Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHandhållna maskiner

Husqvarna röjsåg 244r - startar inte efter flera år

109 inlägg • Sida 1 av 8
Diskutera handhållna maskiner här

bkv22 (trådstartaren)

#1 » 20:27:50, 10-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag behöver lite råd och tips.
När farsan sålde huset för 10 år sen fick jag ta över hans röjråg, en Husqvarna. Den var i gott skick och han hade använt den väl och den gick nog ända tills han gav den till mig säger han men jag provstartade den aldrig.
Nu blev det dock dags att göra detta så jag köpte en dunk akrylatbensin 2%-ig och fyllde på.
Drog några gånger och vid kanske tionde rycket så tände den faktiskt till. Sen: inget.
Kompressionen är fin och det är bra motstånd när man drar.
Kollade stiftet. Det var blött.
Kollade gnistan. Den såg utmärkt ut.
Gav cylindern en liten "sup" med bensin och testade. Ingen skillnad.
Bytte till ett helt nytt stift (Champion). Ingen skillnad. Detta blev också blött.
Det finns ju två "knappar" på den ovanför förgasaren, den ena är choken och den andra är någon slags höjning av gasen som är märkt "Start".
Givetvis hade jag den alltid på Start och även choken på men det gjorde ingen skillnad så nu vet jag inte hur jag ska komma vidare. Provade också att ställa gasen i olika positioner.
Visst kan det ha hänt nåt med membranen i förgasaren men den blöter ju stiften. Den var heller aldrig helt tom i tanken under denna tid men jag fyllde ju på med nytt bränsle.
Plockade bort förgasaren och det såg bra ut med packningen och så, det enda som såg skumt ut var staget som går framåt som hade hoppat ur hålskivan som styr gasspjället men det var snabbt åtgärdat.
Var ska jag felsöka? :huh:
** KUNNSKAP ÄR MACKT ** :cool:
bkv22
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:13, 14-02-2018
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641



BM425

#2 » 20:44:42, 10-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man lite prylar så kan man knåpa ihop en tryckmätar grej :cool:

Jag tog ett blåsmunstycke, tryckregulator för tryckluften och en turbotryckmätare.

Tryckmät förgasaren i bränsle anslutningen, den ska vara tät upp till ca 0,5 bar. Är den inte det så kommer förgasaren att flöda bensin, blött stift. Övertryck i bensintanken gör att det flödar in bensin.

Är förgasaren inte tät så kan det vara fel flottörnivå eller hål på membran.

Ovanstående är precis vad som var felet med min grannes motorsåg 340SG för några veckor sedan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av BM425 20:54:23, 10-05-2021, redigerad totalt 1 gång.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

kimmen

#3 » 20:51:05, 10-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätt dit en spik i tändkabeln och dra i startsnöret, då ska gnistan hoppa minst 5 mm, gör den inte det, startar inte motorn
Hoppar gnistan minst 5 mm är det inget fel på tändsystemet
Att bara kolla att det blir gnista på stiftet är meningslöst

Den kanske är så gammal att den har brytarspetsar, om du kommer åt dom bakom svänghjulet, kan man putsa av dom med en fil eller lite smärgelduk, blir lätt oxid när dom får stå länge
Prova sedan gnistlängden
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

bkv22 (trådstartaren)

#4 » 21:09:42, 10-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Har man lite prylar så kan man knåpa ihop en tryckmätar grej :cool:
Jag tog ett blåsmunstycke, tryckregulator för tryckluften och en turbotryckmätare.
Tryckmät förgasaren i bränsle anslutningen, den ska vara tät upp till ca 0,5 bar. Är den inte det så kommer förgasaren att flöda bensin, blött stift. Övertryck i bensintanken gör att det flödar in bensin.
Är förgasaren inte tät så kan det vara fel flottörnivå eller hål på membran.
Ovanstående är precis vad som var felet med min grannes motorsåg 340SG för några veckor sedan.


För en flottörförgasare kan väl detta stämma men inte en membranförgasare va? :???:
Den har ju ingen flottör och är membranet otätt så händer väl - ingenting? Ja om inte bränslet rinner rätt igenom förstås.
Sen har jag hört att det är i princip omöjligt att se om ett membran är defekt, hålet kan ibland vara osynligt för ögat. Är det stor risk att membran torkar sönder om den inte används på en längre tid?
** KUNNSKAP ÄR MACKT ** :cool:
bkv22
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:13, 14-02-2018
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641

bkv22 (trådstartaren)

#5 » 21:12:06, 10-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Sätt dit en spik i tändkabeln och dra i startsnöret, då ska gnistan hoppa minst 5 mm, gör den inte det, startar inte motorn
Hoppar gnistan minst 5 mm är det inget fel på tändsystemet
Att bara kolla att det blir gnista på stiftet är meningslöst

