Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHandhållna maskiner

Alkylat bensin och Stihl MS260

74 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera handhållna maskiner här

Blockstens trollet

#61 » 10:59:51, 22-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är kopplingen sliten så den gräpar tidigare för lågt varv men förgasar inställning känsligt på skruv inställning lite my off så är egenskaper annorlunda.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)



persson73

#62 » 11:14:09, 26-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

processengine skrev:Ingen aning hur aktuell såg är konstruerad, men på min Stihl MS200 så går det en smäcker gummislang mellan vevhus och förgasare. Det är där pumppulsen kommer. Denna slang veckade sig när man kapade horisontellt (fällning) och sågen stannade. Om man kapade vertikalt (aptering) gick den hur bra som helst. Bytte slangen, och dessutom en av gummiupphängningarna och då var problemet löst.


Hej, Väcker en gammal tråd, du kanske har svaret jag letar efter, Har en Shil MS210 som har liknande problem, startar okey men dör vid belastning efter den blivit "lite varm". Gjort rent förgasaren och försökt justera lågfart etc.
Har beställt nya membran och packningar till förgasaren (inte kommit än), bytt soppa/matarslang från tanken, tändstift, soppafilter samt tändspole.
Nu till min fråga. Min impulsslang har ingen anslutning till förgasaren, behöver den inte anslutas till "nåt"? Kommer bara ut ur vevhuset....
Har gått bra i pappas ägo i många år men börjat strula nu. (Kör Aspen och har "allltid" gjorts)
persson73
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:06, 26-02-2024
Sverige

processengine

#63 » 12:16:09, 26-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har aldrig hållit i en 210 så jag vet inte hur det är ordnat med impuls på den? Om det inte går en slang kanske det är som på faderns gamla HVA 133 som jag ärvde? Där kom impulsen via ett litet hål i flänsen där förgasaren satt monterad. Men det bör ju synas om du haft loss förgasaren, den och packningen har i så fall ett motsvarande hål. Däremot så spökade just 133:an på liknande sätt som din, dvs att sågen startade och gick bra tills den blev varm, sen började den mota och/eller misstända. Mekanikerna gissade på tändspolen, men denna var utgången sen många år så jag sålde sågen som objekt. Kan därför inte säga att detta var orsaken. Min MS200 strulade varm som kall när man körde horisontellt, men gick perfekt när man körde vertikalt vilket var så skumt tills jag fattade galoppen.
Om du redan bytt spole så är väl den felkällan utesluten. Har 201 nån form av "intelligens", alltså nån elektronik som kan spöka eller är de old school? Dåliga vevaxeltätningar kan också göra att det börjar gå dåligt. Det var det första fixet som prövades på 133an utan att det blev bättre.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

GC59

#64 » 17:39:19, 26-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...så brukar inte tjyvluft fungera... men fel på tändspolens lindningar brukar göra det...

Felet du nu beskriver är effekten av värme på koppartråd; när den värms kortas den.
Tillverkningsfel på BMW /7 kring 1980; rotorn var för hårt lindad. Tråden gick av. Hade kontakt när motorn var kall. När motorn kom upp mot arbetstemp så slutade koppartråden i rotorn att ha kontakt => laddningen upphörde.
Motsvarande fel är inte okänt på B&S både brytarspetar och elektronisk tändning; dock vanligare på de med brytarspetsar. Kall motor - startar. Varm motor - dör.

Tjyvluft leder oftast till svårstartad kall. Lättstartad varm. Övervarvar. Går inte att ställa tomgång. Äter tändstift.


Efter att tändspolen byttes på MS 194,an har den gått klockrent , förgasaren byttes även tidigare utan att det hjälpte
på garantin.
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.

persson73

#65 » 08:27:24, 28-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

processengine skrev:Har aldrig hållit i en 210 så jag vet inte hur det är ordnat med impuls på den? Om det inte går en slang kanske det är som på faderns gamla HVA 133 som jag ärvde? Där kom impulsen via ett litet hål i flänsen där förgasaren satt monterad. Men det bör ju synas om du haft loss förgasaren, den och packningen har i så fall ett motsvarande hål. Däremot så spökade just 133:an på liknande sätt som din, dvs att sågen startade och gick bra tills den blev varm, sen började den mota och/eller misstända. Mekanikerna gissade på tändspolen, men denna var utgången sen många år så jag sålde sågen som objekt. Kan därför inte säga att detta var orsaken. Min MS200 strulade varm som kall när man körde horisontellt, men gick perfekt när man körde vertikalt vilket var så skumt tills jag fattade galoppen.
Om du redan bytt spole så är väl den felkällan utesluten. Har 201 nån form av "intelligens", alltså nån elektronik som kan spöka eller är de old school? Dåliga vevaxeltätningar kan också göra att det börjar gå dåligt. Det var det första fixet som prövades på 133an utan att det blev bättre.


