Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Lima griplastarvagn sväng läckage

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

JLM (trådstartaren)

#1 » 21:09:04, 24-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej tänkte höra om lite tips innan jag plockar bort någon av kolvarna då det börjat läcka över den ekonomiska smärtgränsen :dancing_geek: , och har själv inte monterat av någon svängkolv förut.Oljan trycks upp via svänghuset

Hur konstaterar jag lättast vilken som läcker utan att plocka ner alla? (svårt att avgöra när man gör manöver kommer lite olja åt båda håll)

Är det troligtvis standard tätningar i den?

Och gärna en liten förklaring hur det fungerar där inne? :driver:


Bild
David Brown 25D ,Kan det bli bättre?
JLM
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:38:40, 22-03-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



MekJan

#2 » 21:40:45, 24-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funktion lite enkelt . Två kuggstänger och däremellan ett kugghjul som är fäst på kranpelaren så du har i princip fyra enkelverkande kolvar . Och byter du tätningar på alla är det nog lugnt 25 år till.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

ja-bond77

#3 » 21:43:32, 24-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt allt då det en gång är öppnat. :thummar:


Kommer inte på var man hittar en lämplig skiss just nu men lite bilder hittade jag i varje fall. Brukar vara rätt lika oberoende av märke det där.

Bild
Originalets URL: http://kts.se/NT/images/nyhuggararvagn17.jpg

Bild
Originalets URL: http://www.bondbloggen.fi/wp-content/uploads/2013/01/vriidkuggar_DSCN1381-440x327.jpg
http://www.bondbloggen.fi/2013/01/morr-och-grrr/
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

JLM (trådstartaren)

#4 » 22:10:14, 24-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för de snabba svaren!!,Nu fick man en bättre uppfattning om innandömmet.Och jo ni har rätt ,bäst att byta allt när man ändå är i farten.
David Brown 25D ,Kan det bli bättre?
JLM
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:38:40, 22-03-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

ErikPetersson

#5 » 22:35:00, 24-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Jonny.

Byter tätningar på min Limakran här, sid 20

http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... &start=285

Inget svårt, var rädd om o-ringarna på cylinderrör och gavel när du sätter ihop det igen.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Turbodiesel

#6 » 00:29:33, 25-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lima 5050.

Bild

Bild


Endast en manschett per kolv, samt en del o-ringar ser det ut som.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

ErikPetersson

#7 » 10:31:03, 25-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel, sådär ser min kran ut efter vad jag kan minnas. Vad kul å se sprängskisser på den. Vill ödmjukast anmäla mitt intresse för de skisserna på downloads ifall du har tid o lust. :smile:
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Turbodiesel

#8 » 12:07:46, 25-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska försöka fixa det, boken är inte på så många sidor, dessutom av fin kvalitet.


Ska samla lite krafter först, har även i något svagt ögonblick lovat scanna lite CAT-material :uupps:



:buga:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

JLM (trådstartaren)

#9 » 22:20:44, 25-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack igen för skisser och länkar, tog isär en kolv idag för att hämta nya tätningar till alla ,hade precis samma gegga i cylindern som dig Erik,Kan det va fett från smörjningen ovanför som tränger igenom?mina rör satt också lite fast men kom loss med att dra med en skruvtving.
David Brown 25D ,Kan det bli bättre?
JLM
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:38:40, 22-03-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

ErikPetersson

#10 » 23:01:57, 25-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska försöka fixa det, boken är inte på så många sidor, dessutom av fin kvalitet.
:thumme:


Kul att det gick fint å få isär.

hade precis samma gegga i cylindern som dig Erik,Kan det va fett från smörjningen ovanför som tränger igenom?mina rör satt också lite fast men kom loss med att dra med en skruvtving.


Kan säkert vara fett, vatten och lite allmänt skit :smile:

Kika gärna på ytan inuti cylindrarna så du inte har några skador på ytan eller märken, jag hade ju lite märken nederst i cylinderröret. där ev vatten hamnar. Går ju lätt att horna när cyl. är väck. Mina anslutningar ytterst på cylindrarna var vända uppåt, ångrar (skall ändra på detta vid tilfälle) att jag inte vände dem och satte dem nedåt för då bör vatten och skit åka ur och hamna i botten på hydraultanken på traktorn istället för att ligga kvar i sväncylindrarna.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se