Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHandhållna maskiner

Bensinpip på dunk kärvar och stänger ej.

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera handhållna maskiner här

roland 1970 (trådstartaren)

#1 » 20:59:18, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det fler som råkat ut för kärvande automatpip på kombidunk, och kan man avhjälpa detta eller blir det till att byta pip igen.
Problemet är alltså att pipens ytterrör inte återgår och stänger när man lyfter dunken efter att ha tankat.
Bytt pip på grund av detta tre gånger på ca tio år, ska kanske nämna att det är en jonsereddunk.
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430



Galne

#2 » 22:08:40, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skräp som retat tätningarna, testa silikon som smörjmedel. Brukar kunna hjälpa lite..


Glad maskinist!
Användarvisningsbild
Galne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:49, 05-12-2012
Ort: Karlskrona/Rödeby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Buster, Grålle,
MTD1236, Klippo Excellent,
Husqvarna 242XPG 550XPG 345FR, Stiga SB40, Stihl FS38 BR700

johan.eriksson

#3 » 22:14:14, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oftast så uppstår det när man kör på handelsbensin, mer ovanligt med alkylat.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Hymas 89

#4 » 22:53:03, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir så med egenblandad tvåtakts bensin, 95 oktan och tvåtaktsolja.
träffade en representant för Jonsered för en 4-5 år sedan, som visste omproblemet.
Hadde då kommit en ny påfyllningspip som skulle vara bättre, sa han.
Har inte haft problem efter detta, tyvärr bytt pip ändå då jag brutit av den av misstag.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

roland 1970 (trådstartaren)

#5 » 23:16:06, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör oftast med egenblandat, men just nu senaste tanken på akrylat så det kanske blir bättre.
Känns inte som smuts eller så, utan snarare som om någon torr kärv känsla, har testat att smörja med både det ena o andra, men det verkar inte som det jag smörjer med kommer åt där det kärvar.
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430

busholle

#6 » 08:09:09, 22-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har råkat ut för gamla pipar från butik som varit torra och sträva i plasten redan vid inköp och de har börjat strula fort. Senast köpte jag från en butik med högre omsättning och valde den som verkade fräschast i plasten. Den pipen är nog den bästa jag haft på mer än 10 år men livslängden är fortfarande begränsad på dem.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

roger_k

#7 » 22:10:02, 25-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min pip började också kärva på samma sätt nyligen.

Idag tröttnade jag och fyllde diskhon med varmt vatten och en skvätt diskmedel, stoppade ner pipen (så att den var helt täckt med vatten) och "pumpade" med den.
Jag fick pumpa en jäkla massa gånger men nu fastnar den inte i öppet läge längre.

Det återstår att se hur länge den fungerar men för tillfället är den riktig.


Edit: Pipen låg på tork i pannrummet över natten och nu kärvar den igen.
Life's a garden, dig it.

1 person gillar det här inlägget.
roger_k
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:06, 02-11-2016
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Traktor

MartesMartes

#8 » 06:41:02, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skyller lite av detta fenomen på etanolen, men mest på den otroligt billiga kvalitén som de här piparna har. (Även fast de har mage att ta hutlöst mycket pengar för den)

Låt mig gissa : den är grön och har en "hård" plast...
Jag har en gammal (minst 20 år gammal) pip som är svart och i mjukare plast som tyvärr gick sönder av yttre våld, och de går inte att få tag på !

Jag har inte hittat något alternativ, då alla firmor jag tittat hos har istort sett samma (j*vla) "kina-pip" till försäljning, men nuvararande har iofs inte börjat kärva än, så den kanske har lite annat material.

Ovanstående gäller "auto-stop" pip för sågdunk (om jag nu missförstått topic)

1 person gillar det här inlägget.
MartesMartes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:58, 30-12-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle (TED20)
Holder C30
Dodge M885
Chevy Van G20

roland 1970 (trådstartaren)

#9 » 22:43:24, 26-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återupplivar tråden lite, det har spekulerats lite i om det är handelsbensinen som orsakar kärvande bensinpipar.
Men tvåtaktsoljan då, kan inte den också vara boven, vad tror andra!
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430

magloman

#10 » 22:55:34, 26-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag haft så på mina dunkar. Lösningen är att ta isär pipen och slipa lite med sandpapper. Ena delen sväller tydligen redan efter typ 20års användning.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

roland 1970 (trådstartaren)

#11 » 19:46:47, 27-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har bytt tre gånger innan på 18 år, och nu är det dags igen.
Ta isär sa du, ska man kränga av den lilla koniska ”toppventilen” då eller, den verkar hålla ihop rasket.
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430

magloman

#12 » 20:01:23, 27-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja så tror jag det va, sen slipa så alla delar löper fritt. måste vart 5-10 år sen jag gjorde så på mina två dunkar och det har funkat bra sen dess
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Handhållna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se