Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseAnnonstips

Bedragare på nätet?

4041 inlägg • Sida 264 av 270
Tipsa om maskinrelevanta annonser på blocket eller på andra ställen.
Vår partner:
Bild

Henrik_N

#3946 » 22:54:05, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom blocket har infört gratiskategorier antar jag att det inte går lika bra för dem som förr...
Den som har störst traktor när han dör vinner...
Glad i gråväder!

1 person gillar det här inlägget.
Henrik_N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)



Iznogoud

#3947 » 08:48:47, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik_N skrev:Eftersom blocket har infört gratiskategorier antar jag att det inte går lika bra för dem som förr...
Nej, för mig som helt slutat använda blocket p.g.a deras borderline inställning till kunder framstår det som en desperat åtgärd.

Och med tanke på den frenesi de tidigare jagat annonser som "brutit" mot regeln för dagen ser jag inga problem med att hitta och ta bort dessa bluffannonser som ofta sticker ut genom orimligt lågt pris mm.
Och som redan nämnt, ligger annonsen i fel kategori borde det inte ens kunna bli en publicerad annons.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

David, Luleå

#3948 » 09:24:05, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle sälja hjul och en original stereo som blivit över när jag sålt bilen. Men nä. Hjul och däck var en kategori och biljud och stereo var en annan så jag skulle inte få ha dem i samma annons. Även om radion var bortskänkes.

Men den inställningen då är det konstigt att grävmaskiner i herrkläder slipper igenom.

Men om inte blocket, vad ska man då surfa på och se om det kommer upp nåt bra att ha som man inte tänkt på tidigare?
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

gute84

#3949 » 11:11:44, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Skulle sälja hjul och en original stereo som blivit över när jag sålt bilen. Men nä. Hjul och däck var en kategori och biljud och stereo var en annan så jag skulle inte få ha dem i samma annons. Även om radion var bortskänkes.

Men den inställningen då är det konstigt att grävmaskiner i herrkläder slipper igenom.

Men om inte blocket, vad ska man då surfa på och se om det kommer upp nåt bra att ha som man inte tänkt på tidigare?


ebay :grin:

förvånad att sverige inte har nåt liknande till craigslist men där är det ingen koll alls
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Holger

#3950 » 11:54:01, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:
pluton skrev:Om det gäller maskiner som t ex grävare mm på blocket så söker jag samma modeller på bildsök. Brukar ta runt minuten att hitta var bilderna är stulna. Ofta är bedragarna inte så kluriga för de postar samma bilder om och om igen i sina bluffannonser.

Sedan jag skrev senast i denna tråden har jag anmält ett femtiotal annonser på Blocket. Mest grävare men även ett par båtar och lite annat.
Jag frågade i en anmälan om de på blocket inte skämdes för att bedragarna använder dem som plattform för bedrägerier och fick standardsvaret "vi jobbar ständigt med att uppdatera våra rutiner" vilket var samma svar som jag fick när jag anmälde för ett par år sen.
Nästan humor på det där...egentligen skulle Blocket polisanmälas för medhjälp till bedrägeri.


man undrar hur mycket det skulle kosta om blocket skulle gå igenom varje annons manuelt med bildsök och allt skulle ju behövas flera hundra som bara syssla med det

Ja, det kostar att driva sajter. Och vissa tjänster behöver mycket personal.
Det bara är så.
Det har blivit löjligt mycket "effektivisering", "digitalisering" och "automatisering", och resultatet ser vi ju.
Vi måste bort från maximalt ökande omsättningar, högre vinster varje år osv tillbaka till en nivå där människor känner sig välkomna igen.

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Stridis2

#3951 » 14:03:37, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:...Men om inte blocket, vad ska man då surfa på och se om det kommer upp nåt bra att ha som man inte tänkt på tidigare?

