Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Har skaffat en ÖSA BM350 Skogsboxer i visst behov av renovering...

264 inlägg • Sida 16 av 18
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Risarvaren (trådstartaren)

#226 » 16:47:12, 12-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

kmracing skrev:Undrar om det inte är samma fälgar som på bamsen, kan inte bekräfta det men dom ser väldigt lika ut.


Jag kan misstänka att det inte är helt lätt att hitta bamsefälgar och att MN:s idé om att borra nya hål mellan de gamla och sedan svetsa igen befintliga hål kanske inte är så dum!
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer



Risarvaren (trådstartaren)

#227 » 00:49:59, 22-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått fatt i en billig rotator som jag måste funktionsprova, samtidigt måste jag skaffa en passande länk och även fixa till ett fäste mot befintlig grip.

Första frågan:
Hur sjutton fixar man en passande länk mellan sticka och rotator??? Om jag skaffar en länk från exempelvis Indexator så är den 80 bred med 35mm hål mot rotatorn, detta stämmer perfa mot min rotator. Problemet är upp mot stickan där exempelvis en Indexator Länk -65 är 60 bred upptill med olika hålalternativ. Min befintliga länk består uppåt av två "öron", dvs alldeles tvärtom... :klia:
Hur sjutton kan man lösa detta??? Någon form av adapter? Eller måste jag svetsa om stickan på någe vis???
Bild


Andra frågan:
Nedtill mot gripen så har rotatorn en 78mm tapp, ganska grov med andra ord. Tyngden klarar nog kranen av men jag får kanske 30 kg lägre lastkapacitet. JAg tänker mig att jag måste svetsa fast ett ämnesrör med rätt innerdiameter, gärna 78mm om det existerar. Jag gissar att det bör vara lika långt som de planade ytorna på tappen? Rotatortappen har ett 35mm hål med bussning, skall det inte bara sitta en bult här? varför är hålet bussat? är detta för att det med tiden kommer att bli slitet och att det är lätt att byta ut bussningen snarare än hela rotatortappen??? Hur tjockt gods bör lämpligen ämnesröret ha för att stå pall??? 10mm? 15mm? Med 15mm godstjocklek så blir rörets ytterdiameter 108mm. Å andra sidan kommer nog inte detta att vara kritiskt, resten av gripen är nog den svaga länken även i framtiden. Om jag lyckas med ombyggnationen och kan förlänga livet på befintlig ÖSA-grip så kan jag kanske ha råd att få dit en runtomsvängande rotator vilket skulle vara guld!!!


Bild
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer

Risarvaren (trådstartaren)

#228 » 13:09:38, 22-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

kmracing skrev:Jag tror du ska titta lite på den här manualen: ÖSA 340 Kran instruktioner och mer 1972 vridhuset påminner om det du har på din traktor. Jag tror inte du skall ha någon olja upp i pelaren, nivån borde ligga nånstans i mitten av svänghuset bara.


Jojo, jag öppnade upp pluggen och det rinner ut ganska mycket olja, nivån ligger alldeles för högt. Vad kan detta bero på? Kan det läcka in hydraulolja via svängkolvarna mån de??? Bättre med hydraulolja än vatten men säker inte lika bra som transmissionsolja...

Om transmissionsolja kommer ut i hydraulsystemet, vad skapar det för problem med egenskaperna hos hydrauloljan???
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer

kmracing

#229 » 00:28:19, 23-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

För hög oljenivå pga. att hydraulolja läckt in från svängtuberna hör nog till de vanligaste felen på dessa vridhus, men det är egentligen ingen fara. Tätningar finns hos Svärds skogsdelar, och det är faktiskt inte en hel vetenskap att byta dem (bara en halv :mrgreen: ).

