Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHandhållna maskiner

Trimmertillsats röjsåg Husqvarna 535 FBX

1 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera handhållna maskiner här

Johan.S (trådstartaren)

#1 » 08:38:21, 11-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sedan några år tillbaka använder vi den ryggburna röjsågen Husqvarna 535 FBX även för att röja gräs med. Det fungerar faktiskt mycket bra.


Bild

Bild

Röjsågen köpte vi mars 2011. Jag hade hört talas om att Husqvarna haft trimmerutrustning ute på prov och att det fungerat bra, men att man av någon anledning inte fått den godkänd.

Jag såg att det fanns sådan utrustning till en annan maskin med delbart riggrör, så jag köpte den (april 2011). Tyvärr var det riggröret alldeles för kort, så det gick inte bra.

När stångsågen lanserades köpte jag ett löst 1110 mm långt riggrör till den. Nu fungerade det mycket bättre. Problemet som återstod var bygelhandtaget, som inte var ändamålsenligt.

Jag konstruerade ett då ett eget handtag av en gammal cykel, samt vibrationsdämpat handtag från en vinkelslip. Nu fungerade det riktigt bra. Man har full kontroll över maskinen och svänger upp till cirka 4 meter från sida till sida.

Vi slår över ett hektar gräs årligen med den. Det har visat sig att den böjliga drivaxeln (HVA 586 92 64-01) bara håller cirka 3 hektar, så den reservdelen är bra att ha hemma. Den drivaxeln är lätt att byta, och inte särskilt dyr.

Nu såg jag att Husqvarna börjat sälja den här utrustningen, men fortfarande inget handtag som fungerar att använda till den. ?!?
-Här kommer lite ritningar, för den som vill bygga eget...


FBXTRHA1.pdf


FBXTRHA2.pdf


FBXTRHA3.pdf


FBXTRHA4.pdf


FBXTRBU.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

http://www.aggatorp.se/Industrikonsult - Uppritning och dokumentation av verktyg och maskiner
Proffs på reservdelsritningar sedan 2012
http://www.aggatorp.se

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ




Återgå till Handhållna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se