Den kanske är så gammal att den har brytarspetsar, om du kommer åt dom bakom svänghjulet, kan man putsa av dom med en fil eller lite smärgelduk, blir lätt oxid när dom får stå länge
Prova sedan gnistlängden


Jag har en sån där pryl som man sätter mellan stift och tändhatt när stiftet är monterat och då kan man se gnistan i det genomskinliga röret som finns där och den ser fin ut. Man behöver sen bara dra ytterst sakta för att få en klar och fin gnista så jag tror inte att det är tändsystemet som strular.
** KUNNSKAP ÄR MACKT ** :cool:
bkv22
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:13, 14-02-2018
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641

kimmen

#6 » 21:15:54, 10-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur lång är gnistan?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

BM425

#7 » 21:17:05, 10-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

bkv22 skrev:För en flottörförgasare kan väl detta stämma men inte en membranförgasare va? :???:


Walbro har en original pump o tryckmätare för just den kontrollen.
Läs om flottörnivå i PDF

Finns en del från YT att lära sig om membranförgasare
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

bkv22 (trådstartaren)

#8 » 21:26:50, 10-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:
bkv22 skrev:För en flottörförgasare kan väl detta stämma men inte en membranförgasare va? :???:


Walbro har en original pump o tryckmätare för just den kontrollen.
Läs om flottörnivå i PDF

Finns en del från YT att lära sig om membranförgasare


Där ser man. Ja men flottörnivån kan knappast ha ändrats då den legat i ett förråd och den gick när den ställdes bort. Då tror jag mer på membranfel.

kimmen skrev:Hur lång är gnistan?


Svårt att säga exakt men över 5mm iaf. Och samma sak här: varför skulle den minskat, den har förvarats i varmt utrymme,
** KUNNSKAP ÄR MACKT ** :cool:
bkv22
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:13, 14-02-2018
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641

Blockstens trollet

#9 » 22:38:32, 10-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sågen körts på alkylat 2T tidigare de är ca 8 procent fel men de flesta brukar fungera men går fett och sämre ax och förgasare är inte exakt ställt för alkylat bensinen där av viss tröghet jag har 244RX den ställde jag om förgasaren på men jag återgick till vanlig bensin och oljeblandat med ursprunglig förgasarinställning.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Galne

#10 » 22:50:18, 10-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte så simpelt som att den blev sur? När den tände till efter 10-rycket tog du bort choken eller var den kvar på?

En sur tvåtaktare kan man sluta ihjäl sig på...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Galne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:49, 05-12-2012
Ort: Karlskrona/Rödeby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Buster, Grålle,
MTD1236, Klippo Excellent,
Husqvarna 242XPG 550XPG 345FR, Stiga SB40, Stihl FS38 BR700

nimrod_pro

#11 » 22:57:26, 10-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spontant bör den ha hostat igång på din sup om tändning och kompression är ok. Händer att kolvingar fastnar på maskiner som stått väldigt länge.Det är lätt att bli lurad genom att bara känna på snöret. En enkel koll är att du droppar i lite olja i cylindern för att höja kompressionen och sedan se om den vill starta.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

bkv22 (trådstartaren)

#12 » 09:02:50, 11-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte att den kördes på akrylat tidigare och det var nog inte detta som var kvar i tanken och soppan har jag för mig att jag fyllde på en skvätt för en 3-4 år sen (vanlig 95) bara för att den inte skulle vara helt tom.

Jo den blev sur men jag rengjorde stiftet ett par gånger under försöken och torrdrog den några ryck innan nästa försök.

Den gick rätt trögt att dra de första gångerna men sen gick det lättare. Jag antar att det blir så om den står länge. Ska testa med lite olja men jag tycker ändå att kompressionen är fin och bra.
** KUNNSKAP ÄR MACKT ** :cool:
bkv22
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:13, 14-02-2018
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641

torbjorn_forsman

#13 » 09:23:19, 11-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

bkv22 skrev:Jag tror inte att den kördes på akrylat tidigare


Det tror inte jag heller, det finns nämligen inget som heter akrylatbensin. Akrylat är en benämning på kemikalier som förekommer i t ex en del färger, limmer och tätningsmassor.
Men du kanske tänker på alkylatbensin?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Blockstens trollet

#14 » 11:46:06, 11-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En nackdel att ställa in sågen för alkylat är det att då går den för snålt på vanlig bensin min 244 RX var trögstartad på alkylat med fabriks inställning jag beskriver på handhållna maskiner hur förgasare justeras här på forumet.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Berntson

#15 » 12:24:28, 11-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag förstår rätt så hade du gammal bensin som du blandade med ny? Är det så skulle jag hälla
ut allt bränsle och börja om från början.
När/om sågen tänder till ska chokespjället öppnas helt.

1 person gillar det här inlägget.
Berntson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:42, 31-03-2019
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6480


Återgå till Handhållna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se