Angående fästet längs ut på stickan blir det nog trots allt enklast att låta tillverka ett nytt "rör" , alltså det som sitter svetsat ytterst på stickan med hål genom, och sedan slipa bort det gamla och ersätta med rätt bredd och håldiameter, originalet brukar förresten vara väldigt utnött och glappt i hålet vid det här laget..
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Risarvaren (trådstartaren)

#230 » 07:53:12, 23-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börjar med länkfästet på stickan, jag har hittat denna annons på Blocket:
http://www.blocket.se/jamtland/Bussning ... 8.htm?sa=1
Detta borde kunna fungera kan jag tänka mig. hårt material och jag måste kontrollera att det överhuvudtaget går att svetsa... 35mm hål i bussningen passar mot rotatorn och en lämplig stång från samma leverantör...
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer

aOslund

#231 » 08:16:44, 23-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske en dum fråga men varför ska du svetsa i bussningen?
De brukar man väl pressa i, fast du kanske hade tänkt nåt annat som jag missat :grin:

//Anders
Användarvisningsbild
aOslund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:28, 24-11-2010
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz DX 6.10 -87
Massey Ferguson 65 -64
Nuffield 4DM -58 med Hymasaggregat
Åkerman H11 -69

Risarvaren (trådstartaren)

#232 » 09:56:54, 23-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

aOslund skrev:Kanske en dum fråga men varför ska du svetsa i bussningen?
De brukar man väl pressa i, fast du kanske hade tänkt nåt annat som jag missat :grin:

//Anders


Jo i änden av kranstickan sitter ett fäste för länken, den består av ett "rör/bussning" med där länkens båda öron sitter på var sin sida. Röret/bussningen är efter 50 år ganska slitet och hålet rätt ovalt. Måste bytas ut till friskt material.

Befindlig länk ser "lite risig" ut och jag måste även hitta en passande länk för ändamålet, länken avgör då hur godset i kranstickans spets skall se ut (längd och håldiameter), länek skall då passa till rotatorinfästningens två öron, 80mm med 35mm håldiameter. Hittar ingen sådan länk utan det verkar som om jag måste hitta två länkas som kapas på mitten och svetsas ihop till något som passar mig... :klia:

Bild
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer

aOslund

#233 » 12:20:51, 23-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha då förstår jag svets funderingarna.
Användarvisningsbild
aOslund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:28, 24-11-2010
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz DX 6.10 -87
Massey Ferguson 65 -64
Nuffield 4DM -58 med Hymasaggregat
Åkerman H11 -69

aOslund

#234 » 13:11:00, 23-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte lättare då att ta en sådan länk som du skrev om tidigare från indexator och bygga om kranstickan till "gaffel".
Antar att länken från idexator har en bussning i stickänden och då låser man väl tappen i öronen på kranstickan så där behövs väl knappast något annat är "vanligt" stål.
Så ser infästningen ut på stickan på mitt hymasaggregat på traktorgrävaren och de örona är nog det minst slitna på det aggregatet :grin:

Edit: stavning
Användarvisningsbild
aOslund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:28, 24-11-2010
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz DX 6.10 -87
Massey Ferguson 65 -64
Nuffield 4DM -58 med Hymasaggregat
Åkerman H11 -69

Risarvaren (trådstartaren)

#235 » 14:05:57, 23-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

aOslund skrev:Är det inte lättare då att ta en sådan länk som du skrev om tidigare från indexator och bygga om kranstickan till "gaffel".
Antar att länken från idexator har en bussning i stickänden och då låser man väl tappen i öronen på kranstickan så där behövs väl knappast något annat är "vanligt" stål.
Så ser infästningen ut på stickan på mitt hymasaggregat på traktorgrävaren och de örona är nog det minst slitna på det aggregatet :grin:

Edit: stavning



Jo det är just det som är min fundering, Leta rätt på ett par fina "plåtbitar att göra öron" av och svetsa fast på befintlig kranspets. Gapet på gaffeln anpassat till länken man ämnar köpa och saken borde vara biff.

Förenklar jag det hela för mycket eller???

35mm pinne mot rotatorn och exempelvis 30mm mot stickan kan båda dessa leverera.

http://www.indexator.se/sv/produktdatablad/lank_-65_kpl
http://www.baltrotors.lv/index.php/balt ... k-br2.html
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer

aOslund

#236 » 15:02:50, 23-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog ha gjort så, speciellt om stickan ändå behöver renoveras.
Sen hade jag nog kört med samma tappdimension på så många ställen som möjligt.
Praktiskt om man någongång i framtiden skulle behöva göra nya så är det ju bara att handla x antal cm/m och kapa till rätta tapplängder.
Sen att det finns en färdig länk att köpa är ju skönt om nu den skulle gå sönder av någon konstig anledning.

