Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHandhållna maskiner

Förgasarinställning Stihl FS 450

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera handhållna maskiner här

martin.andersson (trådstartaren)

#1 » 17:44:21, 19-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klingan snurrar på tomgång på min gamla röjsåg. Jag har kollat på nätet efter manualer för förgasarinställning men dels hittar jag bara en på engelska där jag inte riktigt förstår vad de menar, dels har jag bara en skruv (åtminstone med kåpan påmonterad, hur det ser ut under vet jag inte) medan manualen visar tre skruvar.

Min enda synliga skruv är märkt LD. Är det helt enkelt tomgångsvarvet och helt ofarligt att skruva på eller finns det risk att man lyckas sabba högvarvsinställningen så att motorn tar skada? Jag har provat att skruva och jag kan få klingan att stanna men märker ingen större skillnad på högvarv. Motorn skriker tills den får upp högsta varvtal och sedan börjar den bluddra, enda skillnaden är att den börjar bluddra tidigare då klingan snurrar på tomgång.
martin.andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:51:54, 04-08-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 855



jockefors68

#2 » 18:23:00, 19-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

hi förgasaren är skit dålig på 450n munstycket funkar lite som tomgångs skruv..men dom är ofta paj ..å på vissa modeller med en skruv går nålen åt fel håll dvs skruvar du ut får den mindre soppa å i botten får den max....

vi satte dit förgasare ur 480sågar å råkade ofta i samma veva borra ett 7mm hål i ljuddämparen genom mellan väggen inne i ljuddämparen...du tror du fått en ny såg sen .... dom börjar gå riktigt bra...
men....kolla om kopplingen är ok..det ska inte va gå dra runt motorn med klingan ..har det hönt så kan vikterna +nån fjäder va paj i kopplingen...
vikterna sitter på en bussning å dom rostar fast smärgelduk å lite koppar pasta på bussningen sen funkar det i flera år....
jockefors68
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:52:10, 09-04-2014

martin.andersson (trådstartaren)

#3 » 18:59:28, 19-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klingan går fri när sågen är avstängd så det är inte något fel på kopplingen. Den funkar utmärkt i alla lägen, det är bara att klingan snurrar med på tomgång så jag tror att det bara är en inställningsfråga. Men jag är kass på motorer och vågar inte mixtra för mycket med sådant som kan få ödesdigra konsekvenser.

1 person gillar det här inlägget.
martin.andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:51:54, 04-08-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 855

jockefors68

#4 » 20:38:31, 19-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

har sågen onormalt hög tomgång ??? ....om den har normalt låg tomgång
kan det va en fjäder som gått av..
om du kan greda ut vart i vilket läge sågen får mäst bränsle så ...håll stumt på gasen å tills sågen börjar klippa eller gå ojämt vrid upp/öka bränslet så du hör att den börjar tappa lite i varv dvs fyrtackta lite .... så går den lite fett vilket inte gör nått.. då skär den inte
det sitter elektronisk varvstopp på sågarna ..tror den klipper vid ca 10500 rpm det är därför det låter som den 4taktar då du håller gasen i botten även om den inte gör det...

har du inte rattat vilt på skruven så dra in den VÄLDIGT FÖRSIKTIGT i botten å räkna hur många varv du skruvade in den ....får du tex 11/2 varv är det ungeför dör du ska ha skruven ..det vanligaste är 1 till 1.5 varv ut som grundinställning ...
jockefors68
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:52:10, 09-04-2014

martin.andersson (trådstartaren)

#5 » 21:15:26, 19-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tomgången är onormalt hög och som sagt så går det att dra ner den genom att skruva på förgasarskruven. Det låter som om jag får försöka dra in den tills den bottnar och utgå från det. Skönt att veta att det är osannolikt att den skulle skära så länge man har någon form av omdöme. Då vågar jag försöka utan vidare.
martin.andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:51:54, 04-08-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 855

jockefors68

#6 » 21:53:44, 19-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

det va ofta det som va problemet just med dom förgasarna ...dom slutade som reagera på skruvarna ..
i stället för att plocka sönder förgasarn renovera den å byta mebran nålventiler å jox ...bytte vi ut förgasarna rakt av mot 480ns
där man har riktiga hög å låg farts munstycken å en vanlig tomgångs skruv....tog mycke mindre tid å sågarna blev som nya funkade klockrent alla x
skillnaden i pris ...några hundra kr ...å det va det lätt värt...

