Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHandhållna maskiner

Renovering Jonsered 450 & Jonsered 535

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera handhållna maskiner här

Jocke.g (trådstartaren)

#1 » 19:56:53, 27-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har i min ägo två stycken Jonsered motorsågar. Ingen av dom fungerar riktigt bra, och är fyllda med klegg, så jag har bestämt mig för att försöka renovera dom till bättre bruksskick. Eller, egentligen har jag redan börjat, men kom inte till skott och startade tråd här tidigare. Tog tyvärr inga bilder innan jag rev dom, så det kommer först i nästa inlägg, när dom är i delar

Börjar med lite bakgrundsinfo, och all fakta jag hittat om dom.

Sågarna är väldigt lika, men 535 har något större cylindervolym, är lite starkare, och är något nyare än 450.

Jonsered 450
Serienummer: 5141637
Sågen fick jag från min far, en gång för många år sedan då jag ville bygga någon slags lådbil/go-cart. "Få igång den så kan vi väll bygga nåt sen". Minns att jag bytte lager och rengjorde, sen hoppade den igång. Varvtalet var dock ohanterbart för ändamålet, så vi skaffade istället en gräsklipparmotor, och en go-cart blev det. Men det är en annan historia.

Största felet på den är nu att det inte kommer någon sågkedjeolja.
Den saknade också svärd, kedja, centrifugalkoppling, oljepåfyllningslock och kedjeguide-plåtarna. Dessa har jag skaffat nu.

Enligt Chain Saw Collectors Corner så är den på 44.3 cc, okänd styrka, och tillverkades 1984-1986.

Sprängskiss finns att hämta hos Husqvarna, alternativt sök efter IPL, 450, 1986-05.
Finns även i Maskinistens filsamling.

Hittar tyvärr inte någon manual i digitalt format. Har sett papperskopior till salu på internet, men digitalt gratis passar mig bättre. Borde heta typ OM, 450, 525, 19xx-xx

Jonsered 535 Classic
Serienummer: 1500223
Den sågen ärvde jag av min frus morfar. Jag har använt den en del, men den krånglar alltid. Vägrar framför allt starta när den är varmkörd.

Enligt Chain Saw Collectors Corner så är den på 49 cc, har 3,1 hästkrafter och tillverkades 1986-1993.

Sprängskiss finns att hämta hos Husqvarna, alternativt sök efter IPL, 535, 1987-01.
Finns även i Maskinistens filsamling.

Även manual finns hos Husqvarna. Alternativt kan man söka efter OM, 455, 535, 1997-01.
Denna hittar jag inte i Maskinistens filsamling.

Är det någon som vet hur man tar reda på exakta årtal dom är tillverkade, så vore det ju kul att veta.
Jag är även lite nyfiken på att veta ett ungefärligt värde om jag skulle få dom att fungera.
Om det finns en digital variant av "operators manual" till 450 någonstans så skulle jag gärna vilja ha en länk med.

1 person gillar det här inlägget.
Jocke.g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:45, 12-05-2014
Ort: Tibro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B-275



Jocke.g (trådstartaren)

#2 » 21:04:16, 27-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så, vi börjar med Jonsered 450

Här är plåtarna med modellbeteckning och annat. Kan 84 på den vara årtal?
Bild

En bild på slangdradgningen innan rivning. Har sett inlägg tidigare där det visst var svårt att komma ihåg hur dragningen såg ut. Dock så vet jag att jag själv rivit denna såg för drygt 15 år sedan, så det är inte säkert detta är rätt. Jämför jag med 535 så skiljer det sig.
Ser även ut som sladden blev för kort och hamnade fel den gången. Ska se om det går att få till bättre.
Bild

Själva huset. Rengjort med diesel och tandborste.
Bild

Majoriteten av delarna rengjorda.
Bild

Ny packning fick jag tag på, med artikelnummer 504 13 00-24. Dock ser den inte riktigt likadan ut som den som satt innan. Dels var det ett extra hål på den nya packningen, över oljepumpen. Dels var den tunnare, men det hade dom kompenserat med att jag fick två. Så jag petade dit båda två då. Någon som vet om detta är rätt?

