Sida 3 av 5

Re: Alkylat bensin och Stihl MS260

InläggPostat: 12:28:44, 02-01-2022
av Bengt Erik Eriksson
Ja det är regleringsmembranet. Måste vara mjukt som en barnrumpa för att fungera på rätt vis. Så med ny membransats sp bör det fungera sedan.

Bråkade fö med dn kollegas motorsåg. Provade alla knep utom ny bensin.. Gav upp. En annan mek hällde i ny bensin och då gick den kalas direkt.. :ohnej:

Re: Alkylat bensin och Stihl MS260

InläggPostat: 13:32:35, 02-01-2022
av Robinjaha
Hur fungerar regleringsmembranet? Man är nyfiken.
Nr 23 i sprängskissen är det bränslepumpen ?
Sågen får väl impulser från vevhuset som driver bränslepumpen eller är jag helt ute och cyklar nu?
Man skulle kunna testa annat bränsle, det var ju där problemet började från första början :)

Re: Alkylat bensin och Stihl MS260

InläggPostat: 15:13:30, 02-01-2022
av Bengt Erik Eriksson
Ja 23 är pumpmembanet. De två flikarna är ju backventiler och som du säger får den vevhuspulser till ena sidan av pumpkammaren och har bensin på andra sidan membranet.

Bränslet pumpas ju genom silen du rensade och möter i den kanalen spetsen på relerings ventilens nål. När kammaren är tom eller har lågt tryck öppnar ventilen men är det fullt så stänger den. Regletingsmembranet har bara omgivningsluften som mottryc. Viktigt att hålet i dess täckplatra är öppet för att det ska fungera.

Re: Alkylat bensin och Stihl MS260

InläggPostat: 21:52:35, 23-01-2022
av Robinjaha
Uppdatering igen efter en tids tystnad.

Jag bytte ut pumpmembranet som började vara hårt men fungerade nog ännu, även alla packningar byttes utan framgång.

Vet inte om det är vanligt förekommande fel eller ej men sågen är otroligt lätt att dränka om man har choken på 3 drag med snöret för mycket. Bränsle kommer ut ur ljuddämparen och det är hopplöst att få liv i sågen.

Fick igång den på något mirakulöst sätt tidigare genom att sätta den på full choke.
Den startar men dör, hoppar ner ett läge med choken så det är halvgas eller liknande.
Sågen hoppar igång på full fart men dör om man gasar för mycket. (Jätte känsligt!!)

Testade att justera lågfartsskruven då den gick igång såhär men var omöjlift att få denstabil i gången och avsaknade allt bottenvrid.

Felet måste sitta i förgasaren va??
Funderar starkt på att köpa en ny förgasare, sågen har gått så jäkla bra då den fungerat..

Re: Alkylat bensin och Stihl MS260

InläggPostat: 04:30:45, 24-01-2022
av Mattias Petterson
Har du verkligen fått förgasaren 100% ren?, jag hade liknande problem en gång, efter 5:e genomgången av förgasaren utan hittat fel gick den perfekt!

Re: Alkylat bensin och Stihl MS260

InläggPostat: 10:30:28, 24-01-2022
av dc_lindberg
Låter som den fungerar "normalt".
Dvs du har ännu inte fått till förgasaren helt ok. Det är något som är kvar. Delar MP's fundering - de brukar vara lite smuts kvar, oxid, "harts", ngt lite.
Små förgasare = löjligt "snarstuckna" (överkänsliga)

Min fars gamla WeedEater beter sig så där, ungefär.
- max choke för start; MAX 3 drag
=> halv choke - startar
=> måste gå ngr min på halv choke innan det går att gasa
=> kräver halv choke för att gå...
=> stänger av choken, motorn dör...
...mig lat "mekaniker" har inte idats skruva isär förgasaren igen än... "den fungerar ju"... men det är bara jag som kan få den att gå...

Så, det är lugnt. Du har inte gjort fel. Det där är en egenskap som Walbro o motsvarande har.
Att din förgasare surar ned cylindern på 3 drag... då stänger inte nålventilen som den ska ;-)

Re: Alkylat bensin och Stihl MS260

InläggPostat: 15:12:37, 24-01-2022
av Bengt Erik Eriksson
Håller med DC. något är fel i regulatorhuset. har du fjädern på plats under hävarmen t.ex?

