en ny.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Luarammel (trådstartaren)

#4 » 12:23:30, 21-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för goda tips! Så här blev resultatet:

Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Luarammel
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:44:20, 14-06-2022
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 Skogsboxer 1965

Luarammel (trådstartaren)

#5 » 12:29:26, 21-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problem 2: Föga förvånande är elnätet ruttet. Det tänkte jag dra om själv... men vilken dimension skall kablaget ha? Vilka principer gäller för omdragningen i den här typen av system; har ledare och jord olika färg? Har hittat ett mer eller mindre uselt kopplingsschema för vanliga boxer 350, men inte för skogsboxer. Å andra sidan verkar det ju inte vara kilometervis med kabel...
Luarammel
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:44:20, 14-06-2022
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 Skogsboxer 1965

Luarammel (trådstartaren)

#6 » 23:32:06, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lösningen på kabeldimensionerna återfunnen i verkstadshandboken!


Detta inlägg har valts som lösning


1 person gillar det här inlägget.
Luarammel
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:44:20, 14-06-2022
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 Skogsboxer 1965

Johnj-e

#7 » 08:27:00, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en rottnekärra efter?

Googla upp ett nomogram och ohms lag så kan du på så sätt ta reda på kabelarea.

Men skulle tippa på att de ligger på 1,5mm2.
Sätt dit en växelströmsgenerator om de inte redan sitter en sådan där?
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Tobbeeng.

#8 » 02:41:47, 07-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luarammel skrev:Problem 2: Föga förvånande är elnätet ruttet. Det tänkte jag dra om själv... men vilken dimension skall kablaget ha? Vilka principer gäller för omdragningen i den här typen av system; har ledare och jord olika färg? Har hittat ett mer eller mindre uselt kopplingsschema för vanliga boxer 350, men inte för skogsboxer. Å andra sidan verkar det ju inte vara kilometervis med kabel...
Ledare (+) generellt röd
Ledare (-) generellt svart

Jord i den bemärkelsen finns inte på batterisystemet i ditt fall. Däremot är chassit negativt anslutet på batteriet. Därav slarvar man frikostigt och säger att det är jord.

Såg att du hittat i en handbok.
Enklast är dock att räkna: (P=U*I -> I=P/U) där P=effekt, U=spänning, I=ström.
Spänningen är ju känd. Effekterna brukar oftast stå på lasterna och strömmen räknar vi ut.

Sedan kollar vi på valfri lathund angående dimensioner och största avsäkring med kopparsäkring (brukar vara okej i de allra flesta fall).

Se kolumn tre:

http://kabelstickan.draka.se/k/56581ae663fca62ce8000000

Mvh
Tobias


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tobbeeng.
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:16, 21-11-2013

Luarammel (trådstartaren)

#9 » 12:20:17, 13-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johnj-e skrev:Är det en rottnekärra efter?

Googla upp ett nomogram och ohms lag så kan du på så sätt ta reda på kabelarea.

Men skulle tippa på att de ligger på 1,5mm2.
Sätt dit en växelströmsgenerator om de inte redan sitter en sådan där?


Hej, det löste sig fint med hjälp av handboken... problemet ligger i att finna rätt kabel i rätt dimension i rimlig längd. I sverige verkar man bara kunna beställa de mer udda kulörerna jag behöver på 100 m-rullar... men, med hjälp av Amazon fick jag tag på en leverantör i Tyskland!!