Bild

Återmontering påbörjad.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Jocke.g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:45, 12-05-2014
Ort: Tibro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B-275

Johnj-e

#3 » 21:32:20, 27-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla squishmåttet utan packning mha av en tenntråd. Ligger du på 0,45 ca så ska det inte vara några problem att köra utan packning. Jag hade nog kört utan alternativt med 1 packning. Så får du upp kompet lite. Du kan fila upp avgasporten minst lika mycket som du sänkt cylindern. (Tar du mer ökar du toppvarvet)
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Jocke.g (trådstartaren)

#4 » 11:51:15, 28-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johnj-e skrev:Kolla squishmåttet utan packning mha av en tenntråd. Ligger du på 0,45 ca så ska det inte vara några problem att köra utan packning. Jag hade nog kört utan alternativt med 1 packning. Så får du upp kompet lite. Du kan fila upp avgasporten minst lika mycket som du sänkt cylindern. (Tar du mer ökar du toppvarvet)


Fick googla en del. Squish hade jag inte hört talas om innan. Kallas också klämspalt, och är altså avståndet från kolvtopp till cylinderns innertak, när kolven står som högst. Mer info här.

Hittade 1 mm tunnt lödtenn, och kilade ut för att mäta. Hinner inte plocka isär nu och mäta ordentligt med kryss, utan petade in en tråd genom tändstiftshålet. Men den gav inget utslag, 1 mm är nog för tunnt. Lyckades få in en dubbelvikt, och kunde då mäta den till 1,8 mm.
Då borde jag troligen köra utan packningar? Hur funkar det då med tätheten, jag borde införskaffa en tub med packning istället? Kan någon mer verifiera att 0,45 är bra, eller i alla fall bättre än 1,8?

Bild

Bild
Jocke.g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:45, 12-05-2014
Ort: Tibro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B-275

Johnj-e

#5 » 12:37:49, 28-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag inser att jag tog för givet att du visste var det var. Ber om ursäkt.

Nej jag menade inte så. Utan du bör inte gå under 0.45-0.5
Men 1,8 låter ganska mycket. Är inte jätteinsatt i ämnet själv. Men runt 1mm ligger en standard såg på (de husqvarna jag kollat) minns dock inte någon exakt siffra.

Höjer du cylinder tappar du kompression. Höjer eller sänker du cylindern så förändras inlopps och utloppstider.

Vet inte vad dit mål är? Om du ska göra iordning en fungerande såg för att ha på en hylla eller ha en såg som ska användas?

Ska den användas så hade jag fixat till den lite så den blir roligare att köra.
Te.x sänkt cylindern, kompenserar utloppstider, ljuddämparmodifiering
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Johnj-e

#6 » 12:39:57, 28-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju mäta squish med orginalpackning först sen med en av de nya packningarna
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Jocke.g (trådstartaren)

#7 » 19:16:56, 28-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johnj-e skrev:Jag inser att jag tog för givet att du visste var det var. Ber om ursäkt.

Absolut okej, inget att be om ursäkt för! Har inget emot att googla lite.

Johnj-e skrev:Vet inte vad dit mål är? Om du ska göra iordning en fungerande såg för att ha på en hylla eller ha en såg som ska användas?

"Bättre bruksskick" är mitt mål. Jag har ingen skogsfastighet, så inte dagligt arbete. Men jag har en villatomt på landet som är som villatomter bör, 8000m² och drygt hälften med träd. Så en del att hålla efter, och göra ved av.
Sen har jag fått för mig att dessa gamla fina trotjänare börjar bli mer och mer sällsynta, allt eftersom reservdelslagren sinar. Jag modifierar därför inte sånt som inte enkelt kan återställas, utan håller dom hellre original, ifall dom skulle bli rariteter om några år. Trimma dom har jag inte mycket vinning av.


Har varit ute och mätt lite ordentligare på sågen nu. Började med att rigga 1 mm tenntråd för squish-test utan packning. Montera ihop, dra runt. Men även utan packning var 1 mm tråden för tunn, blev inte ett märke.
Bild

Så jag provade med dubbelvikt igen. Den här gången blev det lagom!
Från utblås, och medurs, fick jag måtten 1,4 1,2 1,05 1,25. Detta ger et mått på 1,225, utan packning, och 1,4 var i den riktning jag mätte tidigare genom tändstiftet, och fick 1,8 med dubbla nya packningar. Blir svårt att komma ner till 0,45, eller ens till 1 mm här.
Mätte packningarna med skjutmått. Dubbla nya blev ca 0,5 mm, den gamla bygger 1,1 mm. Bestämde mig för att peta dit enkel ny packning. Squishmåttet genom tändstiftshålet blev då 1,6 mm.

