Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHandhållna maskiner

E85 drift motor och röjsåg.

120 inlägg • Sida 7 av 8
Diskutera handhållna maskiner här

benganr

#91 » 09:28:58, 05-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skogsbm650 skrev:Roligt.
Jag ska ställa in lite sågar åt kunder idag som valt att börja köra på E85.


Har du hunnit testa mer på 545:an?
benganr
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:42:16, 16-12-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat, Case, Zetor, VolvoBM



Skogsbm650 (trådstartaren)

#92 » 09:39:45, 05-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej tyvärr.
Haft lite andra projekt pågång som ger några kronor in..
Upptäckte idag att jonsered 2240 inte ville gå på E85 om gnistskyddet satt
Kvar i sågen..
Tog bort det och sedan gick den fint..

1 person gillar det här inlägget.
Skogsbm650
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:02, 24-08-2020
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 22c

Skogsbm650 (trådstartaren)

#93 » 16:10:29, 05-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som kommer ske framöver i detta med etanol är..
Att jag ska prova att blanda t sprit med olja och prova att starta en såg på..

1 person gillar det här inlägget.
Skogsbm650
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:02, 24-08-2020
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 22c

Blockstens trollet

#94 » 20:18:41, 05-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör normalt på vanlig bensin och texaco halvlaine super 2T-X och aspens 2T olja har provat alkylat 2T med om skruvade förgasare i jonsa 450 och 451 EV gått till baka vanlig bensin jag fick i dag till min jonsa sågen 451 EV på förgasar in stället fungera bra stående som liggande på tomgången fick fin lira med L och H öka minska nu går den som den skall men lite trög med 5 minuts uppehåll kräver då 4 till 5 ryck men direkt stopp och dra i start går den direkt i gång.
Det är att hitta en bra olja som håller sig blandad i E 85. Jag skall prova med Gripsholm 2-stroke ser att granngården lantmän säljer den ser att de har kedjeolja lantmän egen mio det är rejäl pris billig skillnad mot borrolja copin Q8 till borr hamarna på riggen.
JO rent teoretiskt borde H skruven på förgasaren bli 30% upp varje 1/4 ger 10% ca 1 och 3/4 och sedan leta högsta tomgång med L skruven som FM radiofrekvens manuell och sedan upp 1/4 nu vet jag inte om det fungerar det vanliga sättet på E85 bränslet.
Här är lite nostalgi om Motyl 85 motsvarar E85
Bild
Bild
Bild
Bild
och här senare när man kommit på skickningen.
Bild
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Skogsbm650 (trådstartaren)

#95 » 20:06:01, 03-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://youtu.be/u-zvTamZJ1A

Senaste sågen som går på E85..
Kört ur 450L och fortsätter emot 600 l...
Skogsbm650
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:02, 24-08-2020
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 22c

Skogsbm650 (trådstartaren)

#96 » 20:06:37, 03-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loggade in på byggahus.se för att besvara förfrågningar.. Men det var bara dumt..
Skogsbm650
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:02, 24-08-2020
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 22c

Blockstens trollet

#97 » 23:35:26, 03-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

E85 är nemas problema att köra på bara man vet fördelarna och nackdelarna hålla koll att oljan håller sig blandad med E 85 så nog går det köra upp kubik av bränslet E 85 i tvåtakt och fyrtakt får kolla oljan i mer men provar man igen ting vet man ingen ting.
Men utombordare nja då vill nog ja ha segel som back upp som förr med penta U21 :smile:
Tittat lite på tuben inte all inslag några surf brännare G sätt tidigare partnern på E 85 gick helt ok också varva och tomgång den där går husqvarnan lite kvar nervarvning men ok ändå kanske putt ner L knapp och en liten putt upp H knappt men den skall va stabil stående och svärd liggande tomgång och blide inte det så gå är de va det går ok redan föregående bra användbart men E 85 nog går de köra på de den bränslet .
v- klinga 225? mm på röjsåg såg fungerade mycket bra såg jag i inslaget för grov hack klinga brukar lite gnag studtsa i små kvistar innan river av.
kollade sidan hussbygg mycket tyckande och halv tro vist etanolen E85 var oren ett tag slog i gen var leverantörerna som levererade oren etanol då för 15-20 år sedan vilket blev skärpning på skall inte om allt koll fungerar upprepas i gen på etanolen sedan har de flesta ingen skillnads tänk etanol och metanol i bensinfråga blir teknik hårklyveri tro.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Skogsbm650 (trådstartaren)

#98 » 11:07:24, 04-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sågen på kanalen är en Hva 252rx med modifierad dämpare.
Större utblås.
Annars original.

Japp v klingan 225 mm.
Sågen går på E85, kört ur 450L nu.. Siktar på 800 l innan säsongen är över.
Kanske mer.

