Sida 3 av 3

Re: Kådig motorsåg

InläggPostat: 08:41:45, 24-10-2017
av dc_lindberg
:thummar: Maskiniester!
:shake_hands:
:buga:
Klara raka, ärliga, besked.

Jackorna är 100% polyester.
Byxorna är 70% polyester och 30% bomull.


Vi talar alltså om sådan här produkt?
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluft ... 000021819/
...och inte röd-sprit?
Bild

Bild

Re: Kådig motorsåg

InläggPostat: 20:51:31, 24-10-2017
av Mikkel
Det går nog inte med Vargtass.......
Använder det till sågen och slitna arbetskläder av okänt tyg.
Hade varit bra med att lyssna med en kemtvätt, dom borde väl veta, om man har kläder man är rädd om.

Re: Kådig motorsåg

InläggPostat: 07:20:56, 25-10-2017
av Galne
På motorsågen brukar avfettning eller annat lämpligt alkaliskt rengöringsmedel fungera fint. Kan behöva gnuggas lite med diskborste för och ta sig igen om tjocka fläckar.


Glad maskinist!

Re: Kådig motorsåg

InläggPostat: 18:22:48, 08-11-2017
av femcittror
Utanpå motorsågar räcker det långt med ren rapsolja utan det där klistret som finns i Biolja för kedjan.

På dom värsta kådfläckarna brukar jag "blötlägga" med ren rapsolja från livsmedelsaffären.
Tunnare fläckar tar ju maskintvättmedlet med lite högre temperatur utan ytterligare hjälp.
Det här gäller sågskyddsbyxor och skogsjackor.

Dom som fortfarande envisas med att använda biolja istf ren rapsolja för kedjesmörjningen kan oftast få bort skiten från sågen och ur oljetanken med Diesel.
Dvs. kör en oljetank med Diesel före och efter längre uppehåll tex över en sommar.

Re: Kådig motorsåg

InläggPostat: 20:06:44, 14-11-2017
av dc_lindberg
Så här blev det.
Jag hade annat att göra så min alltiallo, dvs min far, fick ansvaret att göra ren kläderna.
"Man ska slita ut en generation i sänder" säger de o far fyllde 91 i augusti.

Valet blev Biltemas T-röd.
Yes Maskindisk"kapsel". (tips av en bekant som jobbar med/i skogen; han också sa att han tvättar alltid arbetskläder i 90'C men det vågade inte jag testa).
Comfort mjukgörare (vet det är inte bra för tyger, men det gör dem lite mjukare o jag gillar doften).
60'C Bommulsprogrammet, 2 timmar 34min. För byxorna.
40'C Mix programmet, 43min. För jackorna.
Jackorna är listade tålighet 40'C. Ena paret byxor har 70'C och det andra har 85'C som rek max.

Tyvärr syns det dåligt hur kådiga kläderna var - bl.a. pga den långa "liggetiden" innan de nådde "Tvätt Mästarens" händer...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Jag kunde inte se eller hitta ett enda spår av kådan!
De fläckar som är kvar på kläderna efter tvätten är skador i färgningen och effekt av slitage samt lösningsmedel (kan även vara stänk av saltsyra).
Tycker nog att far gjorde ett bra jobb ;-)
Kådan är -väck- !
:hurra:

Stort tack för support och tålamod :shake_hands:
:buga:
:bira:
...vad ska jag hitta på nu då... :klia: ... :coffee: ...blir väl alltid någon :photograph: ... :ohnej: ... :skratta3:

Re: Kådig motorsåg

InläggPostat: 23:25:49, 14-11-2017
av jonnordvall
Att man skulle slita ut en generation i taget så min pappa oxå när jag va yngre. Men den meningen avslutades alltid med, "... vi börjar med dig Jon" tror dock inte det var riktigt hans mening att mina händer skulle balla ur redan innan 30:)

Fint med kläderna, ska kommas ihåg. På den tid jag brydde mig om oljefläckar etc på kläder körde jag ofta med diskmedel. Flygande. Gnugga in och låta ligga och verka ett tag och sedan vanlig tvätt i maskin. Funkade ofta. I något extremfall har jag även använt vanlig avrättning av petroleium typ. Dock luktar både kläder och maskin fan ett tag efter................. Men rent.

Re: Kådig motorsåg

InläggPostat: 23:32:41, 14-11-2017
av torbjorn_forsman
Det lär ha hänt att man har fått tvättmaskiner att se klotformiga ut genom att tvätta saker som är indränkta med petroleumbaserad avfettning i dem. När tvättvattnet blir varmt så förångas de flyktiga delarna av lacknaftan, det blir en explosiv gasblandning utanför trumman, rätt vad det är blir det en gnista i programverket, termostaten eller något relä...

Re: Kådig motorsåg

InläggPostat: 09:04:01, 15-11-2017
av dc_lindberg
Glad att det är far som fick ta jobbet med kläderna. Han är helt klar i huvudet, vilket gör att han har åsikter om resten som inte gör som huvudet beställer (...inkluderar även omgivningen...).
Av vad jag hittade på nätet så hittade jag inte ett enda exempel på; "så här såg det ut innan tvättning och så här såg det ut efter."
Mina bilder är inte bra, men är däremot kanske de enda som finns på nätet; före och efter tvätt med kåda inkletade kläder.

