Hej Maskinister som kör MF robur!
Jag köpte mig en MF Robur för något år sedan. Tyckte maskinen verkade vettig även om jag varit lite fundersam på om den ha tillräckligt stor motor eller tillräckligt låga växlar. Andra maskiner av samma typ brukar ju ha reduktionsväxlar i hjulen som på stornalle och lillnalle. Roburn är ju bara som den är som jordbrukare.
Körde lite med den först å plocka ved i åkerkanter mm. Motorn var sliten och svårstartad så det fick bli en helrenovering av den då jag gillade traktorn. Renovering gick bra, motorn fick bra komp och går fint. Under sommaren körde jag lite med den på åkrar för lite mer småplock utan banden och den kändes rimligt stark med tanke på att maskinen ändå väger en del. Så långt allt bra.
Nu är banden på igen och jag prova maskin lite mer i skogen med en del backar och några dec med snö och jag tycker den är rätt orkeslös. Jag har kollat så bromsarna inte ligger på och hydraliken verkar inte stjäla effekt för oljan håller sig ganska kall o fin. Så jag tror inte det är något som stjäl kraft men ändå känns maskinen slö. Högre växel än trean låg är inte lönt att tänka på och så fort det går uppför och är lite snö så måste jag ner på tvåan även utan lass. Behöver jag också svänga i uppföresbacke så går det ännu tyngre för den. På pappret ska den ju lasta 10 ton! Det har jag inte gjort och tänkte inte maxa lassen heller. Det är ju en veteranare. Har bara kört lite smålass med ved än men känns ju som den kanske inte klarar mer än så??
Vad är normalt för dessa maskinerna?
Orkar era Robur att ta sig fram något vidare med lass i backar och snö? Eller är det en maskin bara för snöfria slättbygder i sydsverige? Är det bara ettan och tvåan låg som gäller och ligga och pressa på fullgas för att den ska orka något om det är lite terräng?
Jag vill gärna höra lite om era erfarenheter från era robur. Kan ni lägga på mer än halvlass? Vilka växlar kör ni på i olika sitationer?
Med vänliga hälsningar R