Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHandhållna maskiner

Motorsåg/bio-kedolja/frätor?

34 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera handhållna maskiner här

Exs

#16 » 06:29:37, 01-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag och farsan kör alltid med Agrol Bio sågkedjeolja när vi går i skogen på vintern och har aldrig haft några problem trots att vi gjort så i minst tio år. Den största skillnaden jag märkt är att oljan blir väldigt seg att hälla ur dunken om det är väldigt kallt ute. Men väl i sågen blir den ju varm och go direkt så där brukar det inte vara några problem. Det plus Aspen gör att sågandet känns lite nyttigare för både en själv och naturen. Sågarna vi kört biooljan i är Husqvarna 346XPG, Husqvarna 42, Husqvarna 55 samt varsitt Stihl MS200. Aspen 2T kör både jag och farsan i alla tvåtaktsmaskiner, jädrigt gött att slippa blanda och så blir avgaserna inte så otrevliga. Crossen däremot är en annan historia....

Skulle dock aldrig hälla bioolja i något annat, allra minst i ett hydraulsystem.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...



LeifAndersson

#17 » 11:28:34, 01-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi provade bioolja i hydraulsystemet på en lastbil med bakmonterad kran som användes för distribution av foder, för att uppdragsgivaren krävde det. Det slutade med att uppdragsgivaren bytte ut kranen mot en renoverad och sanerade hela hydraulsystemet,och allt som innehöll gummidetaljer byttes ut! Om de sedan krävde leverantören på ersättning brydde jag mig inte om, det var uppdragsgivaren som anvisade vilken olja som skulle användas så det var hans ansvar gentemot oss. Bilen hämtades på fredag em och kom tillbaka efter en intensiv helg söndag em från en verkstad i en grannstad där de förberett en kran för byte och fixade allt över helgen. Behöver jag säga att den var fylld med vanlig SHS 32 när den återkom, då var det plötsligt inte nödvändigt med miljöolja...
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

maggen

#18 » 12:44:12, 01-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns enkoma rengörningsmedel för motor- och försåg, funkar väldigt bra. Finns garanterat hos eran lokala handlare med olika logotyper på. Inte lönt att prova pertoleumbaserade produkter på biologisk slit var ungefär den beskrivningen jag fick. Och det funkade så jag kommer i fortsättningen rengöra sågen med det. Man kan även använda det till sågskyddsbyxen när dom ska tvättas.

2 personer gillar det här inlägget.
maggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:55, 12-10-2014
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ac tc

#19 » 13:18:30, 01-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft goda resultat av att köra på ren rapsolja från konsum, agrols bio olja kladdade mest och klistrade ihop
allt. Sista oljefyllningen för säsongen så fyller jag med vanlig mineral kedje olja så minskar jag risken
för märkliga effekter från rapsoljan.
Kedjan håller sig renare med rapsolja och jag slipper stå i mineralolje dimma, skinnet blir mjuk å fint på nävarna oxå när man servar kedjan. Det luktar lite pannkaka när jag slipar.

3 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

dc_lindberg

#20 » 13:43:38, 01-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc - intressant tips!
Har säkert någon såg där jag är beredd att testa ditt tips :)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Lars-Peter D (trådstartaren)

#21 » 14:05:42, 01-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående bio-kedolja. Det är väl sporadisk användning av sågen som förorsakar stora problem. "Daglig användning" förorsakar mycket mindre synliga problem. Men den oljan som använts i sågen på bilder verkar ju ha varit aggressiv mot aluminium. Men man tycker ju att tillverkare av bio-oljor borde ha löst "barnsjukdomarna"nu redan..... Har ac tc märkt om ren rapsolja smörjer sämre? Klistret i oljan kan ju vara ämnat att förbättra smörjegenskaperna, kanske..... Någon som sitter på fakta om detta? Och andra sidan, så brukar tillsatserna vara mindre miljövänliga....
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

ac tc

#22 » 21:52:38, 01-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, jag kan inte säga att jag märkt nån skillnad på smörjningen.
Ve lasset i år var inte så kul med 30 m3 björk som var över 50 cm som minst å dessutom torkat ett år först.
Körde som vanligt med tre kedjor som jag slipar i min biltema slip, både kedjorna och svärdet går ett
par säsonger till om jag inte hittar sten, ståltrå eller stängselknoppar av porslin med dom.
Vad jag märkt är att kedjan och svärdet håller renare och går kallare, det går lite mer olja tycker jag.
Kina sågen fick nog däremot så jag blev tvungen att skaka liv i min jonsered 2050.

2 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Trondos

#23 » 10:31:20, 10-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Man kan köra med spillolja - lite för tunt, men fungerar ok. Hypoidolja fungerar bättre. Bäst fungerar motorsågskedjeolja, mineral olja, tycker jag.


Når jeg har skiftet gear/hydraulikkolje (Kombi/Universalolje 10W-30 / 80W-90) på en traktor, har jeg denne på en dunk og lar den stå noen månader. Skiten samler seg på bunnen, og de øverste 2/3 er blank og fin olje. Det bruker jeg som kjedeolje.
Ikke si det til miljøvernfolket/De grønne. :djaevul: :djaevul: :djaevul: :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

johaniskogen

#24 » 14:06:15, 10-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör av med ca 80liter av agrols biosåg per år, upplever inga problem alls. Man slipper andas in dimma av mineralolja, lättflytande även när de är 20minusgrader, kedja och svärd upplevs som renare. 20liter genom motorsågen och ca60liter genom vedmaskin, ser de även positivt med vedmaskin som är stationerad på samma ställe år efter år, spånet används sen till djurproduktionen..
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

femcittror

#25 » 18:45:40, 15-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte min sista bioolja 9 år sedan, efter det ren rapsolja från hyllan på Willys, COOP eller ICA. Tycker Willys har lämpliga förpackningar från 1 liter i steg upptill 10 liter.
Den dyra biooljan innehåller 98 % rapsolja, det extra 2%-kletet gör att att oönskade partiklar följer med kedjan varv eftervarv, kylningen försämras och slitaget ökar.
Med ren rapsolja ser svärdet ut som om det var nytt även efter lång tids användning.

