Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHandhållna maskiner

oljeläckage motorsåg

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera handhållna maskiner här

kimmen (trådstartaren)

#1 » 21:13:31, 19-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har flera motorsågar, alla dräller dom olja när man tar in dom, speciellt från kylan utomhus till värmen inomhus, hur gör ni med detta ilandproblem. Har försökt ställa sågen på olika sätt, men det dräller lika mycket
Har kollat konstruktionen, det finns bara en backventil i behållaren och en slang till pumpen och ut. Märklig konstruktion
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N



Sparrow

#2 » 02:25:49, 20-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har min i en murarbalja av plast tillsammans med resten av huggargrejerna, så man inte glömmer nåt. Bara hiva in baljan i bagaget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Blommas

#3 » 13:39:17, 20-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag bytte oljeslangen som ansluter mot oljepumpen på min 353G för två år sedan. Sen dess har det varit tätt. Prövade först med den gamla slangen + tätning på tub men det höll inte tätt.
Fler som har problem: https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=14381
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

BM425

#4 » 14:50:46, 20-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns en uppsjö av bra eller mindre bra klipp på YT med detta problem https://youtu.be/zHLMPslYuOM

Min 254xp läcker också ibland. Tar du en kall såg in i värmen så blir det tryck i oljetanken av värmen, då kan vilken såg som helst läcka.

Oljepumpen är väldigt enkel, justerskruven ändrar hur mycket kolven i pumpen går tillbaka. Vid stort flöde går kolven långt tillbaka.

Anslutningarna in i oljetanken är bara presstryck av slangen/gummitätning. Precis likadant som bensintanken slangen ska täta i hålet den sitter. Finns flera olika konstruktioner men i huvudsak är alla så enkla o billiga som möjligt.

Det är fler märken som har samma problem.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61


Återgå till Handhållna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se