att sågen ska skära vid mek är mycket liten nästan minimal... sätt i hop sågen test kör lite med den å dra lös stiftet så ser du om det är lite ljusbrunt
du ska inte hänga på ett trimmer huvud å köra 3 tankar en varm sommar dag ...då kan den nypa :rock_on:
jockefors68
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:52:10, 09-04-2014

martin.andersson (trådstartaren)

#7 » 10:58:56, 20-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skruvar och testkör inom ett par dagar (vi har lamning just nu så det är svårt att komma iväg). Om det inte funkar så var det ett bra tips att byta förgasaren.

1 person gillar det här inlägget.
martin.andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:51:54, 04-08-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 855

Clossa

#8 » 16:00:10, 02-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det?
Clossa
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:46, 30-06-2014
Ort: Kungälv
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson 165s. 1972
Ferguson 35 bensin -58
Belos *4
Dodge Dart-69 cab.

martin.andersson (trådstartaren)

#9 » 20:40:31, 02-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, förlåt att jag glömt att svara!
Det var inga som helst problem, bara mitt eget mod som saknades. Efter lite skruvning går den som en klocka.
martin.andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:51:54, 04-08-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 855

Clossa

#10 » 21:42:49, 02-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Underbart.
Clossa
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:46, 30-06-2014
Ort: Kungälv
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson 165s. 1972
Ferguson 35 bensin -58
Belos *4
Dodge Dart-69 cab.

Ingemar Kenndal

#11 » 13:47:05, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var hittar jag en förgasare till 480?
Har en 450 som är mycket svår att starta och som jag hela förra året fick köra på lite, lite choke för att den inte skulle stanna. Nytt stift och luftfilter. Är det nåt mer som kan spöka.
Ingemar Kenndal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:43:49, 15-05-2009
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex TC125
MF375

torbjorn_forsman

#12 » 14:03:17, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjuvluft - nu vet jag inte hur det ser ut på Stihl, men på många Husqvarna sitter det ett plaststycke mellan förgasaren och cylindern som kan mjukna och tappa formen om motorn har varit överhettad någon gång, med tjuvluft som följd. Det kan naturligtvis också vara någon dålig packning/O-ring eller helt enkelt lösa fästskruvar för förgasaren.
Andra möjligheter är om t ex förgasaren suger luft tillsammans med bränslet pga någon otät bränsleslang eller trasig primerblåsa (om bränsleslangarna är genomskinliga brukar man kunna se att det följer med luftbubblor under gång i så fall) eller om filtret som förmodligen sitter i slangänden i tanken är nästan igensatt.
Om motorn har gått bra tidigare med samma förgasare och ingen har varit där och skruvat på justerskruvar, så kan det löna sig att ta isär förgasaren, rengöra allt ordentligt och sätta ihop, utan att rubba några inställningar.
På en del småmaskiner finns det ett utrymme som är ventilerat till ytterluften med ett litet hål, innanför membranlocket på ena sidan av förgasaren. Om det samlar sig fukt där innanför, vilket inte är helt ovanligt, så kan returfjädern för membranet rosta sönder.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ingemar Kenndal

#13 » 14:14:11, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sågen lämnades in för service där primerblåsa och slang&filter byttes, men den är fortfarande lika tjurig.
Jag får väl skruva bort och rengöra förgasaren själv. Behövs det nåt packningskit till denna operation?
Ingemar Kenndal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:43:49, 15-05-2009
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex TC125
MF375

torbjorn_forsman

#14 » 15:48:43, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde inte behövas om man är försiktig. Men det kan ju alltid visa sig att någon del behövs när man väl har plockat isär.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ingemar Kenndal

#15 » 19:04:40, 28-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plockade isär allt men hittade inget direkt fel.
Lämnade sågen till annan servicekille, som satte ihop allting och provstartade samt ringde och sa att den var klar. Jag så då,....kan du starta en gång till medan jag väntar kvar i tlf. Då fick han ej i gång den.
Blev förgasarbyte och nu går den som en dröm, eller som den var ny.
Vad felet var vet ingen av oss. :hurra:

1 person gillar det här inlägget.
Ingemar Kenndal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:43:49, 15-05-2009
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex TC125
MF375


Återgå till Handhållna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se