Hur är ett sådant CDI-system uppbyggt då, rent tekniskt? Vet att det absolut är vanligast t.ex. på mopeder, men där har man ju separata spolar/strömkällor, t.ex. en egen lindning i generatorn som ger ett par hundra volt till att ladda kondensatorn i CDI-elektroniken, och sedan vidare till en
tändspole på annan plats.
För en induktiv tändning uppbyggd likt motorsågen/gräsklippare räcker det ju med en spole lik brytartändningens, en primärlindning med sekundärlindning och en transistor med lite kringkomponenter som bryter strömmen genom primärlindningen vid rätt tillfälle.
CDI-tändningen behöver ju ladda sin kondensator till något-några hundratal volt, det känns lite orimligt att man knölat in ytterligare en lindning i tändspolen för att ge tillräcklig
spänning för att ladda den för att sedan ladda ur den via en annan primärlindning lindad kring samma kärna(?) i tändspolen när det är dags att ge gnista, och att istället skippa extralindningen och lyckas ladda kondensatorn från primärlindningen som borde ge rätt låg spänning verkar rätt omständligt när det är hög spänning man behöver.
Men men, ju längre jag tittar på tändsystem, desto fler varianter dyker det upp. Hur som helst, verkar svårt att konstruera ett CDI-system omkring en enda spole, det är något jag mer förknippar med induktiva system.