Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHandhållna maskiner

Dolmar MS 4510 - svårstartad vid varm motor

39 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera handhållna maskiner här

Morrie (trådstartaren)

#31 » 09:09:48, 11-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter 1 modul med sammanbyggd spole vid svänghjulet- Svänghjulet ser OK ut. Fabrikatet vet jag inte. Både Dolmar och Makita som nu är samma företag passar. Någon som vet hur man funktionstestar en sammanbyggd modul? Kan avståndet minska vid varm motor och ge denna effekt, men som sagt den verkar inte ligga på.
Funderar ändå på att beställa en ny som jag kan få för under 500 från Poland. Kanske värt en chansning. Något annat tips om vad jag skall byta samtidigt? En ny förgasare kostar under 300 kr.
Hazze
Morrie
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:21:59, 29-02-2012
Ort: Bengtsfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 265 Zetor 4340



joeri91942

#32 » 09:27:28, 11-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du ingen gnista och den inte hostar till med startgas så är det "nog" inte förgasaren.... fast i ditt fall så är det ju inget som verkar vettigt så vad vet man!

Är tändhatten glapp innuti?? Kopparblecket som ska klämma åt runt tändstiftet.. klämmer det åt? Jag hade problem med det på en.. nånting för rätt länge sen, den gick bara om man pillade på tändkabel och förstås när den var igång för då skakade kabeln hela tiden. Kan ha varit en moped (och då var det lääääänge sen)

/Jörgen
Pel-Job 506 med en massa tillbehör
Atlas AR-85
joeri91942
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:25, 19-07-2009
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Peljob EB-506 (Volvo EW-50)
Atlas AR-85

joeri91942

#33 » 09:29:17, 11-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jo!!! Har du "käglan" (den där metallbiten på toppen) påskruvad på stiftet? Om inte, är det tändhatt för kägla kanske?

/Jörgen
Pel-Job 506 med en massa tillbehör
Atlas AR-85
joeri91942
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:25, 19-07-2009
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Peljob EB-506 (Volvo EW-50)
Atlas AR-85

traktorz

#34 » 09:50:22, 11-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Magnus.Mattisson skrev:Är detta samma såg och Hazze? http://skogsforum.se/viewtopic.php?t=8590


hala skrev:Jag har nu bytt tändmodulen vilket löste alla problem. Jag kan dock inte förklara varför även ett nytt stift inte fungerade vid varm motor. Min teori är att den gamla spolen gett dålig gnista vilket gett en "blöt" beläggning på stiftet med krypström som följd, vilken efter en stund dunstat bort och sågen kunde starta igen. Problemet är i alla fall löst.
Tack för all hjälp
Hazze


Morrie skrev:Det stämmer men den gick inte så länge, bara 3 tankar innan felet kom tillbaka. Sågen har stått i ide ett tag medan jag använt en Stihl. Serviceverkstaden har lagt ner. Troligtvis är det väl bara att skrota sågen, men var felet beror på skulle vara roligt att få veta. Det kan ju inte vara så att tändmodulerna bara håller några tankar. Jag håller fast vid min ologiska verklighetsbeskrivning. Logik är ofta väldigt ologiskt även för den mest logiske.
Hazze



Här saknas fortfarande en professionellt utförd "engineering assessment", vilken väsentligt torde underlätta efterföljande feldiagnos med påföljande korrigerande åtgärd. Risken är nu uppenbar att hamna i ett stickspår. Ta t.ex. denna idoga fokus på tändningen, som tyvärr skulle kunna vara ett totalt blindspår. Kan nämna att sen motorsågarna försetts med brytarlös kondensatortändning på tidigt åttiotal, så har jag inte i något enstaka fall sett tändrelaterade driftproblem på motor- och röjsågar, enbart bränslerelaterade. Rekommenderar därför att börja med att isolera problemet till att vara antingen tändnings- eller bränslerelaterat.
Foton Europard 404 (traktor) ♦ C490BT1 (motor) ♦ TZ04D-404 (FEL) ♦ 26-ETE-18 Skopa (Euro mount, Width: 1.80m, Volume: 0.75m³, Weight: 196kg) ♦ LW-7 (grävaggregat med 40cm skopa ~ 0.048m³) ♦ Jinwei schaktblad 250cm med svänghydraulik
Användarvisningsbild
traktorz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:58, 05-07-2009
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Foton Europard 404