Bild

Gjorde sedan en mätning genom tändstiftshålet på min Jonsered 535. Den står på kö, men är ännu oöppnad. Den visade 1,5 mm.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Jocke.g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:45, 12-05-2014
Ort: Tibro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B-275

Johnj-e

#8 » 20:37:31, 28-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då kan du göra följande:
A: Montera cylinder med flytande packning
B: montera med en packning vilket jag anser vara bästa alternativet.
Att sätta dubbla packningar kommer du inte vinna något på!

Själv tycker jag att de är kul att pigga upp sågarna lite!

Du har gjort ett ordentligt test ser jag! De viktiga är att du har tillräckligt med utrymme i övre dödpunkt! Men samtidigt tappar du kompression om du har för mycket utrymme i öd
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Johnj-e

#9 » 20:41:49, 28-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

590 är ovanliga över lag, hade en som jag sålde till en samlare i våras. 535 är mer vanlig. Nu har jag bara en Jonsered kvar och de är en 625 II. Eller har en jonsered 2035 också men de är egentligen mcculloch/partner så den räknas inte.
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Jocke.g (trådstartaren)

#10 » 23:47:13, 28-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så kommer vi till förgasare.

På Walbros hemsida finns service-manual för HDA-förgasare. Den innehåller sprängskiss, och en beskrivning av förgasarens funktion. Den har även instruktion för inställning av förgasaren, kan vara bra när man kommit så långt.
För sprängskiss tycker jag Jonsereds variant är tydligare (länkad i första inlägget), och stämmer bättre för dom specifika förgasarna. För beskrivning av funktionen tycker jag den här videon på youtube är bra.

Jonsered 450 har enligt deras sprängskiss en Walbro HDA-3, medan 535 har Walbro HDA-52. Men dom är så lika så jag inte ser någon skillnad.

Jag har sedan tidigare beställt två st membransats "Walbro D22-HDA", en till vardera såg.

Började riva förgasaren tillhörande 450. En del sågspån och smuts, men membranen var hela. Blåste lite med tryckluft. Innan jag visste ordet av så var nålfiltret på impulssidan bortblåst. Inte bra. Jag sökte febrilt igenom hela internet efter ett nytt filter, utan resultat. Beställde så en reparationssats Walbro K22-HDA. Beskrivningen på dessa är alltid tveksam, men bilderna antyder att ett filter finns med. Och det gjorde det som tur var. Och sedan insåg jag att om man istället söker på Jonsereds artikelnr 5016661-01 så finns det ju visst att få tag på.

Men, nu hade jag ju istället en renoveringssats till hands. Passade då på att byta inlopps-nålen, eftersom jag ändå har en. Men dom här welch-pluggarna, dom ger jag mig inte på. Men jag retar mig lite på att dom satt ett filter under den ena. Låsringen antar jag att den ska hålla det filtret. Gummi-o-ringen har jag ingen aning om.
Bild

Jag tror mig ha sett att det finns specialverktyg för att sätta dit filtret, men ett 8mm borr fungerar alldeles lysande.
Bild

Dom flesta delarna är konstruerade så man inte ska kunna göra fel. Här sitter t.ex membranet felvänt. Syns tydligt i skruvhålen, som då inte matchar. Sånt gillar jag! Bara meka på, utan att oroa sig för att göra fel.
Bild

Jag beställde även Walbros Metering Lever Gage. En "Must Have". Har ni HDA-förgasaren, så köp inte den. För HDA använder man den helt raka sidan, så något annat rakt, t.ex. en stålskala, fungerar utmärkt.
Bild
Jocke.g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:45, 12-05-2014
Ort: Tibro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B-275

Jocke.g (trådstartaren)

#11 » 00:37:16, 30-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så har vi kommit till slangar på min 450. Flera av slangarna är väldigt torkade och spröda, och gick sönder när jag demonterade sågen. Hoppas vi har själva grundorsaken som ledde till renovering här, slangen för sågkedjeolja var riktigt dålig och kan vart sprucken även innan jag petade på den.