Re: Alkylat bensin och Stihl MS260

InläggPostat: 22:08:24, 24-01-2022
av Robinjaha
Mattias Petterson skrev:Har du verkligen fått förgasaren 100% ren?, jag hade liknande problem en gång, efter 5:e genomgången av förgasaren utan hittat fel gick den perfekt!


Hur gick du tillväga för att rengöra den?
Jag har plockat ur allting i bitar och putsat och blåst med tryckluft.

Re: Alkylat bensin och Stihl MS260

InläggPostat: 22:09:55, 24-01-2022
av Robinjaha
dc_lindberg skrev:Låter som den fungerar "normalt".
Dvs du har ännu inte fått till förgasaren helt ok. Det är något som är kvar. Delar MP's fundering - de brukar vara lite smuts kvar, oxid, "harts", ngt lite.
Små förgasare = löjligt "snarstuckna" (överkänsliga)

Min fars gamla WeedEater beter sig så där, ungefär.
- max choke för start; MAX 3 drag
=> halv choke - startar
=> måste gå ngr min på halv choke innan det går att gasa
=> kräver halv choke för att gå...
=> stänger av choken, motorn dör...
...mig lat "mekaniker" har inte idats skruva isär förgasaren igen än... "den fungerar ju"... men det är bara jag som kan få den att gå...

Så, det är lugnt. Du har inte gjort fel. Det där är en egenskap som Walbro o motsvarande har.
Att din förgasare surar ned cylindern på 3 drag... då stänger inte nålventilen som den ska ;-)


Har du tips på hur man rengör harts eller oxid bäst?
Kan man justera nålventilen?

Re: Alkylat bensin och Stihl MS260

InläggPostat: 22:10:35, 24-01-2022
av Robinjaha
Bengt Erik Eriksson skrev:Håller med DC. något är fel i regulatorhuset. har du fjädern på plats under hävarmen t.ex?


Fjädern finns på plats och hävarmen fungerar mjukt och fint.

Re: Alkylat bensin och Stihl MS260

InläggPostat: 22:22:33, 24-01-2022
av torbjorn_forsman
Robinjaha skrev:
Har du tips på hur man rengör harts eller oxid bäst?


Hartsavlagringar brukar lösa sig i bensin spetsad med 20-30 % thinner (billig cellulosaförtunning från Biltema duger).

För att få bort oxider får man prova med något surt i vattenlösning. I lindriga fall kan det räcka med kolsyrat vatten, i svårare fall får man ta till något av typ badrums-, toarengörings- eller avkalkningsmedel, som innehåller t ex citronsyra eller fosforsyra. Hessa Kalkbort brukar vara bra.
Det är också stor fördel om man kan köra sakerna i ultraljudstvätt, speciellt om det är oxid och ärg i trånga kanaler som är svåra att peta upp med rensnål.

Re: Alkylat bensin och Stihl MS260

InläggPostat: 01:31:41, 25-01-2022
av Mattias Petterson
Robinjaha skrev:
Mattias Petterson skrev:Har du verkligen fått förgasaren 100% ren?, jag hade liknande problem en gång, efter 5:e genomgången av förgasaren utan hittat fel gick den perfekt!


Hur gick du tillväga för att rengöra den?
Jag har plockat ur allting i bitar och putsat och blåst med tryckluft.

Har för mig att jag badade den i något, thinner kanske ? Och blåste den med tryckluft.

Re: Alkylat bensin och Stihl MS260

InläggPostat: 13:51:26, 25-01-2022
av dc_lindberg
En -bra- ultraljudstvätt är "guld värd" för att "attackera" dessa två förgasarproblem med.

Jag säger -inte- att det är -lätt-!...
Räkna med att du behöver en -bra- förstoringslampa för att kunna inspektera ordentligt.

Nu i första hand är det att få nålventilen att sluta -tätt- (räknar alltså med att det är den som "släpper igenom" mer än lovligt vid chokning):
- det räcker med så lite som "ett salt korn" (ett enda ett!) som ger en mikroskopisk glipa... det kan vara omöjligt att se...

I princip gäller samma sak för alla tätande ytor. Det krävs så otroligt lite "smuts" / "ojämnhet" för att ställa till med "elände" att man tror inte det är möjligt/sant, förrän man själv erfar det.

Ta tillfället i akt, att lära :-)
Visst... sur som räven säger om rönnbären, men, "ovärderlig" erfarenhet och kunskap; för, nästa gång, så fixar du en motsvarande förgasare "på noll tid!"
(...du kan ge dig på att jag fått lära mig den hårda Bing vägen!... se avataren... var enda ... dag i ca 10 års tid -innan- jag lyckades lära mig hur di dinga bingarna fungerar!... o då... var det inte de längre som var dinga!... det var alla yrkesverkstäder med 3 bokstäver på sig som visade sig inte ha kunniga mekaniker!... gällande Bing dvs... : du slipper den långa vägen; för du har Maskinisten :-) )

I grunden kan man säga grovt sett att förgasare är så banalt enkla att det är löjligt åt det!
Men,... de är samtidigt precisionsinstrument som kräver absolut exakthet!...
Dvs, utrymme för slarv, oavsett grad, finns inte... Du har givetvis inte slarvat, men (!), förgasaren är missnöjd med nivån av din noggrannhet... (=den sura läxa jag fick av Bingarna...)

Den oxid som går att skrapa eller putsa bort, utan att skada (!), godset, tar du givetvis bort. Det som kräver kemisk bearbetning får du låta kemin verka på.

Tjyvluft är tyvärr en lömsk ... som man alltid måste misstänka!
Tjyvluften kan "lyfta" nålventilen och flöda förgasaren...
Chokefunktionen kan störas av något som överhuvudtaget inte skall kunna påverka den (ett "bing sjuka" som jag hittade efter ca 10 års skruvande på dem - mitt framför näsan, mitt i blickfånget, skulle tekniskt sett inte alls kunna ha någon som helst inverkan! åtgärdar man den bingsjunkan så fungerar bing choken felfritt. Går inte att förklara sambandet! Kan finnas liknande i Walbro (jag har skruvat för lite på dem så min kunskapsbas om dem är för dålig).

Samtidigt... skulle inte bli det minsta förvånad om du hittar ett annat "fel" när du dissekerar förgasaren igen :-)
(vanligast - hittade inget, men... nu fungerar det :-) )
Ta bilder - alltid intressant att få följa/se.

Re: Alkylat bensin och Stihl MS260

InläggPostat: 21:33:07, 25-01-2022
av Robinjaha
Jättebra feedback och information. Jag ska testa mig fram och se vart jag kommer. Har alltid tänkt att jag skulle behöva en ultraljudstvätt, nu finns det orsak till att skaffa en liten en. :smile:

Re: Alkylat bensin och Stihl MS260

InläggPostat: 17:52:02, 29-01-2022
av Robinjaha
Testade mig fram med att rengöra allting en gång till innan någon ultraljudstvätt kommer med i bilden..
Istället fick förgasaren sova i en liten plastburk med lock på som var fylld med WD-40 (mirakelmedlet kan man tro).

Detta gick inte vägen, dock så kom jag på mig själv med att ha membranet med metallplattan på fel väg så sågen surade ner sig otroligt mycket, nästan så den blev en bränslepump istället hela sågen.

Allt åtgärdat och jag är på ruta ett igen. På choken med gas läget så får jag igång sågen efter 6-7 intensiva drag i snöret.
Rör man inte gasen så går sågen på högre register men hackigt, full gas sen saktar den ner och full gas och så saktar den ner, så kan den köra hur länge som helst.
Om man gasar med sågen så dör den direkt.

Detta låter väl som att det är stopp i lågfarten någonstans eller ?

Första gången jag öppnade upp förgasaren så var det fullt med packad sågspån (nästan lika fint som finkorning vit sand som på sandstränder).
Jag bifogar lite bilder så ni kan se hur allt ser ut. Kan man öppna "mässingslocken" för att se hur det ser ut i kanalerna under??

Lågvarvsnålen och högvarsnålen är justerad enligt rekommendation på sågen. 1 varv lågfart och 3/4 varv högfart, även labbat med lågfarten men ingen skillnad om den är i botten eller flera varv öppen. :myzsko:
Känns som att man snart får testa att tanka i lite 98:a igen och se om mirakel kan utföras...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild