Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Osymetriskt spakutslag till skogskran

27 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Bosse_A (trådstartaren)

#1 » 21:37:08, 20-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag håller som bäst på med att lära mig att använda en skogskran med 5 spakar. När jag jämför med att lära sig spakstyrning av en grävare med joysticks tycker jag att det är mycket svårare med 5 spakar.
Nu till frågan:
Spakutslaget för att sänka bommen är mycket mindre än när den ska höjas. Likaså gäller det stickan. Är det alltid så eller är det bara min kran (ventiler) som beter sig så?
//Bosse
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bosse_A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 28-05-2007
Ort: Ulriceham/Hökerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 121-2



cowboy

#2 » 21:39:30, 20-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det finnas nåt stop för att man inte ska fälla ner bommen för snabbt ?
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

Bosse_A (trådstartaren)

#3 » 21:48:53, 20-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

cowboy skrev:Kan det finnas nåt stop för att man inte ska fälla ner bommen för snabbt ?
Jag kanske uttryckte mig otydligt:
Jag menar att jag bara behöver föra fram en spak ytterst lite för att bommen ska sänka sig, medan när jag vill höja den måste jag dra den längre.
//Bosse
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran
Användarvisningsbild
Bosse_A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 28-05-2007
Ort: Ulriceham/Hökerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 121-2

Robban_C

#4 » 21:57:32, 20-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det kanske tyngden i kranen som gör att det inte behövs så stora utslag?
Newton hjälper ju till åt ena hållet och motarbetar åt andra hållet.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Bosse_A (trådstartaren)

#5 » 22:06:41, 20-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Newton hjälper ju till åt ena hållet och motarbetar åt andra hållet.
Kan det vara så enkelt :grin:
//Bosse
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran
Användarvisningsbild
Bosse_A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 28-05-2007
Ort: Ulriceham/Hökerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 121-2

Ingvar

#6 » 22:14:34, 20-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast egentligen har vi ju hydraulik för att eliminera herr Newton så gott det går.. :smile: Finns det ingen justeringsmöjlighet i själva spaken? Eftersom det är nya prylar så kanske den inte är 100% injusterad, för det låter inte rätt tycker jag, är ju nog så besvärligt med alla dom spakarna ändå,utan att dom ska egna egenheter att hålla reda på också...
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Robban_C

#7 » 22:18:41, 20-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingvar, jag håller med dig men man ska ju komma ihåg att hydraulsystemet till Bosses grävare antagligen kostar lika mycket som hela den där skogsvagnen så man kanske inte ska kräva alltför mycket?

Bosse, jag menar inte att vagnen eller dess hydraulik skulle vara dålig.
Och jag vet inte ens om min Newtonteori är korrekt, det är bara en chansning.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ingvar

#8 » 22:27:46, 20-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har du ju alldeles rätt i, men just med tanke på att det är ett enkelt mekaniskt ventilpaket, så kanske där finns nån liten ställskruv till spakarna.. Att ge sig på och justera ett elpropstyrt paket är väl knappt lönt för en lekman..?
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

nixs

#9 » 22:48:39, 20-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde gå att justera ev strypning på minus sidan då den är så mycket mindre så blir ju den känsligare per automatik om man inte sätter in strypningar.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Bosse_A (trådstartaren)

#10 » 12:33:30, 21-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så länge "pöjkar"! Ska kolla lite närmare.
//Bosse
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran
Användarvisningsbild
Bosse_A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 28-05-2007
Ort: Ulriceham/Hökerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 121-2

Erik 21

#11 » 00:01:58, 26-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Bosse
Det är nog så att reglaget börja släppa ut olja reda vid ett litet utslag för sänkning men vid höjning så öpnsa sliden först för att släppa in olja till tryksidan och när spaken förs till ett längre utslag så bromsas flödet från pumpen och tryck bildas och kolven lyfter ex. bommen ( pump med fast deplasiment)
med en styrd pump så blir det lika nästan lika vid lyft och sänk.

Erik 21
Allt går att laga med lite tur om man har tur
Erik 21
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:28, 12-03-2008
Ort: kristinehamn
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#12 » 08:31:38, 26-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ombyggnad av sänksidan löser problemet, orsaken till att det int är gjort? ingen av dessa personer som monterar ihop bryr sei om problemet tro ja,
En lösning är att alltid trycka ned kolven istället för att släppa ned kolven, då bli det int så stor skillnad på hastighet mellan last/ ingen last
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

simon.dahlquist

#13 » 22:45:21, 09-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det inte bara vara så att centreringsfjädern till spaken är feljusterad så den inte står mitt i mittläget när spaken vilar fritt?

Gäller detta fenomen även på vippen när den hänger rakt ner?

Strypningar på hydraulsystemet vill man ju undvika. När du väl är van att köra vill du ju att den ska kunna gå så fort den bara kan.
simon.dahlquist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:42:11, 07-12-2008
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Minigrävare Hanix N1502
Fyrhjuling Kymco MXU 500 med kombivagn

Bosse_A (trådstartaren)

#14 » 10:10:37, 10-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

simon.dahlquist skrev:Kan det inte bara vara så att centreringsfjädern till spaken är feljusterad så den inte står mitt i mittläget när spaken vilar fritt?
Nej - enligt leverantören fungerar enklare ventiler som jag beskrivet.
//Bosse
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran
Användarvisningsbild
Bosse_A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 28-05-2007
Ort: Ulriceham/Hökerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 121-2

ja-bond77

#15 » 12:41:56, 10-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp, helt normalt. MEN jag skulle själv kunna tänka mig att experimentera lite med en ställbar strypbackventil på bomcylinderns A-port. I min fantasi så borde det ge en aning längre spakutslag neråt... Men samtidigt så är det nog skillnad på ventilbord och ventilbord också. Eller egentligen sliderna. Om man vet vad man gör så borde man kunna svarva ny slid/kägla till lyften och ändra måtten på "svällningarna" några tiondelar/millimeter för att ändra lyftens karaktär. Men man måste ha på klart vilka svällningar som ska justeras, och åt vilket håll... :klia:
Kanske nån som sysslat med dylikt?

Bild Tillägg efter 2 minut(er):

Fördelen med strypbackventil istället för strypning är att vid lyftrörelse finns inga begränsningar i vägen som kan dämpa hastigheten uppåt.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se