Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHandhållna maskiner

Överslag/blixturladdning i elmotor vid avstängning - Stihl MSE 220 C

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera handhållna maskiner här

Backslash (trådstartaren)

#1 » 21:53:10, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!

Jag tänkte fråga experterna här om ett fenomen som jag inte riktigt gillar:

Jag har en elektrisk motorsåg, eldriven 230 Volt med sladd (ej batteri), Stihl MSE 220 C (från 2015), som används till kapning av rejäla mängder ved på vedbacken. Den har fungerat felfritt under många år. Kolborstarna slets ut häromdagen, så jag köpte nya och bytte yt dem.

Det jag upptäckte är, att när motorn stängs av (när strömbrytaren släpps och motorn tvärnitar), blir det en rejäl blixurladdning, troligtvis vid kolborstarna och kollektorn. Urladdningen är så pass kraftig att den syns genom plasthöljet på maskinen. Detta har jag inte sett tidigare.

Det är ingen som helst gnistbildning mellan kolborstar och kollektor när maskinen startas eller när den går för fullt. Den går fint i övrigt.

Värt att notera är att det verkar vara en mjukstart på motorn, men vid avstängning sker det omedelbart (vilket naturligtvs är korrekt ur säkerhetssynpunkt). Det verkar vara denna tvärnit som skapar 'överslaget'.

Vad kan det bero på? Och är det något som bör åtgärdas?

Alla förslag, tankar och funderingar mottages tacksamt!

Mvh B

Bild
Backslash
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:04:46, 28-05-2013
Ort: Munkedal
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430



G-son

#2 » 21:58:05, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter det någon avstörningskondensator vid motorn som kan ha gett upp?
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#3 » 22:05:22, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har alla kollektorns lameller samma "patina" eller är någon/några av dem brända på ett annat sätt än de övriga?
Köpte du kolen som originalreservdel eller är de piratdelar? Verkar de ha samma kolkvalitet (hårdhet, färg mm) som de gamla?

Förmodligen orsakas gnistbildningen av den kraftiga strömstöten då motorn kortsluts för att tvärstanna, i kombination med att det är sämre anliggning mellan kol och kollektor än före kolbytet.

Om du inte hittar något annat uppseendeväckande, kör maskinen några timmar så att de nya kolen får slita in sig ordentligt mot kollektorn och se om det blir bättre. En noggrann rengöring kring kollektor och kolhållare (skrapa rent mellan lamellerna, blåsa rent med tryckluft, tvätta kollektorn noga så den är absolut fettfri) kan också förbättra saken.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Backslash (trådstartaren)

#4 » 22:23:51, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:Sitter det någon avstörningskondensator vid motorn som kan ha gett upp?


Jag vet faktiskt inte om det finns någon avstörningskondensator. Tack för ett bra tips!

Jag drar mig lite för att skruva isär maskinen helt och hållet, då den inte verkar helt lätt att dela, plus att jag har dålig erfarenhet av skruvar som är gängade direkt i plastdetaljer. Men det är möjligt att jag inte kommer undan en isärtagning.

Mvh B
Backslash
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:04:46, 28-05-2013
Ort: Munkedal
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

Backslash (trådstartaren)

#5 » 22:41:53, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Har alla kollektorns lameller samma "patina" eller är någon/några av dem brända på ett annat sätt än de övriga?


De ser likartade ut allihop. Lite slitna kanske, men inte ojämt slitna jämfört med varandra.

Köpte du kolen som originalreservdel eller är de piratdelar? Verkar de ha samma kolkvalitet (hårdhet, färg mm) som de gamla?


Det är originalreservdelar från Stihl och ser exakt likadana ut som de gamla. De har tom. ett ingjutet fjädrande plastbelagt slitagestift, som sprätter ut när kolen är slut och trycker bort kolet från kollektorn. Något jag aldrig sett förut.

Förmodligen orsakas gnistbildningen av den kraftiga strömstöten då motorn kortsluts för att tvärstanna, i kombination med att det är sämre anliggning mellan kol och kollektor än före kolbytet.


Jag är lite inne på i samma tankebanor. Dock satte jag dit de gamla kolen (efter att jag plockat bort slitageploppen) och det var då samma fenomen, vilket jag tyckte var konstigt. Men det är kan ju vara möjligt att de gamla kolen inte hamnade exakt rätt.

Men å andra sidan tycker jag att om felet är i kontakten mellan kol och kollektor, så borde någon liten gnista även synas vid normal drift. Men det kanske kan vara som du säger att just strömstöten vid inbromsningen gör att det blir ett överslag som kolen/kollektorn inte riktigt kan hantera.

Skulle det kunna bero på att det blir överslag i själva motorns lindningar? Jag är själv lite skeptisk till den tanken, då det vore mycket konstigt om det i samband med kolbytet skulle blivit ett sådant fel vid samma tillfälle.

Om du inte hittar något annat uppseendeväckande, kör maskinen några timmar så att de nya kolen får slita in sig ordentligt mot kollektorn och se om det blir bättre. En noggrann rengöring kring kollektor och kolhållare (skrapa rent mellan lamellerna, blåsa rent med tryckluft, tvätta kollektorn noga så den är absolut fettfri) kan också förbättra saken.


Det låter som en utmärkt handlingsplan!

Mvh B
Backslash
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:04:46, 28-05-2013
Ort: Munkedal
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

Skru'are

#6 » 05:17:11, 18-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Backslash skrev:
Jag drar mig lite för att skruva isär maskinen helt och hållet, då den inte verkar helt lätt att dela, plus att jag har dålig erfarenhet av skruvar som är gängade direkt i plastdetaljer. Men det är möjligt att jag inte kommer undan en isärtagning.

Mvh B

Mindre våld när du delar och sätter ihop delarna som "snäpper ihop". Rent, inget ikläm, tryck ihop från ett håll successivt.
Skruven. Lägg upp dem i den ordning du demonterar. Rengör gängan på skruven och i hålet från spån od från originalmontaget.
Dra skruven baklänges (moturs) försiktigt tills du känner/hör snäppet när gängan är i läge för ingrepp. Skruva i skruven försiktigt - det skall gå lätt, inte vara något större motstånd,. Den skall inte skära nya gängor och/eller spänna i plasten.

Det kan skära ihop med gängor i metall också när det är trångt och illavuret. Jag har som vana att backa tils det knäpper i rätt läge.

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Backslash (trådstartaren)

#7 » 16:41:36, 18-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Mindre våld när du delar och sätter ihop delarna som "snäpper ihop". Rent, inget ikläm, tryck ihop från ett håll successivt.
Skruven. Lägg upp dem i den ordning du demonterar. Rengör gängan på skruven och i hålet från spån od från originalmontaget.
Dra skruven baklänges (moturs) försiktigt tills du känner/hör snäppet när gängan är i läge för ingrepp. Skruva i skruven försiktigt - det skall gå lätt, inte vara något större motstånd,. Den skall inte skära nya gängor och/eller spänna i plasten.

Det kan skära ihop med gängor i metall också när det är trångt och illavuret. Jag har som vana att backa tils det knäpper i rätt läge.


Tack för bra tips!
Backslash
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:04:46, 28-05-2013
Ort: Munkedal
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430


Återgå till Handhållna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se