Ja sommaren har varit lite för varm för att jobba med motorer men idag fick jag för mig att göra ett ryck igen. Denna gång koncentrerade jag mig på Partnern.
Den har en Walbro WT670 som har den egenskapen att munstyckena sitter infällda och kräver ett specialverktyg för att kunna justeras. Nåja, lite jobb med min Dremel och båda hade sen vanliga mejselspår. Dumheter!
Efter ny isärplocking upptäckte jag en sak som jag missat tidigare, det lilla metallfiltret som sitter inuti förgasaren plockades ut och det var allt annat än öppet! Aha, felet funnet trodde jag och bytte ut det. Tog även och blåste alla kanaler med tryckluft, tog bort bort båda justerskruvar innan. Dom var förresten justerade så här: L: 1½ varv ut. H: ca 2 varv ut.
Har försökt läsa mig till vad som är grundinställningen och det varierar från olika källor; 1 1/4 varv på båda till 2 varv på båda. Så jag testade lite olika.
Nåväl. Startade den då? Mja, nu kommer jag lite längre än tidigare. Den kan gå några sekunder men dör sedan. Jag brukar pumpa på primern ända tills jag ser att det går ren soppa mellan slangarna. Vet inte om det ska behövas. Jag inbillar mig att den lite grövre slangen är den som går in där primern sitter och returen är den andra.
Har testat att öka L-munstycket ett kvarts varv i taget men det gör ingen större skillnad. Har aldrig kunnat varva upp den, den dör när man rör gasen.