Nordverk 150 som blev Kockums 875 var nog det som avsågs
Redigerar...
Ändra det till Nordverk 140 som fanns sedan 1963-1964 fram till 1968-1969 när man lanserade Nordverk 150. Nordverk 140 hade en angiven maxlast på 20 (tjugo) ton, och vögde 11.7 ton olastad. Det var nog den konkurrerande "slagkryssaren" samtida med Hemek Pirat baserad på Volvo motor/transmission.
MEN det är också möjligt att det var den enorma Åmål-giganten som avsågs, den presenterades hösten 1966, vägde nästan 20 ton och hade 8 hjul. Framdelen var från en Nordverk väghyvel.
Nordverk 140
Nordverk 140BB "Åmåls-Giganten"
Nordverk 150
Kockums 875
Volvo hade själva ingen skogsmaskintillverkning på "västkusten" och har aldrig haft. Nordverk tillverkades i Åmål vilket för Härjedalingar och Norrlänningar var så nära västkusten man kunde komma. Och definitivt inga "slagkryssare", möjligen "slagbjörnar" då det var Stor-Nalle och Lillnalle som var Volvos storsäljare under de åren. Sedan hade ju Nordverk verksamhet i Uddevalla också, vilket så småningom blev en hörnsten för Volvo och biltillverkningen.
Skogsmaskinen BM Volvo Lisa fanns säkert på ritbordet när Volvo 1966 spärrade leveranserna till Hemek Pirat. Lisa lanserades i september 1967. Så man ville väl ta bort en konkurrent...
Så nu när Lisa är omnämnd så kan jag ju lika gärna presentera en artikel om Lisa också