Jag tror att kärran kan vara en ÖSA 76/2, men jag är inte alls säker. Den som vet säkert får gärna höra av sig (gärna med bild- eller broschyrbevis...)!
Luarammel
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:44:20, 14-06-2022
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 Skogsboxer 1965

Luarammel (trådstartaren)

#10 » 12:21:12, 13-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tobbeeng. skrev:
Luarammel skrev:Problem 2: Föga förvånande är elnätet ruttet. Det tänkte jag dra om själv... men vilken dimension skall kablaget ha? Vilka principer gäller för omdragningen i den här typen av system; har ledare och jord olika färg? Har hittat ett mer eller mindre uselt kopplingsschema för vanliga boxer 350, men inte för skogsboxer. Å andra sidan verkar det ju inte vara kilometervis med kabel...
Ledare (+) generellt röd
Ledare (-) generellt svart

Jord i den bemärkelsen finns inte på batterisystemet i ditt fall. Däremot är chassit negativt anslutet på batteriet. Därav slarvar man frikostigt och säger att det är jord.

Såg att du hittat i en handbok.
Enklast är dock att räkna: (P=U*I -> I=P/U) där P=effekt, U=spänning, I=ström.
Spänningen är ju känd. Effekterna brukar oftast stå på lasterna och strömmen räknar vi ut.

Sedan kollar vi på valfri lathund angående dimensioner och största avsäkring med kopparsäkring (brukar vara okej i de allra flesta fall).

Se kolumn tre:

http://kabelstickan.draka.se/k/56581ae663fca62ce8000000

Mvh
Tobias


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Tack! :smile:
Luarammel
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:44:20, 14-06-2022
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 Skogsboxer 1965

Luarammel (trådstartaren)

#11 » 13:22:54, 13-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Före dörrenovering!

Att renovera gamla maskiner kan medföra utmaningar, det vet alla som någonsin givit sig på det. Min BM 350 Skogsboxer 1965 är rätt tilltufsad på många sätt, men en enkel sak, tänkte jag, kan ju vara att renovera dörrarna. Sagt och gjort, med vinkelslip och stålborste blev de riktigt rena, och med tvåkomponentfärg från Bilfärg.se blev dörrarna som nya (hm, nåja). Ett par glas fanns kvar, varav ett var ersatt med en numer mjölkvit plexiglasskiva

Så var det då dags att hitta en glasmästare som kunde fixa lister och rutor. Innan jag fortsätter kan jag till den som "växt upp med spillolja under naglarna och en svets i bakfickan" säga att jag säkert hade kunnat göra det själv, men det är inte så att det finns steg-för-steganvisningar där ute! :grin:

Tidigare i år fick jag hjälp av en skicklig bilglasmästare i ett annat ärende, så det var ju naturligt att jag åkte tillbaka dit. Men...: "nej, tyvärr, vi är uppköpta av Den Stora Glasdraken, så här jobbar vi numer bara med fönsterrenovering. Men om du åker till adressen X kan vår glasbutik där säkert hjälpa till." Jaha, visst, så kan det vara. Iväg tvärs över stan till ett annat industriområde. Jag finner butiken och skall precis kliva in genom dörren, när jag ser en skylt i fönstret: "Här jobbar vi med planglas. Gäller det fordonsglas skall du åka till vår butik på adressen Y". Det var inte långt bort, så jag puttrar dit och går in. En yngling tittar förvirrat på mig. "Nej, uhm, öh, va... traktor? Ska kolla, typ lixom ba". Han kommer tillbaka med chefen som beklagar och säger "nej tyvärr, vi kan bara byta bilrutor på bilar och bara modeller där vi kan beställa färdiga rutor. Men om du åker tillbaka till adress X kan de faktiskt hjälpa dig". Va? Jaha, ja, kanske det... jag hade ju faktiskt inte pratat med dem. Alltså: tillbaka till adress X, nu med högre puls och viss irritation. Den föga hjälpsamma damen bakom covidrutan förklarar att "vi kan säkert skära till glaset, men vi har inga lister att montera det med, så det får du göra själv. Nej, vi kan inte montera dem åt dig alls, inte ens om du köper lister åt oss. Men du kan ju prata med Lantmännen, de kanske vet".

