Sida 5 av 5

Re: Filning av motorsågskedja

InläggPostat: 21:51:31, 19-10-2017
av haggex
Hej passar 0.325 kedjor till svärd som är anpassat för 3/8 kedjor

Re: Filning av motorsågskedja

InläggPostat: 22:03:52, 19-10-2017
av 63an
Man får kolla på spårbredden så kedjan inte kalvar :svettas:

Re: Filning av motorsågskedja

InläggPostat: 22:15:19, 19-10-2017
av rospigg
Om 3/8 kedjans drivlänk passar i svärdets spår så passar dom ändå inte mot 0.325 topptrissan.
/Rp

Re:

InläggPostat: 22:15:52, 21-05-2020
av akkamaan
Mikael.Johansson skrev:En aning "Höknäbb" och låga ryttare är väl ett enkelt sätt att få kedjan aggressiv.

Om man går tillbaka 20-30 år i tiden så rekommenderades en stötvinkel på 60-85 grader beroende på skärlänkstyp.
De senaste tio åren så har det börjat marknadsföras kedjor som direkt ut ur boxen kommer med "höknäbb" från fabrik.
Jag tror Stihl var först med sin OILOMATIC STIHL SUPER Rapid (RS) kedja. Den hade ca 45 graders stötvinkel. Vet inte om fortfarande har den designen på kedjan. Enligt Stihl så var det för att besvara efterfrågan på en kedja som inte behövde filas när den var ny (förstår profffshuggarna i Nordamerika). Det lite "roliga" med denna Stihl-kedja var att man rekommenderade att den filades med 60 graders stötvinkel....

Bild
Bild
Bild

Sen har Husqvarna sin X-Cut med ca 48 graders stötvinkel och jag har inte lyckats hitta nån anvisning på rekommenderad störtvinkel för X-cut. Man hänvisar i sin filningsmanual till att använda deras filrulle som själv bestämmer "rätt" stötvinkel. Men dessa tre bilder talar sitt tydliga språk...

Bild
Bild
Bild

Oregon har följt upp med att rekommendera ca 53 graders stötvinkel.

Bild

Det verkar att ha blivit en "tävling om vem som har vassaste kedjan direkt ut ur asken.

Re: Sv: Filning av motorsågskedja

InläggPostat: 22:57:11, 21-05-2020
av akkamaan
Mats i Myrhult skrev:Om man går upp en dimension på rundfilen får man mer plats för spån.
Det egentliga betydelsfulla spånutrymmet är mellan skärlänkarna. Spånet som mejslas fram av eggen skjuts ju inte framför skärlänken utan passerar bakåt under skärlänken och kokmmer att skjutas framåt av bakåtvarande skärlänk och ryttare. Det är därför man vid kapning med långa svärd på grova dimensioner ökar spånutrymmet med så kallade semi-skip eller full-skip kedjor.
Vet inte om skip-kedjor är så vanligt i SWE med den mindre sågarna och kortare svärden. På min tid i SWE så såg jag aldrig till skip-kedjor, men det var ju heller ingen marknad få 30+ tums svärd...
Bild
Bild
Men visst hjälper det lite att ha filat tillräckligt djupt mellan egg och ryttare också. Framför allt tror jag (magkänsla) att en nedfilad skärlänk sågar bättre pga mindre med mindre tendens att "stegra sig" vid kap-belastning, samt att det är kortare väg för spånet att "krypa under" skärlänken till det stora utrymmet bakom.

Re: Filning av motorsågskedja

InläggPostat: 23:21:00, 21-05-2020
av akkamaan
Att först fila kedjan för att får att hypervasst hörn på Chisel-kedjan och sedan använda en ryttarmall gör i de flesta fall filningen av "hörnet" ogjord....
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Filning av motorsågskedja

InläggPostat: 23:28:18, 21-05-2020
av magirus
Lilla Lektionssalen, sen praktik i motorsågsverkstan, Gunnar Höglund :thummar:

Re: Filning av motorsågskedja

InläggPostat: 00:03:20, 22-05-2020
av akkamaan
magirus skrev:Lilla Lektionssalen, sen praktik i motorsågsverkstan, Gunnar Höglund :thummar:

Gunnar, RIP, var en av de svenska pionjärerna på enmans motorsåg. Kan ju inte säga att han var sin tids skickligaste med motorsåg eftersom jag bara sett en liten bråkdel av de bästa. Men man kan kanske säga att han var lite grann av 1960-talets "Svante Hansson". Vad som gjorde Gunnar så respekterad som lärare och instruktör var att han inte svamlade när han utbildade utan hans ord var korta, distinkta och precisa. Han sade alltså bara det minsta möjliga för att man skulle först exakt vad han menade utan att för den skull uppfattas som "fåordig" och inte heller uppfattas som överdrivet teoretisk.
Gunnar vann för övrigt 10000 kr på en stor huggar/mästerskaps-tävling 1963 på Expo Norr i Östersund. En av hans söner, Martin, är stöpt i exakt samma form, men han blev pilot istället, och rattar stora internationella kärror för American Airlines. Träffade honom söder om Boston MA för ett år sedan. Kul! Martin gick ju året efter dig på "Åsen"...

Bild
Bild
Bild

Re: Filning av motorsågskedja

InläggPostat: 00:59:22, 22-05-2020
av magirus
Jep, Gunnar va alltid vänlig men bestämd!
Att lära sej av honom va inget probs, för först talade han om VAD han skulle lära oss, sen VISADE han hur han menade.
Har alltid haft nytta av hans ergonomilektioner, oavsett yrke som jag varit i :thummar: Filningens A och O lärde han oss på bästa sätt, jag vann faktiskt senare en tävling i att fila sågkedja "i fält" under min huggarperiod :hurra: