Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHandhållna maskiner

Köp av motorsåg

41 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera handhållna maskiner här

Blockstens trollet

#31 » 19:40:31, 01-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör Jonsered 450 som är modifierad favorit helt annorlunda mot orginal 450 är mer som gamla farsans 451E-EV går klyva björk tidigare gick inte 450 i 30 björk längre än 1 och 1/2 meter då kokade vevhuset nu är den en lätt effekt såg snabb ätrig på gas låg löngn tomgång ringdrev 8T borde haft 7T för segare till längre svärdet.

Makita Ps modeller sprängskiss är tryckta i fjol Google sökte på Dolmar blev vidare till Makita där alla sprängskiss finns det finns en fördel som på gamla Jonsered 451E-Ev det går plocka loss en fastklämd svärd såg på samma sätt koppling är vänd utåt går ju på som är vänd inåt med kolvstopp och kopplings verktyg plocka koppling för få loss sätta resärv svärd och kedja.
Senast redigerad av Blockstens trollet 23:22:11, 04-03-2022, redigerad totalt 6 gånger.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)



Claes Folkesson

#32 » 21:45:51, 01-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har snöat in på Stihl, kör inte jättemycket men sköter inte om dom jättebra heller.
Äldsta heter ms 260 c 15” och är ca 10-12 år.
Bara blåst rent den ibland och kört.Ingen justering eller rep.
Lite tung kanske men stark och bra på vedbacken.
Lilla ms 201 c 13” lätt och smidig.Stark för sin storlek men inget för vedbacken.
Nästa röjsåg blir också en Stihl.
Säger inte att dom är bäst men gillar saker som funkar när man ska ha dom….

1 person gillar det här inlägget.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

marve

#33 » 01:34:39, 02-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som har erfarenhet av sågar från AL-KO. Tillverkar dom sågarna själv eller är det någon annan såg som är omdekalad.
Dom har bensin, el och batterisågar.
https://alko-garden.se/tradgaardsmaskin ... s%C3%A5gar
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Volvot24 (trådstartaren)

#34 » 20:27:22, 02-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Jag, numer pensionär... Får hålla i pengarna lite... Även om en bra såg, absolut hör allt vedeldandet till.
Och sett över tid... Blir det inte många kronor per vedsäsong


Nåväl. Var till lokale handlaren och kollade på Husquvarna 545 Mark II och Stihl MS 261 CM, som tydligen skulle passa mina behov.


Den ena 2300 dyrare och den andra ca 2000
än på nätet
:insomnia: :klia:

Får ju många kedjor, tändstift och flaskor med oljor för dessa pengar, så att säga med på köpet.

Sen hände det sig i går att grannen kom tidigt på morgonen med sin 4-hjuling med timmervagn och elspel.
Fällde ett antal björkar på baksidan av huset, som jag strax har kvistat och kapat upp i kubbar. Så fram med klyvyxan. Tid har jag gott om. Och lättkluvet är det nu.

Gamla sågarna är dock bra svaga, efter trogen tjänst.

Köper jag såg nu, så blir den inte använd förs garantitiden nästan gått ut, inför nästa års vedprojekt.
Så köpet blir troligen tidigast om ett år.

- Men stort tack gubbs :shake_hands:
Nu vet jag lite mer vad jag ska kika på.

:thummar:

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Trondos

#35 » 21:59:37, 02-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg er veldig godt fornøyd med min Stihl MS231. Den er 42 cm3, akkurat kraftig nok til det aller meste samtidig som den er lettere enn de større kraftige sagene. Har en større sag, men den tar jeg bare fram når jeg skal sage store trær, det er den lille Stihlen jeg tar med meg 9 av 10 ganger.

https://www.stihl.no/STIHL-produkter/Mo ... S-231.aspx
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Blockstens trollet

#36 » 00:27:00, 03-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

marve skrev:Är det någon som har erfarenhet av sågar från AL-KO. Tillverkar dom sågarna själv eller är det någon annan såg som är omdekalad.
Dom har bensin, el och batterisågar.
https://alko-garden.se/tradgaardsmaskin ... s%C3%A5gar


Det är Kina sågar Solo bay Al-KO också nu mera en till Cramer de är svensk utväcklad Kina ägd batteri sågar har hög volt och effekt vikten 8 kilo lite baktung balans de tillverkas i Kina med inriktning USA marknad finns här köpa också
Till de gamla Jonsered 80 tals sågar börjar delar vara snart utgångna de är två reservdelar handlare som har lite kvar än.
Linhjul gumikudar bromsband luftfilter och kopplingen är utgången finns någon motsvarande ersättningsmodeller passande.
Senast redigerad av Blockstens trollet 23:15:21, 04-03-2022, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

InläggDetta inlägg har raderats av Blockstens trollet den 01:10:07, 03-03-2022.

marve

#38 » 02:02:25, 03-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blockstens trollet skrev:
marve skrev:Är det någon som har erfarenhet av sågar från AL-KO. Tillverkar dom sågarna själv eller är det någon annan såg som är omdekalad.
Dom har bensin, el och batterisågar.
https://alko-garden.se/tradgaardsmaskin ... s%C3%A5gar


Det är Kina sågar Solo bay Al-KO också nu mera en till Cramer de är svensk utväcklad Kina ägd batteri sågar har hög volt och effekt vikten 8 kilo lite baktung balans de tillverkas i Kina med inriktning USA marknad finns här köpa också
Till de gamla Jonsered 80 tals sågar börjar delar vara snart utgångna de är två reservdelar handlare som har lite kvar än.


:thummar:
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Blockstens trollet

#39 » 10:50:36, 06-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med dagens bränsle. Pris kan man föndera batteri såg är inte riktigt där Cramer har effekt men inte balansen. Och vikten och sladden är begränsande anars hade Echo. 4610 eller Kellfri Safun 13-kw110 intressanta och E85 för den men rimligare pump pris då.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

InläggDetta inlägg har raderats av Blockstens trollet den 10:51:35, 06-03-2022.

Mikkel

#41 » 20:03:03, 07-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:.
Nåväl. Var till lokale handlaren och kollade på Husquvarna 545 Mark II och Stihl MS 261 CM, som tydligen skulle passa mina behov.
.


Jag köpte en ny Husqvarna Professional 545 för tre år sedan som jag är mycket nöjd med den har något chip i sig. Stihl är säkert bra den också men har inte provat. Har två gamla reservsågar, Hq 353G och Jonsered CS 2147 som jag haft sedan 2005 och dom tuffar och går. Jag använder bensinsågarna bara i skogen då jag har en vedmaskin för veden. Men innan jag byggde vedmaskinen så sågade jag på vedbacken framför vedboden med bensinsågarna. Men det var ju mycket oväsen och så skulle manbära undan kubbar emellanåt så då köpte jag en Meec-elsåg 2000W för en spottstyver på JULA och med vass kedja så gjorde den samma jobb hyffsat bra så därefter sågade jag bara med elsågen. Elsågen var nog inte lika effektiv men den lägre ljudnivån och enkelheten att starta den efter varje gång kubbarna skulle flyttas gjorde att jag använde den på vedbacken, och jag hade 230V att ta till, ingen batterisåg. Fördelen med elsågen var att jag fick hjälp och sällskap av frugan med veden. :buga: När jag körde bensinsågen ville hon inte vara med.
Allt är omöjligt, bara man vill !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till Handhållna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se