Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHandhållna maskiner

Fällriktare

78 inlägg • Sida 2 av 6
Diskutera handhållna maskiner här

johan.eriksson

#16 » 20:46:07, 24-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brytjärn har jag inte använt på länge, men det finns i vapenarsenalen. Kilar är smidigt att bära med sig, och en yxa att slå med kan man ha mycket användning för. Man brukar räkna att tre killar är ungefär lika starka som en fällriktare. Har man några till så man kan stapla på varandra så kan det vara ganska kraftigt bakåtlut med. Har kilar i plast, trä och aluminium. Alla har sina fördelar.

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320



ph7

#17 » 20:55:28, 24-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förresten så använde vi kompisens Åkerman när jag tog ner stora granen hemma på tomten
Samma maskin som var med Götakanalfilmen. "Är det nån som grillar".
https://www.youtube.com/watch?v=45BUGrDvXsI

Inte samma förare dock å mindre bling bling
Lite bökigt att ha med sig ut i skogen bara.

Brytjärnet är bra att sikta med om det är trångt
En sa äta fort å länge, då blir en tvärmätt

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ph7
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:12, 25-11-2012
Ort: Töreboda i norra Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hemma:
IHI 18J minigrävare
Baraldi FB500 minilastare
HVA Rider 850H

pnilz

#18 » 20:57:35, 24-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har använt Rh pusher och stalpen på jobbet tidigare mellan dom två gillar ja stalpen bättre den känns stabilare, men båda är tunga och blir extremt jobbiga om det är mycket snö i skogen. Men nu använder jag bara kilar 3st är bra att ha med sig lätt å bära och sen en liten yxa att slå in dom med.

1 person gillar det här inlägget.
pnilz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:50, 17-04-2014
Ort: Pengsjö, Vännäs
Sverige

Peter Persson (trådstartaren)

#19 » 21:10:52, 24-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt kinkiga träd runt gården har jag använt H12an på :grin: Grymt bra fällriktare :thummar: Behövs ingen motorsåg ens...

Stalpen skulle jag gärna äga, men är som sagt inget proffs som tjänar pengar på skogen, snål är jag också...

Sen håller jag med Maglo, de gånger jag har hamnat i riktigt kinkiga lägen har inga kilar hjälp mej, det har varit vinschar våld och så vidare...
Förmodligen okunskap som satt mej i dessa lägen visst, men ändå :grin:

Jag har ett trampbrytjärn i bältet men jag tycker inte det är något mirakel verktyg direkt, funkar på små björkar som jävlas.
Bild
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

Orsa

#20 » 21:15:24, 24-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fällriktare är bra att ersätta kilar vid murkna träd när brytmånen är osäker

3 personer gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Göran Ekman

#21 » 09:24:13, 25-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grannen som jobbar som linje montör på ett elbolag. Har någon variant på timmersax som man spänner upp på något vis som man sedan slår fast i stammen på lämpligt ställe sedan en lina och en vinch.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

88ecr

#22 » 09:35:31, 25-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu senaste lilla veckan tagit ner träd i skogen med vinch. 2av 3 träd som lutat helt fel, mot el linja, mot grannen eller bara annors fel för utdrivning. En del varit ruttna in i, så då är det säkrast med vaijer.

jmf vijer med stalp. Vaijer blir man att gå en hel del. Radio kontroll, nja, vinchen stod typ mer än 5 år sen jag sist använde den. Behöver man den då?

Kilar och brytjärn. Hur med såna när trädet är inte stort i diameter, men skulle behöva hjälp?

Yuotube visade mig en som fälde stora träd för harvester, som använde kil på batteriborr. Typ lika som vedsplitter bara att mindre.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Bygert

#23 » 11:43:49, 25-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad man använder kan nog bero en del på hur man har det. Är man mitt ute i skogen och mest ska ha fart på träden, då kanske man föredrar kil. Men som jag har det, där det är normalt med vägar, hus, tomter med diverse inom räckhåll och det bara inte får gå fel, då ser jag ingen användning för kil. Träden måste åt ett visst håll hur de än lutar och en kil ger helt andra krafter på brytmånen än metoder som lägger kraften högre upp och den risken är jag inte beredd att ta. Små träd går ju med handkraft. Större som står rakt eller lutar åt rätt håll kan man uppmuntra lite med brytjärn. Lutar det fel eller känns osäkert så tar stalpen nästan allt. I riktigt vidriga fall så får det bli Huddig, då får man ungefär vad som helst åt rätt håll.

Bild

Saxen som Göran skriver om, jo, jag har sett den tidigare. Man hissar upp den på en stång och löser ut på nåt sätt så den griper. Har letat efter en sån men hittar inte, nån som vet var den skulle kunna finnas?
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Göran Ekman

#24 » 12:07:16, 25-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trädens riktning när man fäller det bestäms av fällskäret/riktskäret .
Brytjärn,kil, fällriktare, vinch eller övrigt lämpligt tillhygge ( Grävmaskin eller dylikt.) använder man för att få fart på trädet åt önskat håll.
Att det skulle vara lättare att fälla ett träd i skogen vete väl skjutsingen där om någon stans är det trångt, fast fällningar skapar väldigt mycket extra arbete. Men man slår förhoppnings vis inte sönder något dyrt.
Ska kolla med grannen var dom får tag på sina saxar.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

jorgen.isaksson

#25 » 12:17:41, 25-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är den en sån här sax ni tänker på? En sån har jag funderat på istället för att behöva dra en vajer runt trädet.

https://skogma.se/fallsax-komplett-med- ... 200001001/
jorgen.isaksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:08, 19-11-2007
Ort: Orust
Sverige
Maskin: Yanmar B37-V
Fiat 45-66
Ransomes 350D
Volvo Krabat 425
Grålle TED
Allis Chalmers G

Göran Ekman

#26 » 13:58:23, 25-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att det är en sådan. Länken ovan leder till den här.
Bild
Spänner man upp den ser det ut så här.

Bild
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Stridis2

#27 » 08:51:41, 26-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min bror använder en som ser precis ut som RH Pusher i länken ovan. Har bara hört honom säga positiva saker om den.

När det är riktigt besvärligt så har jag ibland hissat upp honom en sex meter med teleskoplastaren. Ibland har han fått såga sig hål in genom grenarna för att komma in till stammen. Sedan wire runt stammen och en 20 meter bort till vinsch på skogsvagnen. Då har vi fått ner de mest besvärliga träd i rätt riktning. :)
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Bygert

#28 » 10:44:19, 26-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men där var ju saxen, märkligt, jag har ju letat på skogma. Nå, tack, fast stången tog de ju grundligt betalt för.

Det kan ju vara bökigt mitt i skogen också men det är ju sällan ett träd som lutar åt öster måste fällas åt väster. Just så är det ofta vid vägar, tomter mm, träden lutar ut åt det håll man absolut inte vill ha dem och då måste man tvinga dem och det blir dyrt om det går galet.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Skru'are

#29 » 17:50:44, 26-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Ja alu är nog inge bra, när det väl börjar svikta vill den gärna knäckas oxå.

Järn tillåter mer böjning utan o knäckas.


Nej, det har du fått helt om bakfoten. Det är tvärt om så att alu "varnar" tydligt för knäckning.
Däremot är detaljer viktiga, t ex svetsar ändrar egenskaperna för materialet.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Krister W.

#30 » 20:28:59, 26-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att vår egendom just blivit "befriad" från ungefär 2.7 ha omgivande skog de senaste dagarna, varav de närmsta träden stått endast ett fåtal meter från byggnader kan man inte annat än bli imponerad. En John Deere skördare och en flink skogshuggare gjorde jobbet galant. De som inte skördaren tog själv hjälpte skogshuggaren till med. Han använde inget annat än Husqvarnan och två kilar, vad jag kunde se. Bl a en mycket grov, snedväxt björk som måste haft en mycket svår barndom. Den lutade åt fel håll, mot vårat hus. Den lade skogshuggaren ner på mindre än 3 minuter, med hjälp av endast kilar. När han började vid 6.30 på morran med den direkt tänkte jag "är han helt galen!?" Inget annat än motorsågen och två kilar! Hade den fallit åt fel håll hade stora delar av vårt hustak rykt.
Inte ens brytjärn användes.
En fröjd att se ett sådant proiffs i arbete. Men inget jag hade vågat mig på, utan att förspänna med spännband och vinsch. Hade väl tagit en dag eller så.
Det var lite nervöst då vi har många träd (hade menar jag!) som stod nära hus, garage, vedbod mm, som skulle ner. Vissa bara någon meter ifrån, men det var tydligt två fullblodsproffs som jobbade, så efter hand blev man lugnare! :grin:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

7 personer gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,


Återgå till Handhållna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se