Vet en Nuffield 460 som var svag, svår att starta och orkade inte mycket. Vid belastning eller förresten även utan belastning när man gasade så svartrök den jättemycket. Det var något fel såklart, insprutningstiden var troligen fel, såg ut som att justeringen på kopplingen mellan pump och kamdrivning hade släppt, han gjorde en ful justering.(justerde lite och provköde tills han var nöjd) det blev inte bra men den blev körbar och gick att starta okej en sommardag.
Så vet du om/att insprutningstiden är rätt? Och rykter den mycket vid belastning?
En bekant har en ford 555 traktorgrävare 3cyl, den blev svagare och lät även underligt nästan som att den galloperade. Gick på tre cyl sen lät det som att den missade en cyl och gick sen på tre igen och sen missade den igen. Det blev värre och värre tillslut lät det som att den missade på en cyl nästan hela tiden och orkade inte komma upp i 2000rpm obelastad. Ett spridarrör öppades i taget för att felsöka vilken cylinder som vad död, men kom inte fram till någon enskild cylinder problemet nästan flyttade sig.
Bytte bränslefilter och det var inte vackert var helt full med brun gele. Efter bränslefilteret byttes så gick den bättre och efter några timmar andvändnig så gick den bra.