Nu vet jag ju inte exakt vilken förgasartyp det är, men kolla sprängskisser, tekniska beskrivningar och VHB för förgasaren, det kan finnas något fast tomgångsmunstycke "i serie" med den
strypning som justeras med skruven, och som det kanske är stopp i. Det lönar sig också att i förväg veta exakt vilken funktion vilken kanal,
munstycke och pryl i förgasaren har.
Det brukar inte hjälpa att bara låta förgasaren ligga i blöt i bensin hopsatt, ska man få rent på misstänkta ställen är det bäst att ha den fullständigt isärplockad och stoppa ner delarna i ultraljudstvätt. Om det är hartsavlagringar från gammal bensin eller färgämnet i alkylatbensin, så fungerar det ofta bra att blanda bensin med 20-30 % thinner och tvätta med (ren bensin duger inte). Tänk på brandfaran om det är en ultraljudstvätt som det finns risk för gnistbildning i (reläkontakter,
timer etc). Är det däremot ärg och liknande i en
förgasare som det har varit fukt i, så är det bättre med något surt, t ex Hessa Kalkbort eller någon annan fosforsyrahäxbrygd. Det kan också fungera med en vattenlösning av t ex citronsyra eller oxalsyra.