Ja etanolen var ett elände från början, det berodde mycket på hur man hade framställt den och hur man modifierat motorerna..
Skogsbm650
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:02, 24-08-2020
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 22c

Skogsbm650 (trådstartaren)

#99 » 12:10:38, 04-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har börjat med att blanda 3% istället för 4%..
Tycker det har blivit ännu bättre..
Skogsbm650
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:02, 24-08-2020
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 22c

Blockstens trollet

#100 » 15:59:48, 04-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser att jag teoretiskt beräknade förgasar inställning väldigt nära rätt av H och L skruven på E85 bränslet av den öppna upp skruvning mot vanlig bensin som ni beskrev ändringen på förgasaren men med beräknad grundinställning inom+-1/4 fel.
Kopplingen på min husqvarna 244RX är nog 502 17 90-01 eller 502 17 90-02 typen lanseras 91-92 håller 5 gånger längre än original från 1984 typen.
I Sverige finns två typer Etanolbensin E10 och E85 i debatter pratade man om höja mängden i vanlig bensin till 10% från 8% alkohol genomfört men det är Metanol alkohol inte Etanol för det är en E typ bensin var av E85 finns i hela Sverige medans E10 finns på några få platser i Sverige och den skall vara sprid mack standard i Tyskland E10 som etanol bränsle.
Jag har gjorde lite experiment för 10 år sedan med E85 Diesel och bensin och raps E 85 och rapsen vill inte blanda om inte värmen är 38 grader varmt gjorde också lite med en diesel med palmolja fusk parti diesel grön den separerade i frysen och gick i hop vid 38 grader varm blandad med E 85 och Palmoljediesel sedan provat vanlig bensin med SP olja tvåtakt mineral dålig smörjnings olja spetsade med 1% lacknafta vilket varv kraft skillnad men luktade diesel kraftigt.
Så vist etanolen kan på grund av torrhet mot bensin kräva 3% mot vanlig bensin är lite smörj men enbart räcker ej i tvåtakt smörja i rent tillstånd ca 1/8% eller vad nu är exakt.
Etanolen fick dåligt ryckte i flygvapnet under ww2 i sverige på grund av kondens siktning hade etanolen värmts med värme växlare till 38 grader då hade det fungerat men de visste ju inte om fören senare om siktningen.
På skolan kemi lektion fick man lära sig att metanol är torr dectillering exemplet var träbit i glas rör med brännare under blev kolbit med vätska omkring terpentin och metanol.
och att Etanol är framjäst som bulldegs jäst och socker i bland vatten en jäst och dectillering process.
Tyvärr är egenskaperna helt olika hålla sig blandad i bensin och oljor.
Jag kade 1½ år i jeep dunk den hade då separerat oljan från E85 men den klarar månader om väder växlingar inte är fuktiga och temp skiftande där av kolla alltid att den är blandad oljan i E85 ett sätt kolla vattenhalt vore typ glykolprovare typ specifik vikt skull så ske så märks driftstörning motor varva ej ut slå av töm ut E85 koll upp fyll ny som är blandbar kör vidare memas problemas. :smile:
Bränslet Etanol slänger ut allt utom vatten när det är mättat med vatten inget lång tid lagra i fuktig miljö då hamnar det skiktat i botten av skiktat i tvåtakt med blandat blir det inte blandat etanol i botten vore det inte det skulle den vara toppen bensin men det är se upp med tyvärr då går det köra på ett med drift störnings risk.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Blockstens trollet

#101 » 21:09:26, 05-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är så snål så jag använder nyp sax går inte fort mot röjare har haft ledvärk och snuvig troligen covid är på bättring sova sittande och varmklädd inte första gång något som varit med ledvärk och snuva lite ta fast ett tag till gå ut röja i gen mora på.
Medans man frisknar till vilken skillnad förs ont i under armar och armbågsleder nu bara lite feber näst fri volt :smile:
Jo kollade tuben det där tumme ner det är nog bara någon som fått varnagel i ögat på arbetsbänk ordningen typisk tycka till lite fegt utan kommentera om så är fallet man vet att duktig het skruva inte sitter i det möjligen lätt hitta organiserat tids spill på saker i bland. :smile:
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

InläggDetta inlägg har raderats av Blockstens trollet den 08:28:17, 26-05-2021.

InläggDetta inlägg har raderats av Blockstens trollet den 08:26:01, 26-05-2021.

InläggDetta inlägg har raderats av Blockstens trollet den 10:12:11, 26-05-2021.

Blockstens trollet

#105 » 12:29:12, 18-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är sån prova sig fram en sak man höll på som ung var små metanol motor glödstift och eterdiesel som smörj olja användes resinolja den var ju glysrolen hade varit bättre använda olivolja faktiskt.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)


Återgå till Handhållna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se