Sen kanske det finns nackdelar med det också men jag kan inte peka på någon specifik iaf.
Kanske då mer vikt men det borde väl inte röra sig om så mycket.
Hållbarheten borde väl inte heller vara ett bekymmer tycker jag.

Edit: Måste lära mig korrekturläsa...
Användarvisningsbild
aOslund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:28, 24-11-2010
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz DX 6.10 -87
Massey Ferguson 65 -64
Nuffield 4DM -58 med Hymasaggregat
Åkerman H11 -69

Risarvaren (trådstartaren)

#237 » 15:47:49, 23-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo,
diameter 35 går ju att få både "upp- och nertill" på länken. Tror inte länken kommer att brista i första taget, snarare något i kranen. Fick fatt i två gamla GV 7B som jag hoppas kunna få ihop till en fungerande.

Befintlig ÖSA-rotator med länk skall väga 35 kg, GV7B väger 50 kg och länken från Baltrotor väger 16, totalt 65 kg (totalt 29kg tyngre än original), ett omak jag får leva med om jag i framtiden inte köper en mindre modernare rotator med lägre vikt. Jag föår nu i alla fall runtomsvängande rotator och det kanske ger mersmak...



Edit: justerade ett räknefel om extra vikt med tung rotator och ny länk...
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer

Risarvaren (trådstartaren)

#238 » 22:45:46, 23-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man provar att svetsa en platta på gripen i 10-15mm material och på den svetsar man en sådan häringa grej från Finn-Rotor.
Om man kan förankra plattan ordentligt mot ovansidan av gripen så man får fast ringen ordentligt så borde rotator och grip sitta rätt bra!

Alternativt så kan man naturligtvis hitta en rörbit med 78mm innerdiameter.

Bild


Risarvaren skrev:Bild
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer

Risarvaren (trådstartaren)

#239 » 00:08:49, 24-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

kmracing skrev:För hög oljenivå pga. att hydraulolja läckt in från svängtuberna hör nog till de vanligaste felen på dessa vridhus, men det är egentligen ingen fara. Tätningar finns hos Svärds skogsdelar, och det är faktiskt inte en hel vetenskap att byta dem (bara en halv :mrgreen: ).

Angående fästet längs ut på stickan blir det nog trots allt enklast att låta tillverka ett nytt "rör" , alltså det som sitter svetsat ytterst på stickan med hål genom, och sedan slipa bort det gamla och ersätta med rätt bredd och håldiameter, originalet brukar förresten vara väldigt utnött och glappt i hålet vid det här laget..



För att förstå bättre så klippte jag ut en bild från ÖSA340 manualen. Trycker oljan på utsidan av vad jag uppfattar som en "kolvplatta" monterad i vardera ändan av kuggstången? Oljan trycker då kuggstången fram och tillbaka genom vridhuset beroende på vilken ända som fylls med olja. Om jag på vardera sidan lossar de fyra pinnskruvarna till locket så bodrde jag kunna dra ut "röret/cylindern" och byta packningarna där.
Det verkar enkelt, alldeles för enkelt, har jag missat något eller vet n?gon var eventuella svårigheter gömmer sig i denna lilla operation?? :insomnia:

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer

kmracing

#240 » 01:15:20, 24-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med reservation för att detta gäller ösa 69t som har ett till utseendet likadant svänghus. Man behöver bara lossa det rektangulära locket i änden av cylinderröret, sedan svänger man med handkraft runt kranen (upplyft) tills kolven helt enkelt hoppar ut ur röret! Sedan kan man enkelt byta kolvtätning, när kolven sedan skall in igen är det en stor fördel om man har en assistent som kan vrida eller pilla in tätningarna tillbaka i röret samtidigt som man vrider på kranen, tillbaka med locket - klart!
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se