Någon som vet nåt om LL-maskinen på bilden?
vad sitter det för motor i den? osv...
verkar vara en ford 5006 motor men har inte hittat nåt på internet om just den motorn.
Tacksam för svar
buken skrev:Hittade en film på LL-Trollet 2000 eller Skogsjan-Soft 2000 om man hellre vill kalla den det.
http://www.youtube.com/watch?v=JGCVsQrgV78
ÖSA 270 - det första hydrostatiska och horisonterande chassiet 1973
ÖSA har varit banbrytande i fråga om att först av alla införa hydrostatisk transmission i skogsmaskiner. Redan 1973 lanserade vi denna fördelaktiga drivningsprincip för BM som dock förordade det gamla hydrodynamiska. Detta ställningstagande från BM var en av orsakerna till att det långvariga samarbetet mellan ÖSA och BM sades upp 1973 för att helt avbrytas vid årsskiftet 1974-75.
Hydrostatiska transmissionen infördes med framgång på alla av oss tillverkade skogsmaskiner fr o m 1975. 270-chassiet vilket konstruerades och tillverkades helt utan medverkan från BM blev banbrytande för den hydrostatiska transmissionen på skogsmaskiner. I många år gjordes olika påbyggnader på detta robusta chassie med pendelarmar till boggien, som i olika marklutningar horisonterade förarhytten och arbetsplattformen. Nivelleringen av chassiet var även helt automatisk.
Tomasb skrev:ÖSA 270 - det första hydrostatiska och horisonterande chassiet 1973
ÖSA har varit banbrytande i fråga om att först av alla införa hydrostatisk transmission i skogsmaskiner. Redan 1973 lanserade vi denna fördelaktiga drivningsprincip för BM som dock förordade det gamla hydrodynamiska. Detta ställningstagande från BM var en av orsakerna till att det långvariga samarbetet mellan ÖSA och BM sades upp 1973 för att helt avbrytas vid årsskiftet 1974-75.
Hydrostatiska transmissionen infördes med framgång på alla av oss tillverkade skogsmaskiner fr o m 1975. 270-chassiet vilket konstruerades och tillverkades helt utan medverkan från BM blev banbrytande för den hydrostatiska transmissionen på skogsmaskiner. I många år gjordes olika påbyggnader på detta robusta chassie med pendelarmar till boggien, som i olika marklutningar horisonterade förarhytten och arbetsplattformen. Nivelleringen av chassiet var även helt automatisk.
Källa: En smedjas förvandling
Återgå till Hjul- och bandburna maskiner
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster