Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Rottne Rapid 8wd Liv & Leverne

119 inlägg • Sida 6 av 8
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Simon_91

#76 » 21:32:28, 03-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ofta är det ganska rätt tänkt så som tillverkaren räknat ut från början

Några nackdelar med olje/vattenkylare som jag har hört är dels att man riskerar läckage av glykol in i lådan och att lamellerna inte mår bra av det. Kommer inte ihåg om det är hydraultranssmision eller hydrostat i skotarn?

Går motorn varm av nån anledning smittar det till lådan, samma åt andra hållet, räcker inte kylkapaciteten till smittar det till motorn.

Det finns termostater att sätta på oljesidan med. Låg temp går oljan till termostat och vänder till retur, hög tem går den vidare till kylaren och sedan i retur.

För dig lär det funka vad som så länge det finns något, lär ju inte köras i skift på 110%

1 person gillar det här inlägget.
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820



magloman (trådstartaren)

#77 » 22:28:10, 03-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna är det hydraultransmission på(vanlig gammaldags). En clark 18000 serie låda.

Ja exakt, det blir inte mkt kört. Men det är ju konstigt det är en växlare i manualen enligt bilden. Men att det satt en vanlig kylare på min maskin. Tänkte om någon byggt om den någongång. Eller om det varit sådär från fabrik utan termostat trots det står annorlunda i böckerna.

Är med på att man riskerar kontaminera med kylarvatten om man har otur. Är nog bra med separata system. Ska kolla om jag hittar nån termostat för olja.

Det satt en övertrycksventil med på den tidigare kylaren. Lådan ska kunna ge 16 bar och många kylare har runt 15 som maxtryck. Så med kall olja kan det nog gå hårt åt kylaren. Kanske får ordna så den överrycksventilen blir kvar.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

88ecr

#78 » 09:28:25, 04-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värmeväxlaren för att få växelådan att varmna lite fortare, samt fåp sedan även nerkyld. Men om nu bortaget eller ej alls ens monterat dylik, går slangarna/rören från transmisionen vartåt eller finns dom alls på er maskin nu?

Bökker manualer kan ha allt möjligt udda ekstra i sig, vet detta med med wille, små tillverkare som alla plockas ihop på bestälning, alla är unika
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

magloman (trådstartaren)

#79 » 10:07:19, 04-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag har växellådan en egen kylare och slangarna går raka vägen till lådan. Kylaren är trasig och finns inte att köpa. Har köpt en universalkylare som jag tänkt montera men man blir ju fundersam när det ser annorlunda ut i böckerna. Men jag tror det är som Simon säger att man vill inte riskera att blanda ihop vätskorna osv.

Men tror ju lådan mår bra av att få gå varm så en oljetermostat kan ju vara lösningen. Finns ju att köpa till racing som har ganska bra flöde och så vidare.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

88ecr

#80 » 10:42:20, 04-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en kylar reparatör som vida brukar berätta vad di reparerat, har ni nån liknande som ej nödvändigt är på internetet alls, bara jungeltrummor och rykten.

Rutten över förtig årig FoMoCo kylare böt dom element samt lödde ruttet för samma som en lågpris handlares lågvikts kylare som ej håller.

Om ej, nu kan jag ju konsultera, posten går, om dom skulle reparera er, kan kanske ge ett pris på förväg.

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

magloman (trådstartaren)

#81 » 11:19:37, 04-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har pratat med en lokal reparatör och dom lagar inte alukylare. Man får bygga en ny eller köpa en universal.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

88ecr

#82 » 12:28:07, 04-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

www.sjpoy.fi/ota-yhteytta/

Ta kontak med dom, talade just med en av dom, alu och 16bar, inga problem, tag kontakt per email på engelska så hjälper dom er.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

magloman (trådstartaren)

#83 » 12:36:06, 04-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset :buga:

Har en ny kylare och en beg värmeväxlare från Bowman ligger. Ska bara bestämma vilken jag ska använda, sen bygga fäste och skaffa lite nya slangar mm så det blir bra.

Tror jag skaffar en oljetermostat och sen kör med den nya alukylaren. Då finns det ingen risk att det kan blanda vätskor om något skulle gå sönder.

Bild

Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Simon_91

#84 » 15:46:31, 04-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tyckte man fick klent med träffar på termostat, oljekylare om man söker. Såhär ser kan dom som är gjord för det se ut:
Bild
Bild

Tror det är typ Bsp 1”

Söker man på M12530000100 hittar man lite mera. Det går att hitta insatserna som reservdel till nån skogsmaskin såg jag, bla. hos koppom maskin.

1 person gillar det här inlägget.
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

88ecr

#85 » 16:04:57, 04-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på ni kan ju för säkerhets skull sätta en övertrycks ventil i kylsystemet om ni tycker trycket lådan kange blir högt. I ställe för att kylarn spyr ut olja då ni skall köra
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

magloman (trådstartaren)

#86 » 16:31:39, 04-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simon: tittar man till racing så finns det en del.

Så här såg gamla övertrycksventilen ut. Den gula grova fjädern har nog samma funktion som en distanshylsa. Men den andra är ganska mjuk. Nya kylare klarar högre tryck så det är nog inget problem längre.

Bild


Bild


Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Simon_91

#87 » 16:59:25, 04-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Racing är hobby! Du är i ett profsegment nu :cool: :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

magloman (trådstartaren)

#88 » 17:28:29, 04-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jo är medveten om det och är försiktig med klåparlösningar

:mrgreen:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman (trådstartaren)

#89 » 22:51:02, 10-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillverkat nedre hållare till kylaren. Den ska sitta i 1,5mm plåt som kylarmaskeringen består av så vill att den ska ha ett par fästpunkter till.

Hittade en lagom grov kylarslang och ett fyrkantrör som blev bra att bygga fästet av.

Sen lite esabklister och hagmans oally-svart så blire inte bättre :thumme:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman (trådstartaren)

#90 » 19:52:52, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjort nya fästhål kylarmaskeringen och hängt dit kylaren.

Sen har jag fått dit termostaten. Håller på att göra nya slangar. Tycker de gamla hydraulslangarna är väl stela och bökiga att hålls med. Känns lite onödigt med hydraulslangar vid så låga tryck. Lådan har normalt oljetryck mellan 12-16 bar eller nåt sånt.

Det ska dit en plåt högst upp där också:
Bild

Bild

Hittade en naturlig plats för termostaten. Ska snygga till befintliga slangar här sen, så dom inte ligger och skaver:
Bild

Avkapad stålomspunnen slang. Ska klara 60 bars tryck och mycket värme:
Bild

Färdiga slangar som ska sitta mellan termostat och växellådan:
Bild

Aldrig jobbat med såna här kopplingar tidigare, ganska smidigt måste jag säga. Kopplingarna är återanvändbara också.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se