Det är absolut inte utseende jag var ute efter - det var kladdet som måste bort så att man inte kladdar ned annat ss fordonssäten, speciellt andras fordon, lånade fordon...
Är som att vara tillbaka till 70-talet då Sverige tillverkade sina egna kläder innan man sålde bort den verksamheten till Portugal. Då var kläder dyra och man var rädd om dem, dessutom så -höll- de. ca 6000 exkl moms är vad det där kläderna kostar jmf med motsvarande på Jula som skulle kanske stannat redan vid 1200 ev., 1500 inkl moms och som inte håller heller...

Nu skulle tråden handla om kådiga -motorsågar- :back_to: ... :klia:... :coffee:

Re: Kådig motorsåg

InläggPostat: 09:29:14, 15-11-2017
av jonnordvall
Ajjaj? Torbjörn. Lät minst sagt obra!

Re: Kådig motorsåg

InläggPostat: 10:35:43, 15-11-2017
av dc_lindberg
Få förstår sprängkraften i lösningsmedels-/petrolium ångor... liksom få förstår sprängkraften i damm...

Jag har -inte- råkat illa ut, men vänner och bekanta har undkommit på nåder när de kapat upp gamla bensin- och oljetankar, svetsat i plåtbehållare i vilka det funnits brännbar vätska. Från bondesidan i släkten har jag hört talas om damm explosioner, för visso små, men rejäla "näsbrännor".

Så jag -förstår- varför min sotare bannar mig när han, nu hon, kommer på besök o det står en -motorsåg- under reparation/rengöring i pannrummet. Sotaren vet mycket väl att den gasvolym som en motorsågs bränsletank kan avge omöjligen kan leta till problem i ett rum på 25-30m3; men, jag håller med om att -de- skall ha noll-tolerans för att inte kunna ställas till svars; och ge mig, slarvern, lite å tänka på då o då.

Koldamms explosioner var -vanliga- på den tiden man använde kol. Folk lär sig inte...
Samma sak, det var -vanligt- med "exploderande" reserdunkar i bilar fram in på 1970-talet. Bränder var väl inte -så- vanliga som när Volvo kom med "fackel-bilen" på 90-talet (felkonstruktion som ledde till antändning av bränsle i motorrummet) ?

Detta med tvättmaskinerna är något jag bara hört nämnas kring 1970 ngt. Helt glömt bort det tills TF nu påpekade hur roligt man kan ha i tvättstugan.

...vore skönt å ha en motorsågstvätt... ska dock inte prova tvättmaskinen... inte heller diskmaskinen...å min "Tvätt Mästare" han svarar bara "får du göra själv!" (hm! latmask! - uppdelningen är att jag sköter hela maskinparken å han kör sönder den åt mig så jag har nått att reparera :skratta3: )

Re: Kådig motorsåg

InläggPostat: 11:00:26, 15-11-2017
av Landmann
Tänk på vad ni stoppar in i tvättmaskinen.. Packningar och slangar av gummi som inte mår bra av diverse
Personligen föredrar jag skitiga arbetskläder - inga tankar att hålla sig ren

Re: Kådig motorsåg

InläggPostat: 11:28:29, 15-11-2017
av 63an
Enkelt DC, varför ska man lära sej? De gick ju bra förra gången :skratta3:

Re: Kådig motorsåg

InläggPostat: 19:28:07, 15-11-2017
av jonnordvall
Problemet med ex bensinångor nog när ångorna är tillräckligt små för att nå optimal blandning.... oxå något att tänka på:)

Re: Kådig motorsåg

InläggPostat: 23:56:44, 15-11-2017
av torbjorn_forsman
En specifik tvättmaskinsexplosion som jag har läst en tidningsnotis om, inträffade vid tidningen Norra Västerbottens tryckeri någon gång på 80- eller 90-talet. Förmodligen var det arbetskläder som hade varit nersölade med trycksvärta och grovtvättade med något lacknaftaaktigt som var boven den gången.

1958 hade Teknisk Tidskrift ett temanummer om explosioner inom industrin, bl a dammexplosioner. Det är läsvärt!
http://runeberg.org/tektid/1958/1287.html

:off_topic:
Få se nu ... eldfängda Volvo ... jag har för mig att en del 400-serie-Volvo återkallades pga en olämpligt dragen bensinslang eller något liknande? Många tidiga 850 brann men det var av en helt annan anledning - om det monterades dragkrok på bilen och kunden ville ha ständig spänning på det lediga stiftet i släpvagnskontakten för att ladda husvagnsbatteri, så drogs det ofta en osäkrad matning hela vägen från batteriet till släpvagnskontakten. Om man drog kabeln på enklast möjliga sätt under golvmattorna så kunde den komma i kläm mot en vass plåtkant någonstans i höjd med baksätet. Efter några månader var isoleringen genomnött och när väl kortslutningen var ett faktum så blev flera meter kabel glödande och satte eld på en lång sträcka av golvmattan på en gång.
Lika klåparmässiga installationer gjordes säkert på många andra bilmodeller också, men de klarade sig genom att det inte fanns något så uppenbart ställe för kabeln att skadas på.