Marketplace på FB. Helt kass sökfunktion och bara ett mycket litet antal kategorier, men det är gratis att annonsera. Och en rolig sak som kan förbättra träffarna är att (om jag förstått saken rätt) vem som helst kan starta en köp- och säljgrupp med den inriktning som denne önskar. Sedan kan man annonsera i både denna grupp och samtidigt på hela MP. Finns massa lokala grupper men samtidigt specialgrupper om t.ex. metallbearbetning, jordbruk, professionell ljud- och ljusutrusning osv.
Jag tycket mig se att mer och mer säljs via just MP och deras undergrupper.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

gute84

#3952 » 20:47:28, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

en polare driver en lokal säljgrupp här nere tror dom har 8000 medlemar
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Henrik_N

#3953 » 08:49:53, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
David, Luleå skrev:...Men om inte blocket, vad ska man då surfa på och se om det kommer upp nåt bra att ha som man inte tänkt på tidigare?

Marketplace på FB. Helt kass sökfunktion och bara ett mycket litet antal kategorier, men det är gratis att annonsera. Och en rolig sak som kan förbättra träffarna är att (om jag förstått saken rätt) vem som helst kan starta en köp- och säljgrupp med den inriktning som denne önskar. Sedan kan man annonsera i både denna grupp och samtidigt på hela MP. Finns massa lokala grupper men samtidigt specialgrupper om t.ex. metallbearbetning, jordbruk, professionell ljud- och ljusutrusning osv.
Jag tycket mig se att mer och mer säljs via just MP och deras undergrupper.


Fördelen med Blocket är väl att allt är på ett ställe. Med FB blir man aldrig "färdig", finns hela tiden en ny grupp att kolla igenom efter fynd.
Eller är det jag som inte fattar hur det funkar, har bara varit på FB sen i måndags, jag som absolut aldrig skulle gå med där... :klia: :ohnej:
Den som har störst traktor när han dör vinner...
Glad i gråväder!

1 person gillar det här inlägget.
Henrik_N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)

David, Luleå

#3954 » 09:23:43, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte heller med i FB.

Gillar att ha mina favorit kategorier i blocket och bara spana igenom dem. Och att allt finns på samma ställe.

4 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

gute84

#3955 » 11:07:01, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Är inte heller med i FB.

Gillar att ha mina favorit kategorier i blocket och bara spana igenom dem. Och att allt finns på samma ställe.


det trista är ju att när det kommer till fordon är det flera som säljer på fb nu istället för blocket för att slippa alla "bästa priset kompisar"

har själv försökt sälja bilar på blocket och folk som ringer är 99% idioter

1 person gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Michael Meier

#3956 » 13:20:01, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det verkligen så illa, Gute ? (jag har ingen aning)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Henrik_N

#3957 » 18:59:12, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte "bästa priset kompisar" hittat till FB ännu? På Blocket känner jag till problemet...
Den som har störst traktor när han dör vinner...
Glad i gråväder!
Henrik_N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)

Stridis2

#3958 » 22:30:25, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik_N skrev:...Med FB blir man aldrig "färdig", finns hela tiden en ny grupp att kolla igenom efter fynd...

Om du kollar på FB via en webläsare så har du en menyrad till vänster där det finns en länk till Marketplace. Gå in där och sök efter det du letar efter. Då söker du i hela Maketplace, inte bara i en specifik grupp. Det är dock långt ifrån bra, man måste till exempel stava exakt som annonsören har gjort för att få träff. Sedan blandas det in en massa andra annonser som inte har någonting att göra med det du sökte efter.
Men, som sagt, MP har i alla fall på vissa områden nästan helt tagit över Blockets roll.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

gute84

#3959 » 22:39:24, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

lokala tidningar där var det mycket bedragare men kunde ofta göra många fynd
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Henrik_N

#3960 » 23:05:16, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Må djävulen ta FB!!
Nu efter två försök att lägga upp en annons på en gödningsspridare blev jag avstängd för att jag har brutit mot några regler som inte framgår vad i dom består! :djaevul:
För att inte bli avstäng skulle jag vara tvungen att lägga upp en bild på mig själv, så faan heller att jag gör!!
Aldrig mer att jag använder FB! Hellre får mina säljobjekt gå till skrot!! Nu är jag förbannad på riktigt!!!! :aaargh: :aaargh:
Den som har störst traktor när han dör vinner...
Glad i gråväder!

5 personer gillar det här inlägget.
Henrik_N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)


Återgå till Annonstips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se