Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHandhållna maskiner

Fråga om sågkedjor

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera handhållna maskiner här

kanada (trådstartaren)

#1 » 10:47:02, 17-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte någon större erfarenhet när det gäller skillnad på olika sågkedjor och har några frågor kring det här. Har inte tänkt så mycket på olika kedjor till Husqvarna sågarna eftersom jag köpt kedjor efter beteckningen på svärdet. För ett tag sedan köpte jag en äldre Stihl E20 elsåg som känns rätt ok till småjobb. När jag söker efter kedjor till den dök det upp en del frågetecken. Bifogar bilder på märkningen på svärdet och kedjan,

Bild
Bild
Bild

När det gäller spårbredd, delning och antal drivlänkar och kvalite är det inga frågetecken så långt men har några frågor kring vad som skiljer mellan olika kedjor.
Ursäkta mig nu om det här är dumma frågor.

Ser alla drivlänkar på alla sågkedjor likadana ut oavsett fabrikat på motorsågar? Är det någon typ standard att alla sågdrev passar mot alla drivlänkar oavsett fabrikat?

När jag tittar i tabeller ser jag att det finns kedjor med 3/8 delning till 13 och 16 tum svärd som också har 56 länkar. Mitt svärd på 15 tum har 3/8 delning och har också 56 länkar och är inte med på hur det blir med längden på kedjan.
kanada
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:37, 01-09-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430



torbjorn_forsman

#2 » 11:06:05, 17-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antalet länkar i kedjan bestäms inte bara av svärdlängden utan även av hur stor del av kedjan som finns bakom svärdet i motorsågen, antal kuggar på drevet mm. Olika sågar med samma svärdlängd och delning kan alltså kräva olika långa kedjor.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kanada (trådstartaren)

#3 » 11:46:55, 17-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, då ska det bli rätt längd på kedjan om jag beställer en kedja med 56 länkar och 3/8 delning, oavsett vilken svärdlängd som anges i kedjornas artikelbeskrivning. Hittar inte Stihl E20 med 15 tum svärd i någon tabell
Sedan kommer frågan om drivlänkarnas utformning och vad som skiljer mellan olika fabrikat.
kanada
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:37, 01-09-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

fretchi

#4 » 18:20:00, 17-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har valt kedjor enbart på delning, spårbredd och svärdlängd. Hittills har det alltid passat för mig.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Blommas

#5 » 18:23:35, 17-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns två typer av 3/8 kedja. En hobby för små sågar och en större.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

kanada (trådstartaren)

#6 » 11:26:35, 18-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, som jag skrev i trådstarten har jag alltid gått efter märkningen på svärden när jag köpt kedjor till Husqvarnasågarna, och har inte haft anledning att tänka så mycket mer på det. Sågar inte mycket själv längre på grund av hjärtsvikt och artros och sågarna har den yngre generationen tagit över. Har dock saknat en kedjesåg till mindre jobb i trädgård ock andra småjobb. Har alltid varit lite tvivlande till elsågar men tog en chans när den här dök upp och den fungerar helt ok.

Det är den smalare varianten av sågkedja med 3/8 delning, typ hobby jag letar efter men fått lite olika svar när jag ringt runt, speciellt när det gäller spårbredden 1,6 mm till den varianten. Pratade med en bekant i går som kom med en Biltema-kedja och längd och skärbredd är helt ok men den har 1,3 mm spårbredd. Nu har jag i alla fall fått en hel del frågetecken uträtade och vet vad jag ska för kedja. Det som först gav mig bryderi var att svärdländen anges i beskrivningen på kedjorna och jag hittar inte Stihl E20 med 15 tum svärd i någon tabell.

Kedjan jag söker ska ha 3/8 delning, 56 länkar, 1,6mm spårbredd och den smalare skärbredden runt 4 mm. Svårare än så var det tydligen inte och vilken kvalite spelar inte så stor roll till det jag använder den.

Kan nämna att jag mätte drivlänkarna med micrometern på den kedja som ligger på nu och måttet ligger mellan 1,46 och 1,48 mm. Tydligen en kedja med 1,5 mm spårbredd i ett 1,6 mm spår men kan inte märka något problem med det i lilla jag använder den.

Återstår frågan om drivlänkarna: Bortsett från delningen, är alla drivlänkar på alla sågkedjor likadana i form eller skiljer utformningen på länken mellan olika fabrikat eller typ av drev ?

Tack för svar med råd och info kring det här.
kanada
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:37, 01-09-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430


Återgå till Handhållna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se