Det här kan ju tyckas enkelt, men jag tycker det var lite knöligt. Dom flesta slangarna finns ju inte på hylla, och dom tycks vara lite olika dimensionerade, samtidigt som det är viktigt att dom håller tätt. Dom gamla slangarna är ofta så skrumpna så dom inte gåt att mäta. Jag beställde tre olika dimensioner, en meter av varje, och provade mig fram. 2.5x4.8 & 2,5x5,2 & 3.2x6.0
Tänkte dela med mig av storlekarna jag använde, så behöver nästa man inte köpa så många. Men kom ihåg att det här är ingen exakt vetenskap, andra storlekar kan passa med!

Art. nrBeskrivningDimensionKommentar
5043000-23Oljeslang2,5x4,8x85mmJobbigt tjockt gods, var trög att få i.
5034006-01Vevhusventilation/Impuls3x6x110mmBytte inte min, utan försökte mäta på den gamla. Röd på mina bilder, något bra material som inte åldrats.
5043000-35Bränsleslang2,3x5,6x130mmHittade ny hos handlare, mätte den nya.
5043000-40Bränslelufning i tank2,5x5,2x140mm
5043000-23Bränslelufning yttre-Bytte inte, den gamla var OK.


Så här fint blev det.
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Jocke.g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:45, 12-05-2014
Ort: Tibro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B-275

Jocke.g (trådstartaren)

#12 » 16:12:27, 31-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så är sågen monterad. Nytt tändstift fick den med.

Men tyvärr vill den inte starta. :sad: :sad: :help:

Har ryckt som en tok i snöret, men den visar ingen tendens till till iv. Har haft dän tändstiftet och ryckt, gnista finns där. Ryckte sedan en stund med tändhatten av. Tänkte det skulle bli fuktigt i cylindern då, men där är det torrt. Får inget bränsle!

Vad har jag missat?

Den här slangen från vevhuset, som ger impulser till förgasaren. Kan man testa om det funkar som det ska? Blåste i den, samtidigt som jag sakta drog runt motorn. Tänkte att det skulle bli stopp i slangen någonstans på varvet, men det gjorde det ju inte. Borde det inte det? Jag har inte använt någon packning på tub, varken i skarven i vevhuset eller cylinderfoten.

Bild

Bild
Jocke.g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:45, 12-05-2014
Ort: Tibro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B-275

Volvot24

#13 » 18:04:29, 31-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

. Slangen du nämner ska bara föra vevhuskomp / undertryck till förgasarens membran. 1 cykel per varv.
Annars kan inte mebranet pumpa .

Silen på bränslepickuppen i tanken.
Den är inte helt igenkläggadav gammal oxiderad olja?


En liten sup bränsle i förgasaren. Ryck. Vad händer då?

Inget? Är krysskilen som låser mellan svänghjul och vevaxel hel?

Slangen mellan bränslepickupp i tanken och förgasare var sprucken på min såg.
Syntes bara när man böjde på slangen.
Riktigt skumt fel.

.
Senast redigerad av Volvot24 18:13:09, 31-12-2022, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Jocke.g (trådstartaren)

#14 » 18:10:37, 31-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:Silen på bränslepickuppen i tanken.
Den är inte helt igenkläggad?

.
Det glömde jag nog skriva här ja. Även filtret har jag bytt, nytt walbro-filter var enkelt att få tag på.

Testade att blåsa i bränsleslangen. Tänkte det skulle bubbla lite, men det hördes inget. Däremot blev det nog övertryck, så det kom ut bränsle igen i slangen jag blåste i. Så den biten borde funka.

Skickat från min Pixel 7 Pro via Tapatalk
Jocke.g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:45, 12-05-2014
Ort: Tibro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B-275

Volvot24

#15 » 18:14:26, 31-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ju bra... Och slangen inte är tät, typ en propp. Inte ens i filterhållaren, alltså Slangstosen på denna då?

Men är det minsta läck t ex hål i slangen, så pumpas bara luft.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Handhållna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se