Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHandhållna maskiner

Kopplingshaveri

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera handhållna maskiner här

Ptr (trådstartaren)

#1 » 00:58:39, 26-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En relativt ny röjsåg 460 fc (tor jag, ids inte titta efter).
Spelar ingen roll igentligen. Backarna i kopplingen sitter skruvade med bussningar. Dessa bussningar kläms mellan två plåtar och är skruvade på svänghjulet. Så långt inget konstig, om det inte vore för att bussningarna nu sitter fast i backarna så kopplingen frikopplar inte.

Men hur fasen kan dessa bussningar fastna så innibet! Försökt värma och pressa, värma och knacka på dem med mothåll. Inte på vis de rör sig. Försökt med fundera ut om det är på annat vis det skulle fungera. Om där varit skruv med hals och ett ordentligt säte kunde man tänkt sig det skulle lagra där. Men där är bara skruv rätt igenom. Enda vettiga är att det är i bussningen det borde lagra, såvida man inte ska köra runt med oåtragna skruvar!

Så nu var frågan om hur man får loss dessa bussningar utan att backen havererar. Visst går det att köpa ny koppling i mellandagarna, inte det. Men nu vill jag få fart på den här. Sen är det med så att ibland lönar det sig att räta till då att byta till annan ny från gång till annan blir samma fel på ivilketfall.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w



Ptr (trådstartaren)

#2 » 01:07:09, 26-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Ptr (trådstartaren)

#3 » 01:09:20, 26-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nåja, hjälpredan här är åtminstonne inte med och jagar fjädra eller så. Tittar upp lite slött när husse kommer i närheten av matskålen, han kan ju tänkas lägga upp mer tonfisk. Men inte får jag så kloka svar heller, bättre att fråga maskinister!
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Ptr (trådstartaren)

#4 » 01:15:01, 26-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En plåtbit felvänd på bild, men principen framgår vä ändå.
Bild
Bild
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

martin wheelnut

#5 » 02:53:39, 26-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tyvärr ingen idé på någon ”quickfix”. Har dock varit om precis samma fel på en Stihl röjsåg. Fick ur bussningarna till sist och sedan slipade jag och smörjde upp dem. Efter detta funkade kopplingen som det är tänkt. Verkar som det är väldigt tajt passform och blir där fukt/blött så rostar det ihop.
/ Martin

1 person gillar det här inlägget.
martin wheelnut
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:19, 15-08-2008
Ort: Halland, Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 3635 samt Cat 910.

Ingoberra

#6 » 10:46:53, 26-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värm, sen pressa ur dom i skruvstät
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

dc_lindberg

#7 » 11:27:49, 26-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Omega 99
www.smorjteknik.se
Löser väl inte problemet helt, men där jag applicerat 99:an så har jag sluppit det problem du beskriver.
Vilket är samma erfarenhet som andra ovan + det där med att ta bort lite material så det blir lite bättre spel.
(Finns BMW /5-7 lådor där detta sker i växlingsmekanismen - relativt vanligt i de varma staterna i USA, nästan helt okänt i europa; jo, då, jag har en sådan låda... fungerar felfritt på vintern, fram till ca +18-20'C, vid +25'C eller varmare, då låser sig växlingsmekanismen. Antar det är likartat med de där röjsågarna; minusgrader och kopplingen lirar, "skär ihop" så fort det blir plus-grader? = tolerans fel i tillverkningen)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

johan.eriksson

#8 » 16:34:35, 26-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

De jag har gjort iordning på jobbet har jag pressat ur i skruvstädet med hylsa och dorn. Kan inte minnas att jag behövt ta till värme än.
Ett ganska vanligt förekommande fel på Stihls röjare.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Ptr (trådstartaren)

#9 » 17:37:17, 26-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värmde igår. Sen vart det skruvstäd och dv muttrar och skruvar som mellanlägg. De lossnade med en jädra smäll så man troddde man haft sönder skruvstädet allraminst!

Putsat ner diametern på bussningarna så där är ett tydligt knäpp i lagringen. Tog även bort fjäderbrickorna som ska hålla rätt på backarna och ersatte med bricka som stöder mot bussningen och ger lite mer utrymme mellan plåtgavlarna då backarna gärnade kärvade mellan dessa. Där var en del grader med på kanterna på backarna som putsades bort.
Blev någon antydan till obalans, möjligtvis, men har ändå inga möjligheter att göra något åt detta så det får vara. När sågen väl piggnat till i kylan så inser jag att detta problem har nog vart pågång länge. Nu stannar ju klingan av riktigt fort när man släpper gasen. Felet har väl smugit sig på så jag har vant mig varteftersom.

Ett annat problem som passades på att åtgärda var klämningen runt röret som är dragen i bott. Men med åren och vibrationenerna så vill det där gärna börja kunna röra på sig. Spåret putsades upp så får man dra åt skruven med huvudet. Har gjort samma på vinkelväxeln där det var en klack som utgjorde stopp för åtdragningen.

Nästa sak jag skulle vilja ha är en sentrummutter som är gjord som ett mutterskydd. Fans längre tillbaka, men inte sett dem på länge. Var ett hål på tvären man stoppade i kombinyckeln i när man lossade. Just när man kör med slyklingan går det illa åt muttern när skyddet är utslitet och de där kopparna går åt. Vill köra nära marken i hagarna.

Stihls trekantklingor är lite tyngre och håller bättre än Husqvarnas, även om de senare med sin lite tunnare plåt inte behöver filas något nämnvärt. Men de böjjer sig istället. Bra till olika saker, du går väldigt fint i frostnupet gräs.

2 personer gillar det här inlägget.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w


Återgå till Handhållna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se