Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHandhållna maskiner

Batteri Motorsåg/ar

36 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera handhållna maskiner här

LINGRÄVARE

#16 » 18:56:17, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till Sthil 220 ska ni använda ett AK 300 S batteri ger sågen full kraft.
LINGRÄVARE
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:33:54, 07-12-2014



atlashjul (trådstartaren)

#17 » 23:11:01, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ju även "ryggsäcks"-batteri, men de är ju inte direkt billiga :huh: ... Men de har nog inte tänkt på att göra mindre kropps-burna batterier,,Det vore ju lämpligt för att bli av med vikten i sågen annars, Men vet dock inte hur balansen blir på sågen då? Eller om man måste ha batteri i sågen även med ryggbatteriet. Eller om det är kontaktstycke i batterianslutningen som kabeln från ryggbatteriet kopplas in i direkt.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Alexn72

#18 » 09:01:32, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår fällde jag en gran på kanske 8-12m stammen var precis för stor för att 14 tums svärdet skulle nå igenom.
Batterierna är från 2015. Och för att komma dit bilden är tagen krävdes 1 batteri.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Mats i Myrhult

#19 » 10:36:27, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft två sladd-el motorsågar, en 80-tals B&D och en 00-tal Jonsered.
B&D var för vek i konstruktionen, kedjan hoppade jämt och ständigt. Den var dessutom konstruerad med motorn ut på sidan så den dög inte till mycket.
Jonseredarn lovade mer med sin slanka konstruktion. Men den hade en säkerhetsfunktion på strömbrytaren som var så tungmanövrerad att man på kort stund fick kramp i handen av att hålla den igång. Sågen hade också överbelastningsskydd som gjorde att den stannade tvärt och sedan var det till att vänta och försöka lirka igång den med den där tröga starten.
Båda sågarna väsnades hemskt, det lät som stål mot stål eller skurna lager från nytt. Båda läckte ur kedjeoljan när man ställde dem ifrån sig. Jag har ingen av dem kvar.

Frågan till er som nu använder batteridrivna sågar är, var sådana där problem barnsjukdomar generellt för eldrivet och som nu är borta, eller hur ser det ut på de nya?
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

millgard

#20 » 10:43:25, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en Stihl MS220 med ap300 batteri i höstas.

Den går 45-90 min på en laddning (jag orkar bara en dryg halvtimme) och laddar fullt på 35 min (i mitt fall en kvart).

Den har svärd och kedja motsvarande bensinsågar (de mindre elsågarna har tunnare saker) och det jag märker i jämförelse med bensinmotorsågen är att elsågen är mer ”digital” i det att den är starkare men när man belasta för mycket så stannar den och man måste ta om. Man hör inte när motorvarvtalet går ned och motorn får jobba. Effektivast är att låta den höga kedjehastigheten göra sitt och då går den som en varm kniv i smör. Inget fysiskt slit på det viset.

Den är lättare och tystare, även om kedjans ljud förvisso hörs så finns det ju ingen vibrerande, avgasspyende och skrikande tvåtaktsmotor och det är ju helt annat. Som att stå med elkedjesågen på vedbacken men ändå kunna ta den på skotern och åka och hugga veden.

Angående batteriets livslängd är jag inte orolig idag. Jämför med en tvåtaktsmotors servicebehov, kladd med olja, bensin osv osv. För mig som använder sågen sällan är det mycket värt att slippa igensatta förgasare etc.
millgard
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:09, 02-05-2013
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

atlashjul (trådstartaren)

