Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHandhållna maskiner

Fällriktare

78 inlägg • Sida 6 av 6
Diskutera handhållna maskiner här

Henrik_N

#76 » 15:15:30, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 4 ever skrev:
Henrik_N skrev:
BM 4 ever skrev:Varför då?



För att du får mothållet så nära marken att du med stor sannolikhet sätter press på brytmånen och riskerar att den går av, och trädet faller okontrollerat, ev. bakåt, över traktorn.
Eller för att förhindra att det faller åt sidan så tar pallgafflarna och har trädet "i mitten", ja vad händer då? Ett större träd kommer att välta traktorn.


Sätter press på brytmånen ja. Vad gör du inte då med en RH Pusher 2 meter upp, eller plastkilar som slås in med slägga, i vissa fall ända in till brytmånen tar i kilspetsen? Man får helt enkelt bedöma från fall till fall vilket /vilka hjälpmedel som behövs för att känna sej någorlunda säker. Ju fler hjälpmede desto bättre. Är trädet ruttet är det riktigt svårt att avgöra risken. I vissa fall är det bäst att ringa in en kran med arbetskorg, som jag gjorde för en tid sedan. En rejält stor asp lutade 45 grader (nej jag överdriver nog inte) över en tomt med ett uthus under. Vi plockade ner trädet uppifrån. Trots min höjdrädsla var det tveklöst bästa sättet.


Pusher har jag aldrig provat, kilar gör jag helst inte om.
Förespråkar wire eller som du bit för bit.
Den som har störst traktor när han dör vinner...
Glad i gråväder!
Henrik_N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)



treaser2

#77 » 17:13:40, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du trycker inget träd med kilar eller "fällriktare" iaf inte jag. De har jag när det är risk för att tippar åt andra av gångjärnet. Sen har jag ett brytjärn för att knuffa i rätt riktning.
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

toker

#78 » 18:59:34, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Puscher fällriktare som jag fick när min far la av med skogen den funkar helt ok dock tung att bära med sig så använder den inte har traktor med vajer spel och hyffsat lång vajer som jag använder om det inte går att fälla åt rätt håll men annars räcker vanliga kilar långt om trädet är friskt och är det inte det så ser man i alla fall det vid rikt skäret.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Handhållna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se