joeri91942

#35 » 10:41:04, 11-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hazze har provat med startgas, då ska sågen iaf hicka till om det finns tändning. Om nu inte tändningen är många grader fel men då borde sågen inte gå med kallt stift. Tycker mig även minnas att det nämns ovan att stiftet blir blött så småningom vid upprepade startförsök med varmt stift, för att starta när kallt stift sätts i.

Kan du utveckla din tanke om att det borde vara bränslerelaterat då byte av stift till kallt löser problemet?

/Jörgen
Pel-Job 506 med en massa tillbehör
Atlas AR-85
joeri91942
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:25, 19-07-2009
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Peljob EB-506 (Volvo EW-50)
Atlas AR-85

rospigg

#36 » 11:07:01, 11-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Det är problem med tändningen -hur tydligt som helst.
(beställ en tändmodul från Polen, det är bara en 500:ing)

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Magnus.Mattisson

#37 » 12:06:51, 12-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Morrie skrev:Fylld av förhoppning rusade jag direkt iväg och köpte 2 RCJ6Y av våran lokala "Skogsleverantör". Sågen startade på tredje rycket och gick som en gud. Stängde av efter ca 20 min hård körning. Väntade i 5 min. Sågen startade inte. Bytte genast till stift nummer 2 och behövde bara rycka 1 gång för att få start på sågen. Jag ger upp.
Hazze

Morrie skrev:Varken startgas eller kyld tändhatt hjälper, det finns bara ingen gnista, endast gnista med ett kylt stift. Tändstiftet blir naturligtvis blött efter många startförsök, men om jag tar ut stiftet efter motorn stoppats är färgen brun-vit. Det enda som hjälper är ett kallt stift, i varm eller kall motor. Stiftet är numera det rätta CJ6Y men det gjorde ingen skillnad. Jag är ledsen men så är det. Kanske en nobelprisfråga? Jag har dryftat problemet med skogstjänst och dom är intresserade att undersöka sågen men snart är väl kostnaden uppe i nypris på sågen.
Hazze


Enligt spec så är som sagt RCJ6Y rätt stift. Har du som du säger tidigare inte haft rätt alt. provat andra stift finns det risk att spolen gått åt igen.
Provar du med ett CJ6Y har du inte rätt motstånd för elektroniken i spolen, men det kan funka ibland av nån för mig okänd anledning.
Detta är sista utväg och nästa steg är byte av spole.
En motorsågs nisse av grov kaliber!
www.chainsawcollectors.se
Magnus.Mattisson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:42:02, 20-06-2008
Ort: Skåne/Kristianstad
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130

rospigg

#38 » 14:33:27, 03-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Morrie, hur har det gått med sågen?
Återkom gärna med en rapport.

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Morrie (trådstartaren)

#39 » 19:32:08, 03-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gav sågen en chans till o bytte tändmodulen som jag köpte via E-bay från Tyskland samt köpte även en renoveringssats till förgasaren. Efter detta har sågen fungerat klanderfritt men tyvärr fick jag inte kläm på vad felet låg men det har tydligen florerat undermåliga tändenheter enligt den Tyska firman så kanske var jag drabbat av detta vid förra bytet. Lägger den av igen går den till skrot.
Hazze

2 personer gillar det här inlägget.
Morrie
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:21:59, 29-02-2012
Ort: Bengtsfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 265 Zetor 4340


Återgå till Handhållna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se