#21 » 10:57:10, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte mig nyss en Makita duc535 bara för att jag hade 3 st 5ah batterier från förut, samt +ade på med ett batteri till då har man till ett batteribyte sitter 2 i sågen 36v.. Funkar egentligen ok, men 1,1mm kedjan är inte gjord för att kvista "snabbt" då kedjan hoppar lätt, vid ev motstöt.. Är 14" svärd. funderade på att montera 1,3mm x13" i stället. För att sträcker man 1,1mm kedjan "nog" så blir ju friktionen hög och det märks på batterikapacitetens varighet. Finns ju många märken men Husqvarna och Makita verkar va de med mest "motorsågsmodell" i hänseende funktion körbarhet i förhållande mot bensinsåg. De andra som jag inte testat men kollat mycket på i olika "internet-test" Har lite udda funktioner på div saker som gasknappsspärr mm.
Inte kört mycket men rensat några vindfällen, går att bli små-svettig på ett set batterier iafa, om det beror på dålig kondis eller bra batterier, vettefan :skratta3:
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

toker

#22 » 11:49:53, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

millgard skrev:Jag köpte en Stihl MS220 med ap300 batteri i höstas.

Den går 45-90 min på en laddning (jag orkar bara en dryg halvtimme) och laddar fullt på 35 min (i mitt fall en kvart).

Den har svärd och kedja motsvarande bensinsågar (de mindre elsågarna har tunnare saker) och det jag märker i jämförelse med bensinmotorsågen är att elsågen är mer ”digital” i det att den är starkare men när man belasta för mycket så stannar den och man måste ta om. Man hör inte när motorvarvtalet går ned och motorn får jobba. Effektivast är att låta den höga kedjehastigheten göra sitt och då går den som en varm kniv i smör. Inget fysiskt slit på det viset.

Den är lättare och tystare, även om kedjans ljud förvisso hörs så finns det ju ingen vibrerande, avgasspyende och skrikande tvåtaktsmotor och det är ju helt annat. Som att stå med elkedjesågen på vedbacken men ändå kunna ta den på skotern och åka och hugga veden.

Angående batteriets livslängd är jag inte orolig idag. Jämför med en tvåtaktsmotors servicebehov, kladd med olja, bensin osv osv. För mig som använder sågen sällan är det mycket värt att slippa igensatta förgasare etc.

Tänker lite annorlunda har funderat på batteridriven kedje röjsåg men förutom att det blir rätt så mycket dyrare om man ska ha flera batterier och laddare eller stort ryggburet batteri så man fixar i alla fall 5-6 tim jobb så är jag fundersam på livslängden på batterierna. Har ju haft flera batteridrivna skruvdragare och efter ca 5 år brukar det vara dags för nya batterier som är så dyra så det blir helt ny maskin i stället i fallet med röjsåg så kör jag så lite per år så en röjsåg av bra kvalite kommer hålla livet ut för mig och nuvarande Jonsered som jag tog över efter min far är 30 år och funkar egentligen bra men är sugen på att prova kedjeröjare. Vore man proffs kanske batteri är ett bra alternativ fast tror dom anser dom för svaga men då slipper man avgaser vilket jag inte känner av men är säkert inte bra i längden om man står i dom hela dagarna. Kladd med olja kommer man inte ifrån kedjan måste smörjas även med batteri och kör man med tex aspen har i alla fall inte jag haft några problem med igensatta förgasare men luftfilter får man göra rent ibland det är väl det som man slipper på elsåg.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

millgard

#23 » 13:39:33, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja alla har vi olika behov men det verkar som om de som faktiskt provat på riktigt verkar vara så pass nöjda att de går över. Det säger troligen något.

Angående gasspärren så sitter den på Stihl MS220 på samma ställe som på de flesta handverktyg vilket är ovant. Men om man inte hoppar emellan olika motorsågar hela tiden tror jag inte att det upplevs som ett problem av någon annan heller.

Proffs som är vana vid annat reagerar förstås direkt, men det är en ren vanesak.

