Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Orkeslös bom på skogskran

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

exkaliber (trådstartaren)

#1 » 11:54:29, 16-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Har en Skotare LL-trollet som jag skall rennovera under sommaren. Ett ganska osvetsat objekt hyfsat glappfri, osvetsad kran mm. Men det finns att göra.

En av sakerna som är problem är att bomen ör völdigt svag på kranen. alla funktioner kan gå hyfsat snabbt så flödet verkar finnas. När jag väl börjar riva i den om ett par veckor så kommer jag givetvis att gå igenom och mäta tryck mm men det är alltid gott med lite disskussion innan.

Hur som helst så är som sagt bomen väldigt svag. Även om jag lyfter med stickan nästan rakt ner så orkar kranen inte så mycket. Däremot så kan jag fortsättalyfta med stickan när bomen inte orkar mer. Även med fullt utskjut på kranen. Då tänker jag att det igentligen borde innas rätt tryck i systemet. visst kan det bero på kran-ergonomin men om jag gämför med andra kranar så är det ofta så att stickans ork är väl avstämd med bomen och oftast går det att lyfta med bomen näs stickan inte orkar mer. Kan tilläggas att kranen inte sjunker.

en annan sak är att när jag sitter och kör bakåtvänd så har jag svängningen av maskinen på 2 knappar. kör jag med dom så upplever jag även där svängningen som lite klen... framförallt åt ena hållet. Samtidigt som att det inte är några problem att sväga med ratten. så även här känns det som att trycket från pumpen finns.
Skotaren har klassiska IPS boxar eller vad de heter elen är hyfsat genomgången, det sitter en linde PR105 pump. Gissar att det är ett system som är hyfsat likt en Ösa 250/260

Så mycket skrivande här. Men är det någon som upplevt liknande, vad som var orsaken, tipps mm så vore det kul att få höra . Och återigen jag kommer att riva i den om ett parveckor på riktigt. Jag rätt så bevandrad med hur styrningen av ventilerna fungerar vilka PWM signarer som det skall vara samt vilketn överlagrad signal det är mm så jag kommer absolut att få ordning på det :grin: ... men hoppas givetvis att jag slipper få reda på att pumpen e slut :cool:


Mvh
exkaliber
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:20:05, 12-03-2016
Ort: bollebygd
Sverige
Maskin: atila 1304, bm 400, scorpion, Bm2254



magloman

#2 » 12:15:54, 16-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte åldern på grejerna men tätningarna i bomkolven kan säkert vara slitna. Jag skulle bytt dom innan jag går vidare med felsökning. En maskin som inte går mycket kanske klarar sig 15-20år med samma tätningar.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Simnil

#3 » 13:17:30, 16-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mät tryck det första du gör. Bättre att veta än att inte veta! Och även en dålig pump klarar ge flöde om den inte behöver ge tryck.

Är bomcylindern dubbelverkande och i så fall lyfter den med plus eller minussida?
Lyfter den med - bör bommen falla oavsett hur tät ventilen är om kolvtätningen är dålig. Lyfter den med + krävs att minusoljan kan ta vägen någonstans för att bommen ska falla om olja läcker över kolvtätningen.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se