Huvudvärken tilltar och med ett lätt rött skimmer framför ögonen tuffar jag iväg till Lantmännen och får prata med deras verkmästare. Han tittar häpet på mig och konstaterar, liksom jag, att det är konstigt att någon som kallar sig glasmästare inte kan skära till och montera en planglasruta i en dörr. Nå, han tittar på dörrarna, noterar att det inte är jobb de gör eftersom de faktiskt inte är glasmästare utan mekaniker, och det tyckte jag inte är så konstigt. Vi går in på hans kontor, det googlas och rings, och med gemensamma krafter finner vi en glasmästare som kallar sig bilglasmästare. Jag får en adress i ett tredje industriområde, dånar dit och finner att de flyttat. Med bultande puls och sus i öronen ringer jag det uppgivna numret och... halleluja! En mycket trevlig kvinna börjar lyssna på min klagovisa, men avbryter mig efter 15 sekunder och säger "du, det är klart att vi fixar det där. Inga problem. Vi är ju faktiskt glasmästare". Jag ser en strimma av ljus, men tänker att jag nog inte ska ropa hej ännu.

Så, jag får en adress i en närliggande ort och susar dit. Den trevliga kvinnan kommer ut, kastar ett öga på dörrarna och säger "bär in dem. Det där fixar vi på ett par veckor. Förresten, vi kommer att ha vår nya kundmottagning precis i närheten av dig, men den är inte klar än, så vi har som service att kostnadsfritt köra ut grejorna till kunderna." OK, det är inte lämpligt att kyssa en glasmästare, men det var nästan det jag gjorde.

Så, sammanfattningsvis: jag rekommenderar inte Den Stora Glasdraken. De är inte intresserade, har inte delarna som behövs och vill inte ta hem dem, saknar uppenbarligen vilja och kunskap, saknar all servicekänsla och är framför allt inte glasmästare!

Förresten - är det någon som har mått på ramen till vindrutan? Eller rentav en ram liggandes? Nuvarande plexiglasskiva är fastsatt med ett par metallbleck, och jag vill ha det rätt gjort. Jag är även intresserad av lämpliga backspeglar. Se bild!

2 personer gillar det här inlägget.
Luarammel
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:44:20, 14-06-2022
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 Skogsboxer 1965

Bygert

#12 » 22:22:15, 16-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Modellen kan jag inte bekräfta men den ser ju ut att vara byggd som en Ösakärra:

Bild
Bild

Lite bonusmaterial också kanske:


Bild
Bild
Bild
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

magloman

#13 » 19:21:22, 21-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör en egen ram, eller be plåtslagare göra en. Mät upp hålet som plåten ska fylla, sen ett lämpligt mindre hål för rutan. Hålet för rutan bör ha stora radier i hörnen. Titta på andra rutor vad det är för radier.

Samma glasmästare som hjälper dig med det andra glaset kan sen fixa rutan. Gör inte rutan för stor bara. Lättare om det är lite mer plåt runtom om du fattar hur jag menar.

Sen för att montera plåten så borra hål och använd byggvinklar för trä med massa hål i kanske.
Montera plåtramen o testa innan du lämnar iväg den till glasmästaren. När du får den tillbaks från glasmästaren är det "bara" att skruva fast den sen.

Jag skulle göra den i 1,5-2,0mm plåt utan att ha sett hur det ser ut.
Kan plåtslagaren bocka en kant runt så styvar det upp väldigt oxå.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman

#14 » 23:01:37, 04-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nånting så här är det jag skulle göra. Sen kan man göra den i fyra bitar så blir den enklare att bocka. Bara punkta ihop hörnen sen med svetsen. Eller lägga lite överlapp och popnita.

Sen fästa nåt gångjärn i kanten osv. När man testat ramen och gjort gångjärn mm klart så målar man den innan man ger den till glasmästaren. Den behöver inte var jättestadig för rutan kommer staga upp den rejält sen.


Bild
Bild
Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Luarammel (trådstartaren)

#15 » 15:08:24, 30-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack! :buga:
Luarammel
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:44:20, 14-06-2022
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 Skogsboxer 1965


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se