Kan kanske ändå vara tändspolen, köte en pirat spole på nätet i samband med att jag bytte "allt" så kan ske ska testa att byta tillbaka till orginal.
Gällande impulsslangen så sitter det en på plats men ser ut att sitta på en "stos" i mässing mot vevhusetoch sen ingen anslutning till förgasare så kanske stosen är en "plugg" utan hål och MS210 inte behöver impulsslangen. Slagen är inte instucken iaf in vevhuset som verkar vara det normala. Inte tagit bort den än, vill testa nya membran/packningar först samt att förgasaren genomgått en ultraljudstvätt nu....
persson73
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:06, 26-02-2024
Sverige

GC59

#66 » 08:58:40, 28-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här var min 194 , startade perfekt kall men var omöjlig att starta efter ett litet stopp.

Stihl MS 194 C
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.

kimmen

#67 » 10:27:22, 28-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och när allt ar bytt, byt då den lilla veckade j-a, sa-s bränsleslangen som kommer från bränsletanken, den spricker i vecken, syns inte men det kommer in luft och motorn går dåligt och man börjar skruva på förgasaren, eller byter den
Slangen är bökig att byta, men det går om man bänder lite extra, den andra slangen från tanken är luftning, slangen är delad utanför tanken
Spolen, ja den går också sönder, för övrigt så verkar det övriga hålla i alla fall på mina Stihl sågar
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

2 personer gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

persson73

#68 » 14:31:53, 29-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går åt rätt håll.....
Verkar inte som impulsslangen "används" på denna modell trots att den sitter där. Troligen så att den sitter där fast det är pluggat hål för det är "standard". Kört förgasaren i ultraljudstvätt och bytt packningar om membran i den, gjorde ingen superskillnad, justerade in tändspolens avständ och gjorde rent magneter etc mot svänghjul, då gick den "bättre" om man håller bra varv men är lite dum på mellanregistret. Misstänker nu att det är/blir vakum i tanken, gick bättre/jämnare när jag lättade på tanklocket.
persson73
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:06, 26-02-2024
Sverige

GC59

#69 » 15:19:33, 29-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Och när allt ar bytt, byt då den lilla veckade j-a, sa-s bränsleslangen som kommer från bränsletanken, den spricker i vecken, syns inte men det kommer in luft och motorn går dåligt och man börjar skruva på förgasaren, eller byter den
Slangen är bökig att byta, men det går om man bänder lite extra, den andra slangen från tanken är luftning, slangen är delad utanför tanken
Spolen, ja den går också sönder, för övrigt så verkar det övriga hålla i alla fall på mina Stihl sågar


Jo har inte glömt tipset och nämnde det vid garantireparationen också :thummar: . Så det är bra
att komma ihåg ifall det blir mer strul.
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.

Turbodiesel

#70 » 15:39:42, 29-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga bilder på pulsprylarna? Alla (finns säkert något modernt undantag) membranförgasare med underliggande tank behöver vevhuspulser, på ett eller annat sätt, ta reda på hur din förgasare försörjs.

Främst äldre byggen har slang hela vägen till förgasaren.

Vissa har slang mellan vevhuset & förgasargummit.

Några har kanalen ingjuten i insuget/gummit. HVA hade problem med gjutskägg i pulskanalen en tid, och då pumpades det dåligt.

Stihl skruvar jag inte frivilligt med, men kör gärna om det bjuds.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

GC59

#71 » 15:58:52, 29-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den gamla Jonsered 535,an man micklade med har ju pulsslang från vevhuset till förgasaren.
Man kan kolla pulsen genom att ta av slangen vid förgasaren och ge den några "luftstötar" med
tryckluften , är allt ok ska svänghjulet rycka eller röra sej. Man kan testa att ställa kolven i olika lägen.
Händer ingenting är det ju nåt läckage nåt ställe som det var på min ( vevaxeltätningen )

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.

persson73

#72 » 15:36:43, 01-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det nog löst (inte testat den med mostånd men hittade "felet")
Skulle fota lite och visa hur det såg ut och bände och lyste fram och tillbaka och lossade hela Oranga huven och såg så en liten "tapp" i plastkåpan som jag missat innan då den inte syntes innan man skruvade isär mer plast (på denna såg är det hela plastkåpan i ett stycke,,,)
Impulsslangen kopplas alltså på en liten "tapp" i själva huven som sen går upp i plasten till förgasaren.
Svårt att förklara men bifogar några bilder.

Bild
Bild
Bild
Bild

Bild

5 personer gillar det här inlägget.
persson73
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:06, 26-02-2024
Sverige

Turbodiesel

#73 » 17:15:57, 01-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra det. :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

processengine

#74 » 18:22:24, 01-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbat och bra dokumenterat!
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre


Återgå till Handhållna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se