Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Har skaffat en ÖSA BM350 Skogsboxer i visst behov av renovering...

264 inlägg • Sida 5 av 18
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

kmracing

#61 » 10:10:17, 10-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det ser ut att vara uppbygt av samma komponenter! Original på 661 sitter det 1 kulventil mellan denna förgrening och retur, med den lossar man eller "låser" bandspänningen. Sen sitter det en backventil som bara släpper flödet in mot förgreningen och reduceringen som syns på bild, före backventilen sitter kulventil 2 som förbinder bandsp.systemet med huvudmatningen direkt från pump via ett t-kors. När den ventilen är öppen och någon annan hydraulikfunktion körs på maskinen kommer bandspänningen att trycksättas pga. mottrycket i röret från pumpen, då spänns banden. Backventilen hindrar trycket att gå tillbaka så länge ventil 1 är stängd, banden förblir spända och ventil 2 kan stängas. På 661 menar man att venil 2 väljer mellan "manuell" och automatisk" bandspänning. Reduceringsventilen närmast förgreningen bestämmer hur hårt banden spänns. Rörigt... :huh: :smile:

Angående vinschens frikoppling så är org. reglaget utformat som en kamskiva så att axeln dras utåt vid frikoppling, jag *tror* bara det är rörelsen utåt som påverkar frikopplingen.

Bild: bandspänning 661, något modifierad..

Bild
//Kjelle

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...



Risarvaren (trådstartaren)

#62 » 11:58:31, 10-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack vare Elis råd via skogsforum så klippte jag ihop en bild från två sidor i SM868-handboken (uppladdad på Maskinisten". Man ser att plungen trycker på det stora drevet och man ser även att rörelsemånen för drevet motsvarar "utsticket" för plungen.
Bild

Sprängskissen nedan visar dessutom en rätt stor fjäder som trycker ut drevet.
Man borde förmodligen kunna prova att trycka in plungen med en kofot för att testa att funktionen finns där, sedan lura ut en ny enkel "hemfix-spak"...
Nog borde det hålla för mild misshandel på detta viset...
Bild

Här nedanför är en bild på frikopplingsspaken jag klippt ut från framsidan av manualen. Den verkar vara en ganska kraftig gjuten historia men borde ändå vara tämligen lätt att tillverka om man börjar med ett plattjärn 30x15 eller så.
Bild
Senast redigerad av Risarvaren 12:41:30, 10-01-2013, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer

kmracing

#63 » 12:27:55, 10-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, du har helt rätt nu när jag tänker efter. Armen trycker in plungen när man frikopplar, den trycks in jäms med huset helt enkelt, spaken på min är väldigt lättmanövrerad så plungen ska nog gå ganska lätt. Borde ju inte vara nåt problem att tillverka en egen spak som gör detta! Spaken för hög & låg borde också gå att repa, det verkar ju bara vara själva pinnen som gått av, den delen som sitter kvar på din vinsch är fäst med en rörsprint genom axeln.
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Risarvaren (trådstartaren)

#64 » 12:47:36, 10-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

kmracing skrev:Ja, du har helt rätt nu när jag tänker efter. Armen trycker in plungen när man frikopplar, den trycks in jäms med huset helt enkelt, spaken på min är väldigt lättmanövrerad så plungen ska nog gå ganska lätt. Borde ju inte vara nåt problem att tillverka en egen spak som gör detta! Spaken för hög & låg borde också gå att repa, det verkar ju bara vara själva pinnen som gått av, den delen som sitter kvar på din vinsch är fäst med en rörsprint genom axeln.


Växelspaken saknas bara, ett gängat hål i delen som sitter kvar, jag hittade i skruvsamlingarna en ca 100 mm lång UNC-skruv som passar i gängan. Skall bara kapa av skruven, gänga toppen (metrisk) och sedan köpa en svart plastkula så borde det vara klart.

Dessvärre verkar den kärva lite så jag får nog lossa de fyra skruvarna och se hur det ser ut på insidan!

Frikopplingen borde inte vara så svår trots allt, om man börjar med ett plattjärn ca 30x10x100 som man fasar av i ena änden för plungerörelsen plus ett hål för en bussning och skruv (lagring) så borde saken vara biff!

Själv har jag nu min maskin ca 40 mil bort och jag undrar om du har möjlighet att mäta upp spaken på din vinsch? Tjocklek samt avstånd c-c från plunge till vridcentrum. Längd skulle vara bra att ha med.
Hur verkar den lilla fjädern i tredje hålet???
Senast redigerad av Risarvaren 14:37:23, 10-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer

cowboy

#65 » 13:56:00, 10-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Risarvaren skrev:
outback skrev:Exakt en sån midja har jag liggandes. Den satt på en davidbrown 3/4 bandare. Man styrde den med styre, liknande ett vanligt cykel styre som manövrerade en hydraulventil.

När det gäller svansstyrning på en halvbandare så är det nog alldeles utmärkt och sparar bromsband.
Dom flesta halvbandare är byggda så att man kan avlasta framaxeln helt eller delvis.

Tycker mig se två slangar som går in i din midja, är inte dom inkopplade till nån spak inne i hytten?


