Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHandhållna maskiner

Tändspole/tändmodul

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera handhållna maskiner här

G-son

#16 » 20:09:21, 22-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det CDI-system på detta slags prylar då? Har fått för mig att det är någon moderniserad motsvarighet till brytartändning, där någon transistor eller liknande bryter strömmen.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige



rospigg

#17 » 21:41:15, 22-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På 240´n så är det ju ett "block om 30X60 mm och 10 tjockt som sitter ute i startapparaten, ansluten med en kabel, och jag antar att fästskruven även jordar den komponenten.
I någon såg jag grejat med satt det en ynklig liten pinal om 20X25 mm och 5 mm tjock som ersatte det stora "blocket" och nog gick sågen bra ändå!
Föregångaren Husqvarna 140 hade brytarsystem, så nog kan det vara transistortändning på 240 sågarna - eller om "transistortändning" var gemene mans benämning på CDI systemen bak i tiden?
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

BM425 (trådstartaren)

#18 » 22:55:31, 22-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag förstår detta systemet så är det en "transistor" liknande pryl som bryter primärlindningens ström då en viss spänning uppnåtts, då genereras en högspänning gnista i sekundärlindningen. Ju högre varvtal ju tidigare uppnås den bryt spänningen, därav ger det tidigare tändning på högre varvtal.

Original tändsystem är tvådelat där elektroniken sitter skruvat i startapparatens lock. Det ska då jordas ner genom skruv, (kåpa till gods) på två ställen till spolens kärna/gods. Flera ställen som kan ge problem.

Jag får nog se till att det sitter ett tändstift med resistor i för den "nya" tändspolen. Det fick jag veta då jag bytte tändspole på min 254XP.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

torbjorn_forsman

#19 » 09:13:51, 23-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:Är det CDI-system på detta slags prylar då? Har fått för mig att det är någon moderniserad motsvarighet till brytartändning, där någon transistor eller liknande bryter strömmen.


Vanligtvis alltid CDI när det är brytarlös tändning på en tvåtaktsmotor. Där kan man verkligen dra nytta av CDI'ns egenskaper med hög toppström i gnistan och kort stigtid på tändspänningen, för att öka chansen att det blir en gnista trots loppa på tändstiftet eller liknande.
Riktigt billiga fyrtaktsmotorer med brytarlös magnettändning (t ex B&S gräsklipparmotorer) kan däremot ha ett induktivt system med en transistor istället för brytare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

G-son

#20 » 13:28:29, 23-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är ett sådant CDI-system uppbyggt då, rent tekniskt? Vet att det absolut är vanligast t.ex. på mopeder, men där har man ju separata spolar/strömkällor, t.ex. en egen lindning i generatorn som ger ett par hundra volt till att ladda kondensatorn i CDI-elektroniken, och sedan vidare till en tändspole på annan plats.

För en induktiv tändning uppbyggd likt motorsågen/gräsklippare räcker det ju med en spole lik brytartändningens, en primärlindning med sekundärlindning och en transistor med lite kringkomponenter som bryter strömmen genom primärlindningen vid rätt tillfälle.
CDI-tändningen behöver ju ladda sin kondensator till något-några hundratal volt, det känns lite orimligt att man knölat in ytterligare en lindning i tändspolen för att ge tillräcklig spänning för att ladda den för att sedan ladda ur den via en annan primärlindning lindad kring samma kärna(?) i tändspolen när det är dags att ge gnista, och att istället skippa extralindningen och lyckas ladda kondensatorn från primärlindningen som borde ge rätt låg spänning verkar rätt omständligt när det är hög spänning man behöver.

Men men, ju längre jag tittar på tändsystem, desto fler varianter dyker det upp. Hur som helst, verkar svårt att konstruera ett CDI-system omkring en enda spole, det är något jag mer förknippar med induktiva system.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#21 » 17:22:56, 23-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde kunna gå att utnyttja samma lindning som både generatorlindning för att ladda upp kondensatorn, och sedan som primärlindning för urladdningen, men det kan nog bli en rätt klurig konstruktion innan det är klart. Man måste ju också trigga tyristorn i CDI:n vid rätt ögonblick.
En sak är säker, och det är att det finns hundratals patent på olika varianter av CDI.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BM425 (trådstartaren)

#22 » 21:53:34, 23-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns en del läsvärt https://www.foxvalleykart.com/timing2.html
På en del ställen talas det om tre spolar, trigger, primär och sekundär, men till motorsåg tror jag på två spolar.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

torbjorn_forsman

#23 » 09:13:02, 24-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite mer läsvärt om CDI:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BM425 (trådstartaren)

#24 » 18:36:38, 25-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glädjande nyheter :thumme: :bira:
Sågen går igen o är så stark som en 340SG kan vara.
Fick en tändspole beskriven här BM425 @ Tändspole/tändmodul
Kapade av det första benet till vänster i nedan bild. Flyttade över spolen från den "nya" till den gamla kärnan. Det fungerar nu som en enhet, tidigare tvådelat tändsystem.
Bild
Som svänghjulet står på bilden är det i ÖD, första magneten håller precis att passera förbi öppningen. Gnistan enligt tidigare test kommer när magneterna står mitt för vardera pol på kärnan, dvs lite tidigare än vad bilden visar.

Får jag tid så vill jag koppla upp mitt stroboskop o kolla exakta tändpunkten bara för att vara lite vetgirig. För sen tändning ger en varm såg o det vill jag inte ha för då skär den lättare.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

2 personer gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

BM425 (trådstartaren)

#25 » 10:47:56, 05-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns en tändspole som skulle kunna användas också. Jag vet inte måtten på den men nu finns det dokumenterat här :thumme:
Den skulle kunna träs på en befintlig kärna. Behöver brytare eller elektronikenhet.

Tecumseh 30560
Finns att hitta på nätbutiker i Sverige.
Bild

Här finns ett klipp med mer info https://www.youtube.com/watch?v=s3_p3LyhibQ

Skogsverktyg har detta som ersätter brytarspetsar. Hur tändpunkten hamnar vet jag inte, det får provas fram.
Universal tändchip.
Bild
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61


Återgå till Handhållna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se