CTL har sin praktiska övre gräns vid i grova drag 70-80cm träddiameter, börjar det vara mycket över det så orkar ändå inte skördaren hålla upp och kvista/aptera. (skördare i södra Sverige som kör grov slutavverkning har i regel som längs 90cm svärd vilket er
ungefär 80cm som max kapdiameter)
Grävmaskinsburna stora skördaraggregat kan ta lite grövre men inte mycket.
Ett lag med fällare-läggare och skidder kan dra fram ohyggliga mängder virke, 2-3-4ggr mer än ett CTL-gäng, det tillkommer dock behovet av en maskin som kvistar och sen lastar på bilarna på avlägget. Att sen sågverken i dessa delar av världen verkar vara mindre rädda för grus i virket är tydligt.
En annan aspekt i det hela är vilken kvalitet det är på förarna som går få tag på i olika delar av världen. Andelen man törs sätta att spaka en Tigercat skidder eller feller/buncher är betydligt större än de man törs släppa bakom spakarna i sin nya skördare.
Det jag misstänker jagar på CTL-metodens utbredning är ökande transportkostnader. Man vill inte frakta in en massa "skräp" till fabrik/sågverk, bättre aptera rätt direkt. Det ihop med att man nu i många delar av världen är inne på andra eller tredje avverkningen på de marker man brukar så skogen är "sterilare" i storlek vilket gör CTL attraktivare.