Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Bilder på udda, ovanliga, annorlunda skogsmaskiner

905 inlägg • Sida 45 av 61
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

marve

#661 » 03:59:49, 23-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet


3 personer gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007



Mikkel

#662 » 15:42:05, 12-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här var tuff tycker jag, måste vara hembygge

eller inte bara hembygge?
Allt är omöjligt, bara man vill !

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

mimeck

#663 » 16:17:50, 12-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Salamndern tror jag var med i en del tidningar förut. Vet inte hur det gick. Ser ju smidig ut.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

texas5020

#664 » 21:59:03, 24-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog är den smidig som det ser ut men jag skulle knappast vilja köra den på heltid med krav prestation och lönsamhet. Men en intressant konstruktion onekligen !
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

JengaPRO

#665 » 10:38:16, 26-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyngdpunkten blir för hög anser jag.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

akkamaan

#666 » 14:16:36, 26-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:Tyngdpunkten blir för hög anser jag.

Kanske du generaliserar lite nu...
Här kommer en hypotetisk fråga...
Varför har segelbåtar en tung köl i botten? Varför har stora höga kryssningsfartyg stabilitet på vattnet? Vad är barlast och varför används det?
Tänk dig ett symmetriskt tomt skal stående upprätt på plan mark. Det har då en tyngdpunkt belägen på halva höjden av röret. Vad händer med höjden till tyngdpunkten om vi fyller röret till hälften med något som väger en del?

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

mimeck

#667 » 14:39:03, 26-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den skulle ju troligen ha utvecklats med bättre komfort och sånt om den blivit satt i "serieproduktion". Nånn som vet hur många som blev gjorda och varför dom troligen inte görs längre? Iallafall inte i nånn större omfattning.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JengaPRO

#668 » 14:50:06, 26-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
JengaPRO skrev:Tyngdpunkten blir för hög anser jag.

Kanske du generaliserar lite nu...
Här kommer en hypotetisk fråga...
Varför har segelbåtar en tung köl i botten? Varför har stora höga kryssningsfartyg stabilitet på vattnet? Vad är barlast och varför används det?
Tänk dig ett symmetriskt tomt skal stående upprätt på plan mark. Det har då en tyngdpunkt belägen på halva höjden av röret. Vad händer med höjden till tyngdpunkten om vi fyller röret till hälften med något som väger en del?

Bild


Segelbåtar har en tung köl för att balansera vindlasterna som verkar högt ovanför vattenytan.
Visst kan du ballasta en skotare men då kommer du köra fast ofta och orsaka mycket körskador.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

akkamaan

#669 » 15:02:20, 26-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oavsett hur mycket mera "hytt" med AC, värme, ljudisolering mm man kostar på det konceptet så kommer förarmiljön att rent fysiskt att vara dålig genom att man sitter längst ut på en rörlig svängarm. Det är raka motsatsen mot att ha en förarplats placerad MELLAN fram- och bakaxel. Föraren kommer att "kastas" upp och ner samt sidledes när maskinen passerar hinder eller svänger.
Som referens kan vi titta på en midjestyrd lastmaskin och begrunna varför föraren är placerad mitt emellan främre och bakre hjulaxel samt ovanför styrleden

Bild

Både Lokomo och Hemek har haft skotarkoncept som fallit pga illa placerad förarhytt

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

mimeck

#670 » 15:30:54, 26-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har säkert rätt i att hytten är felplacerad men den är ju gjord för att gå i krypfart i skogen så det kanske funkar iallafall
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

texas5020

#671 » 07:41:17, 27-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men Lokomon var fin att köra med pendelaxel fram så hytt och vagn följde boggin i rörelserna, gick att åka relativt fort ut med lassen, Sen var det ju andra nackdelar med placeringen som att den tog utrymme där det var trångt och man satt långt ifrån vagnen med sämre sikt men det var en vanesak. Att hytter är placerade där dom flesta är är bara sunt förnuft baserat på kunskap och erfarenheter. :coffee:
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

88ecr

#672 » 08:08:43, 27-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan, ytters bra förklarat, körde ni nångång med hiace eller motsvarande mazda, dom man satt framför framakseln, skifta mellan vilken som helst sedan bil och ovan nämda. Då förstår man hur chaufören i en lokomo blir slängd.

Jag stred med finnarna om en sådan vision med vilken som helst 5-10 ton midjestyrd hjulastare. Sedan hypro 755 eller typ 6m kran och patu stegmatare. Kedjor på framhjul, högst antagligen färdigt trampade spår att köra i. Tänk er den förarmiljön en nästan vilken som helst 5-10 tons hjulastare har jmf valtran bakåt. Jag vet, knäskadad att rotatera sig stor risk för knäet. Liksom de var pointen, den där hjul lastaren had man, kran med stegmatare, typ patu eller hypro 755. Prosesera de man nu kör, en veckatvå eller månad. Sedan den hjulastare ledig. För finnen för tung, liksom en ponsse skulle vara lättare, dåliga däck, kedjor på då, sitter för högt, sitter man lägre i en ponsse, fastnar på stubbar, din egen skog, i spåret, varför sågade du då för hög stubbe i spåret, den sjunker in i kärret, för helveti körd ni den i kärret då, växelådan går sönder??

Varför jag började, var en känd tubare, metsaman, han hade en ford hjulastare, patu stegmatare med kran på en mf 365. sådant svordomar med hur inkoppling, ventilbords jymnastik med ryggont. Rätt sleta marker och körde spår i skogen, De gick ej.
Den gubben har idag en andel i en ponsse ergo och valmet 8050 med ny billigaste keslapketet

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

bonnen513

#673 » 20:49:02, 27-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Metsaman är medlem här på Maskinisten dock verkar han glömt oss men jag kommer ihåg hans glädjedans när han hade lagat KellfriBröjten
Back In Business - After Break Down reparationstråden
https://youtu.be/qU8aog8dtFk dansen börjar vid ca 5.30

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

marve

#674 » 17:36:40, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Udda nu, i framtiden ? Komatsu Centipede

https://centipede.komatsuforest.se/om-centipede

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

JengaPRO

#675 » 19:06:26, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på försök för något år sedan om jag inte minns fel. Sedan blev det tyst. Jag tänker att tystnaden talar...
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se