Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHandhållna maskiner

Motorsågskedja, Motorsågskedjor

34 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera handhållna maskiner här

magloman

#31 » 19:53:05, 26-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp så heter dom. Go parts.

Hitta ett oregon 91, 14” 3/8 1.3 svärd oxå som jag inte minns vart det kommit ifrån. Beg och med beg kedja.
Men det passar ju på lillsågarna då.

Ska avyttra partnersågen oxå. Så blir det ngt mindre med maskiner iaf. Använder mest hva sågarna nu förtiden. Sen två äldre jonsered som backup. Dom är iaf trasiga och lagade med kemisk metall.

Läste också att hva 439 görs av en firma i japan som även säljer sitt eget märke.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



QV_

#32 » 20:25:15, 26-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan.eriksson skrev:Jag har något liknande denna.
https://skogma.se/nitbortagare-fickmode ... =723003350
Funkar att nita ihop med kulhammare, fast jag har en riktig kedjespinnare.
Helst bör man ha nya sidolänkar, men går ibland att återvinna.


Nu har jag kastat alla mina "gamla" kedjor eftersom de var en blandning av lite av varje. = Osorterat.
Så jag vet ju inte om denna typ orkar att plocka bort niten.
https://www.bike-discount.de/en/buy/kat ... eed-908538

För en variant av det verktyget finns ju i min verkstad.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#33 » 22:37:50, 27-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Tar du några drag på varje tand när du tankar blir det mkt roligare att jobb med sågen.


Letade fram filen ur motorsågslådan.
Det var en 3/16 = rätt
Det var dags att byta kedja :-) men tänkte att kan väl prova att fila.
Normalt så tycker jag att det inte blir "så bra" men med denna kedja så vart gjorde det skillnad med några drag.
Det är tydligen skillnad på kedja och kedja. Nu roterade jag filen några grader i hållaren. Fast det gjorde nog inte så mycket.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Blockstens trollet

#34 » 17:53:25, 28-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bra att folk lär sig motorsåg såg för 15 år sedan ett finskt USA inköpt program om trädbeskärning var rena skräck exemplet på motorsåg hantering de står i en skajlift korg och ovan huvud kapar gen med såg håller grenen med vänster kapar med höger genom grenen sågen sågar genom faller ner på höger sida hög varvande bredvid högerbenet hållandes med höger hand samtidigt som grenen slängs åt sidan med vänster handen.
Jag kollade kellfri instruktionsbok motorsåg Safun en Dolmar/makita kopia träd fällnings teknik F22 är blir okontrollerat fällsnitt som ett snitt under fäll kil men under gångjärnet årsrings fibrer avkapade hoppas ingen gör så utan går nån kurs helst på ett instruktionsboken finns i pdf på kellfri hemsida.
Jo om motorsågskedjor olika träslag kräver olika kedjor hade en kedja origon med vassare vinklar en standard kedja i björk vilken fart skillnad på kap tiden.
men husqvarnas märkning kedjor det här hängde på fel ställe för 56 länkar 13''/33cm svärd var till 18''/46cm svärd med 72 länkar.
informera till vilken svärd längd obefintligt då måste man veta eller ta surfa telefon www.husqvarna.com
Bild
informera fila är bra.
Bild
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)


Återgå till Handhållna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se