... men hade du inte haft loss stiftet och testat att det ger gnista, bra med gnista, när du drar runt motorn med stiftet jordat genom att lägga det an mot motorn?
Eller har jag drömt det?
Jo, stift är luriga saker!
Det är en 2-taktare, o går inte motorn på en 2-taktare så är första åtgärden att montera ett helt nytt stift, som man kanske kontollmäter innan bara för att. (6-7k Ohm är vad jag fått fram på alla de olika
tändstift som jag använder mig av som normalvärde, om de inte är avstörda, då är motståndet högre men hur mkt minns jag inte nu, dock inte över 25k Ohm).
Tändstift kan ge fin fin gnista obelastade, men ger ingen "belastade" (dvs orkar inte när kompressionsfaktorn tillkommer).
Haft mycket sådana problem på BMWn och gräsklippare. Relativt vanligt på A6 stiften också (JLO, Hirth).
Nu är jag rätt säker på att tidigare mekanikern ställt förgasaren utan packningen.
Du monterade packningen som den ska vara, och då släpper nålventilen genom för mycket bränsle.
Genom att bocka tungan till nålventilen sökte du korrigera ett fel som är orsakat av blandskruven, inte nålventilen.
=> "ur askan i elden"
...o du kan -säkert- gissa vem som gjort det felet själv...
Det var "standard" på Bingarna när man frågade yrkesmekanikerna på BMW verkstäderna..."så gör man"... tills jag kom på, helt av mig själ (
), att så gör man absolut inte!
Som sagt - du kommer att finna "felet" och det kommer att vara så löjligt att du nog blir dubbelvikt!
Men att -hitta- felet... är ingen barnlek!... Tog mig ca 8-10 år med i princip dagligt skruvande på mina dinga bingar innan jag klurade ut problemen med dem - o de stackare som kom i min väg under de åren, gisses vad -pumpade- de blev på deras kunskaper och erfarenheter!
I dina kläder skulle jag nu göra en "format C kolon": dvs plocka isär förgasaren, lossa anslutningarna till cylidern, luftburken, osv, och göre en helt komplett ombyggnation (med bilder för varje steg).
Varför?
Jo, det har gått troll i detta. Felet för banalt enkelt för att du skall kunna hitta det enkelt nu.
Lite som "gå inte över ån efter vattnet" - men ibland är det -värt- att gå en bit längs ån, gå tillbaka på andra sidan, och sedan hela denna onödiga väg åter till utgångspunkten; bara för att få allt i rätt perspektiv och titta på det hela från lite olika vinklar.
Jmf med bing.
- ovan nämnde jag "atomizer" problemet. Jag fick lösningen från en amerikansk helikopterpilot inom polisväsendet (då var han i Florida, tappade
kontakt efter han flyttat till LA).
Det fanns -ingen- förklaring/lösning i något av mina kontaktnät i EU!
- nämnde problemet med choken på 64 och 94; jag är en ende i världen, så vitt jag känner till, som vet om det problemet med bingarna!
- finns problem med trottellyftet, ett litet hål mellan förgasaren och trottelns insida saknas i en del gjutningar => enorma problem med trottellyftet. Okänt hos BMW hur man löser problemet - min BMW mek sa "allmänt känt" o syftade på den privata mek-sidan.
- I locket på Bingarna har -idioterna- pressat ned en stålbricka... ett "
lock"... aluminium + järn =>... suck... BMW's lösning "nytt lock", men att hitta den källan till tjyvluft, kan inte BMW mekanikerna!... min kunde!... Araldit är "lösningen"
- munstycken guggas också igen på samma sätt som "atomizer" även det är BMW oförstående till... man kan göra en akutlösning med tryckluft, att blåsa rent, men det räcker inte många mil...
- packningen till chokehuset torrspricker och ger upphov till tjyvluft, detta kan inte BMW...
- spjället sitter ibland -fel- dvs lite skevt monterat från fabrik... då går det inte att ställa tomgången... BMW kan inte detta...
- O-ringarna på spjällaxeln torkar och ger upphov till tjuvluft, detta -kan- BMW (!), men... att hitta felet... kan de inte...
- vattenslangen som är adaptorn mellan topp och
förgasare är armerad med bomullstrådar, gummit spricker lite och tjyvluft kommer in i lagret mellan inre gummit och yttre, i "armeringen". Inte ens detta kan BMW...
- det händer att stosen i toppen lossnar, detta ger upphov till tjyvluft. BMW kan inte detta heller...
Fortsätta?...
Poäng.
Man måste läsa sig sin förgasare på egenhand (så att säga).
Vilka egenheter de har. Vilket fuffens de kan hitta på. osv
I ditt läge nu, så är det värt tiden och jobbet att göra det från början igen. Men angrip då "problemet" som om du inte kan något - för dina kunskaper kommer att ställa till det för dig!
Jmf: jag gick en kurs på 80-talet. Den tog 4 dagar. Den bantades och den bantades... släktingar till mig gick kursen långt senare. Jag var med. Tänkte inte på att något var annorlunda - för jag kunde ämnet och min hjärna fyllde i luckorna! Kursen var först på 12x4 timmar, när jag gick. När mina anhöriga gick var den på 6x4 timmar... senare har den bantats till 2x6 timmar... Inte ens -då- insåg jag hur lite som var kvar av den ursprungliga kursen - för jag -kan- kursen!...
Lite så är det för dig nu med den här förgasaren. Det har gått -snett- och när något väl gör det, så har det en förmåga att fortsätta göra det...