Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHandhållna maskiner

Briggs & Strattion som bara går med primer?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera handhållna maskiner här

Rolle85 (trådstartaren)

#1 » 10:57:36, 16-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en motor enligt bild som har några år på nacken. Jag kan starta den men den går bara om jag trycker in primern kontinuerligt. Trodde självklart att det var förgasaren som var tilltäppt så jag plockade ner denna två gånger och blåste ren alla kanaler men med samma fenomen. Tog sedan en annan förgasare från en annan gammal gräsklippare med samma motor och testade med denna förgasare men med samma problem, måste prima hela tiden för att de ska funka (Brigs plastförgasare).

Nån som vet vad jag kan felsöka härnäst? Har också bytt topplockspacning då den innan hade 20PSI och nu ca 63PSI kompression.

mvh

Bild
Rolle85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:44:30, 18-05-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Åkgräsklippare compact garden



torbjorn_forsman

#2 » 11:54:21, 16-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du att den går om du pumpar oavbrutet med primern eller att den går när du håller fast primern intryckt (eller bara håller för lufthålen i blåsan)?
Om du håller den igång med primern tills den är varm (dvs åtminstone några minuter), går den utan primer sedan?
Är bensinen färsk eller är den flera år gammal?

Är det en toppventilmotor i likhet med bilden eller en sidventilmotor? Typbeteckning (siffergrupperna MODEL och TYPE som brukar stå instansade någonstans, t ex på fläktkåpan eller på en plåt vid ljuddämparen)?

Det ser inte ut som den traditionella plastförgasaren "Vacu-Jet" om man får tro på bilden, eftersom tanken verkar vara högt placerad i förhållande till förgasaren. Det tyder på att motorn har en flottörförgasare. Vacu-Jet är monterad ovanpå tanken och huvudmunstycket suger bränsle direkt ur tanken.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Rolle85 (trådstartaren)

#3 » 12:08:20, 16-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag pumpar kontinuerligt på primern (in och ut, in och ut) så går motorn som den ska. Den har OHV (Over Head Valve) som sitter tillgängliga på maskinens framsida (ser locket på bilden). Maskinen kan inte gå utan att man fortsätter att prima men så länge man primar går den. Vad är chansen att två olika förgasare har precis samma fenomen? Därför undrar jag om de finns annat som kan resultera i detta?

Det är en flottörförgasare i plast.

https://www.reservdelaronline.se/forgas ... gIMAvD_BwE
Rolle85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:44:30, 18-05-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Åkgräsklippare compact garden

torbjorn_forsman

#4 » 12:24:28, 16-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjuvluft, t ex läcka mellan insugningsrör och insugningsport, är högst sannolikt. Det har varit upp i tidigare trådar bl a om en B&S sidventilare som jag hade problem med för några år sedan. En annan möjlighet skulle kunna vara otät insugningsventil, t ex för att den saknar ventilspel. Det påverkas ju om man har haft loss toppen på en toppventilmotor med stötstänger.

Det ser nästan mer ut som nån slags membranförgasare än flottörförgasare på bilden du länkar till, eftersom den stora "burken" befinner sig ovanför förgasarhalsen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Rolle85 (trådstartaren)

#5 » 12:31:13, 16-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den på bilden är lite olycklig då den är upp pch ner.
https://www.reservdelaronline.se/forgas ... gIMAvD_BwE

Ja topplocket var av och stötstängerna.
Rolle85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:44:30, 18-05-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Åkgräsklippare compact garden

ghaven

#6 » 02:21:33, 21-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Jeg vet ikke om det er samme problem, men jeg regner meg som over middels til å få gang på saker. En gang holdt jeg på å gi opp på en briggs motor . Ingen ting galt ,ventiler tenning og forgasser svinghjulkile mm sjekket og funnet i orden. Plugg hadde gnist og gasser ble vel skrudd fra hverandre fem ganger, uten at noe feil fantes. Problemet var at den gikk bare med full sjoke, stoppet med en gang sjoken ble skrudd av og startet lett med full sjoke igjen. Satte i en ny plugg helt tilfeldig før jeg anså motoren som uhelbredelig og til min store overaskelse sveiv den som den skulle. Har siden hatt flere tilfeller der pluggfeil som bare viser seg under trykk kan arte seg som brensle feil. Hilsen ghaven

1 person gillar det här inlägget.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Rolle85 (trådstartaren)

#7 » 08:59:19, 21-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska kolla i veckan
Rolle85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:44:30, 18-05-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Åkgräsklippare compact garden

Rolle85 (trådstartaren)

#8 » 08:40:18, 26-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag rengjorde förgasaren på nytt och nu går den.

1 person gillar det här inlägget.
Rolle85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:44:30, 18-05-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Åkgräsklippare compact garden


Återgå till Handhållna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se