Biooljan har ställt till med onödiga problem när sågen förvaras någon längre tid, oljepumpen riskerar att haverera efter sommarens semestervila.

Enda nackdelen jag sett under dessa 9 år är att rapsoljan fryser vid -20C, helt odramatiskt ingen expansion eller krympning, lika bra direkt efter aningen varmare.

Varför betala 2-5 ggr mer för en sämre produkt ? :klia:

1 person gillar det här inlägget.
femcittror
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:38, 15-12-2010
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Yanmar Kubota

dc_lindberg

#26 » 10:00:57, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någon/några avigsidor med rapsoljan gällande själva sågen?

Biooljan är ett dj.*"#¤#%"¤" klet som är i stort sett omöjligt att få dän... Terpenin fungerar hjälpligt, lacknafta biter inte på skiten, och Petroliumavfettning fungerar liksom bara till häften... Yes Power! + Yes! + Petroliumavfettning + lacknafta => tja... får bort kladdet efter mycket om och men - å till en fruktansvärt hög kostnad både för mig, och för naturen => biooljan är alltså portförbjuden hos mig!

Har provat spillolja, för det har jag gott om, men den är för tunnflytande. F.ö. får jag samma resultat som dig, dvs kedjan och svärdet är rent och uppvisar minimalt slitage.

Skadar eller saboterar eller på något sätt stör rapsoljan sågen ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

femcittror

#27 » 11:18:29, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Skadar eller saboterar eller på något sätt stör rapsoljan sågen ?


Som sagt, efter 9 år skulle jag ha sett ev störningar.
Det som brukar rekommenderas för att lösa upp biooljan är diesel.

Kolla även på Skogsforum där jag är mer aktiv. Tror mig ha bidragit till att majoriteten där av aktiva såganvändare har övergått till ren rapsolja.

Rätt så många ställer upp pumpen innan dom blir övertygade om att det fungerar även med normal matning.
En vanlig invändning är att oljan får ju inte ta slut innan bensintanken är tom, det har jag inte varit i närheten av ens med Husq. kedjeröjare.

1 person gillar det här inlägget.
femcittror
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:38, 15-12-2010
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Yanmar Kubota

torbjorn_forsman

#28 » 11:23:48, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De enda gånger jag har haft problem med rapsolja som sågkedjeolja är i sågar där man har växlat mellan rapsolja och mineralolja, då kan det verkligen kleta ihop. Det allra värsta fallet var när min bror fick slut på sågkedjeolja och smorde kedjan då och då under arbete med mc-kedjeolja ur sprayburk. Den kedjan blev som hoplimmad efteråt!
Men så länge man ständigt håller sig till samma sort verkar det fungera bra.
Man kanske också borde tänka sig för om man ska använda mineraloljeprodukter (t ex diesel eller lacknafta) för att göra rent efter en hopkletning.

Omkring förra sekelskiftet, innan mineralsmörjoljorna hade blivit så bra, så använde man ofta någon slags vegetabilisk olja (bomolja brukade man tala om på den tiden) för att smörja glidlager mm som hade tendens att gå varmt med mineralolja. Tydligen tål de vegetabiliska oljornas smörjfilm högre yttryck än en dålig mineralolja. Nackdelar med vegetabiliska oljor som var kända redan för 100 år sedan var dels att vissa av dem kunde angripa mässing, dels att de inte tål höga temperaturer utan koksar lätt, och till sist att de rent allmänt har kort livslängd - härsknar och bryts ned efter en tid i ett lager. De var alltså inte lämpliga för oljebads- eller cirkulationssmörjning men fungerade bättre på ställen där en maskinist förväntades stå ständigt redo med oljekanna.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#29 » 17:59:38, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

AC TC, ifrågasätter inte alls din erfarenhet.
Jag gjorde samma sorts iakttagelse en gång för länge sedan, STP Injector Clean, 98-99.5% lacknafta.
Testat 2-3% lacknafta - fungerar helt ok, men tycker att diesel 3% har bättre effekt på Bingförgasarna på avatarmopeden.
Ska givetvis (!) testa rapsolja!
:buga: :shake_hands:

Tack TF för "varningen" om att växla mellan raps och mineral. Samma sorts problem tydligen som att växla mellan alkylat och petroleum.
:thummar:

Trondos.
Har lagt beslag på ett 200L's expansionskärl, med den tanken ;-)
F.n. står min spillolja i div., dunkar - å den som har alloljebrännare får gärna oljan av mig, men staten får banne mig betala mig för att få den av mig! Har redan pyntat staten mer än nog när jag köpte oljan en gång i tiden.
Nu blir det kanske så att den inte alls kommer att användas som kedjeolja... AC TC har satt griller i skallen på mig!
:skratta3:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

runewilliam_merc

#30 » 19:58:00, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanskje dette kan være noe for de som vil bruke spillolje som sagkjedeolje?

Bild

KNA (Kongelig Norsk Automobilforbund) ga ut boken "Bilkurs" på 1950 tallet en gang. Dette var ett av tipsene :-)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
runewilliam_merc
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:34, 07-02-2016
Ort: Norge, Ski
Norge
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Handhållna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se