Ett batteri kostar ca 1500 kr. Hållbarheten på moderna batterier är inte ett stort bekymmer. Dessa batterier är dessutom ”smarta” med inbyggd elektronik för att laddning/effektuttag skall ske så bra som möjligt. Och batterierna är ju en del av ett ganska omfattande ekosystem av maskiner så det är inget specialspecial som inte går att få tag i om tre år.
millgard
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:09, 02-05-2013
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

toker

#24 » 15:16:46, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köper man röjsåg eller motorsåg och är hobby skogsbrukare som jag då vill jag kunna köpa nya batterier om 15 år eller helst slippa köpa nya batterier. Hur som helst en liten battetidriven kedjeröjare vore smidigt till att röja rå gränser med och då bör 1 batteri räcka får se till våren om det blir batteridrivet men känns lite för tidigt även liksom elbilar men elbilarna har ju styrkan.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Alexn72

#25 » 19:12:10, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Jag har haft två sladd-el motorsågar, en 80-tals B&D och en 00-tal Jonsered.
B&D var för vek i konstruktionen, kedjan hoppade jämt och ständigt. Den var dessutom konstruerad med motorn ut på sidan så den dög inte till mycket.
Jonseredarn lovade mer med sin slanka konstruktion. Men den hade en säkerhetsfunktion på strömbrytaren som var så tungmanövrerad att man på kort stund fick kramp i handen av att hålla den igång. Sågen hade också överbelastningsskydd som gjorde att den stannade tvärt och sedan var det till att vänta och försöka lirka igång den med den där tröga starten.
Båda sågarna väsnades hemskt, det lät som stål mot stål eller skurna lager från nytt. Båda läckte ur kedjeoljan när man ställde dem ifrån sig. Jag har ingen av dem kvar.

Frågan till er som nu använder batteridrivna sågar är, var sådana där problem barnsjukdomar generellt för eldrivet och som nu är borta, eller hur ser det ut på de nya?


Jag använder alltid hörselskydd när jag sågar med bensin, jag är slarvig när jag kör el....
Det är själva såga i trä som låter, inte maskinen i sig.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Alexn72

#26 » 19:16:47, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Köper man röjsåg eller motorsåg och är hobby skogsbrukare som jag då vill jag kunna köpa nya batterier om 15 år eller helst slippa köpa nya batterier. Hur som helst en liten battetidriven kedjeröjare vore smidigt till att röja rå gränser med och då bör 1 batteri räcka får se till våren om det blir batteridrivet men känns lite för tidigt även liksom elbilar men elbilarna har ju styrkan.

Så länge som man inte slänger sitt gamla batteri så går det alltid att byta cellerna i det även i framtiden.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Mats i Myrhult

#27 » 19:56:35, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexn72 skrev:Jag använder alltid hörselskydd när jag sågar med bensin, jag är slarvig när jag kör el....
Det är själva såga i trä som låter, inte maskinen i sig.


Nog hör jag metallljud från motorsågen, både elektrisk och bensinare.
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Blockstens trollet

#28 » 22:59:25, 05-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser att swedol har elmotorsåg Cramer 82CS25 utan batteri 82 volt värkar intressant skall kolla upp vad det är om den är praktisk användbar ser batteri köps löst och laddare till kollade lite hemsidan deras på maskiner.
Dyr lite över 3 tusen och batteri laddare köps till separat sedan fungerar nog effekten på måttliga träd men grova långsvärds träd är nog bränsle sågen än mer användbar än.?
Senast redigerad av Blockstens trollet 08:39:23, 09-03-2021, redigerad totalt 3 gånger.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

gute84

#29 » 23:31:37, 05-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

vet flera hantverkare som har elmotorsågar praktiskt att kunna såga trä balkar med inomhus har vart sugen på en själv
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Bengt Erik Eriksson

#30 » 23:06:37, 08-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som provat julas meec batterikedjesåg?
Tycker den verkar vettig men är ambivalent. Trädantalet kommer minska men det praktiska med batterisåg ökar.
Har 4 sågar redan. Så några borde kunna avvara någon till förmån för en batterisåg.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till Handhållna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se