Jag kan tänka mig att det finns en fin poäng med svansstyrningen just om man kan avlasta framaxeln.

När jag tittar på mina bilder ser jag att jag fotat allt utom just det som söks. Typiskt! Jag skall följa alla slangar lite bättre och det finns definitivt intressanta ventiler som saknar spakar eller rattar. Måste lura ut vad de är avsedda för!

Några lite tydligare och ljusare bilder hittade jag iallafall! Det verkar vara två slangar som loopar baktill på traktorn plus ett ledigt hydrauluttag.

Bild

Bild



Om du sätter två kättingar i kors får du midjelås vid lastning..
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

kmracing

#66 » 18:36:03, 10-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte mäta i traktorn då man måste bort med hela övre fronten på 661an för att komma åt. Men... jag har letat i mina gömmor, och här är resultatet:
Bild

Bild

Bild

Bild

Hålet med fjädern skall också innehålla en kula, 8mm hålen i armen blir spärrlägen när kulan trycks in i dem. Bulten som håller armen är M12 x 30mm (mycket förvånad att det inte var UNC..). Och armen är tyvärr inte till salu då den hör till en komplett vinsch :grin:
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Risarvaren (trådstartaren)

#67 » 23:41:27, 10-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

kmracing skrev:Jag kan inte mäta i traktorn då man måste bort med hela övre fronten på 661an för att komma åt. Men... jag har letat i mina gömmor, och här är resultatet:


JAg kan förstå att du behöver spaken och inte vill sälja men nu vet jag hur de skall se ut. Jag kommer att tillverka en provisorisk spak och använda en del av dina mått. Kanske någon annan har en sådan liggande och till salu?

Din spak verkar vara till en traktor med lite annan installation av vinschen. Min skall inte ha den vinklade delen men helt säkert stämmer alla måtten på den inre delen.

Tänk vad mycket information man kan få genom ett forum som det här!
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer

kmracing

#68 » 23:58:54, 10-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag vet så har denna vinsch suttit på en boxer utan övrig skogsutrustning, jag har en i stort sett likadan arm på 661an, enda skillnaden är att istället för bakelitknoppen sitter det ett stag som går rakt in i hytten där man drar bak och skjuter fram staget! Den enklaste lösningen för att få det att funka vore nog att snickra till av ett tjockare plattjärn så man får själva kamfunktionen, det viktiga är ju att frikopplingen inte råkar gå in av sig själv. Jag kommer nog att montera denna vinsch på en boxer som jag har på projekthyllan :grin:


Bild

Bild
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Risarvaren (trådstartaren)

#69 » 01:35:42, 11-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

kmracing skrev:Vad jag vet så har denna vinsch suttit på en boxer utan övrig skogsutrustning, jag har en i stort sett likadan arm på 661an, enda skillnaden är att istället för bakelitknoppen sitter det ett stag som går rakt in i hytten där man drar bak och skjuter fram staget! Den enklaste lösningen för att få det att funka vore nog att snickra till av ett tjockare plattjärn så man får själva kamfunktionen, det viktiga är ju att frikopplingen inte råkar gå in av sig själv. Jag kommer nog att montera denna vinsch på en boxer som jag har på projekthyllan :grin:


Till helgen skall just plattjärnsvarianten smidas till, jag är nöjd om jag får det att fungera provisoriskt till att börja med!!!
Finns massor av mått från dig att använda bäde nu och till version 2 :thummar:
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer

Roine26

#70 » 12:37:05, 12-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

tänkte på styrningen hur är hydralicken kopplad på bm350 byggd som dumper där är ju med framaxeln kvar och midjestyrning kanske ska vara på samma vis på denna?? har ingen aning var bara en tanke :klia:
Roine26
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:53, 26-01-2011
Ort: Säffle Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

cowboy

#71 » 18:33:42, 13-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Senast redigerad av cowboy 18:50:24, 13-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

cowboy

#72 » 18:49:54, 13-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

cowboy skrev:https://www.youtube.com/watch?v=yixRf3WEX30
Liknar det? :wave:

https://www.youtube.com/watch?v=cbFPuqy ... =endscreen
En till ..
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

Risarvaren (trådstartaren)

#73 » 22:49:03, 13-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

cowboy skrev:https://www.youtube.com/watch?v=yixRf3WEX30
Liknar det? :wave:



Liknar rätt mycket! Den på filmen har inte svansstyrning antar jag utan vagnstyrning?
Den stora skillnaden är väl att min är ett ÖSA-bygge och 101-vinschen i fronten tror jag.

Skulle vara intressant att se bilder på kolven mellan vagn och traktor!!!
Sitter den där för att inte traktorn skall lyfta fram vid lastning???
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer

MekJan

#74 » 00:28:34, 14-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stegringsspärr när banden drar ordentligt och vid lastning ska också hjälpa framhjulen ta styrgrepp.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Risarvaren (trådstartaren)

#75 » 00:37:47, 14-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis som beskrivits tidigare! Skulle vilja sen bilder på en sådan installation!

Om cylindern är dubbelverkande, kan man då även lätta på framaxeltrycket för att öka drivkraften och minska slirningen mellan däck och band???

...eller är det svårt att få en sådan installation att hålla????
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se