Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseAnnonstips

Bedragare på nätet?

4041 inlägg • Sida 3 av 270
Tipsa om maskinrelevanta annonser på blocket eller på andra ställen.
Vår partner:
Bild

Robban_C (trådstartaren)

#31 » 08:49:10, 18-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skckade just följande till polisen:

Hej!

Går det att komma åt bedrägerier på Internet?
I det här fallet handlar det om en sån där som säljer dyra maskiner/bilar lite för billigt och som lovar att hålla maskinen mot en handpenning. Alternativt lovar han att skicka maskinen men köparen måste skicka pengar för att täcka frakten. I själva verket finns ingen bil överhuvudtaget.
Snubben säger sig bo i England och han säger sig vara polis, det borde ju göra det hela lite extra intressant kan man tycka. Han mejlar dessutom bild på sin polislegitimation till presumtiva köpare för att framstå som extra seriös. Säkerligen ett falsk leg.
Jag tänkte om det kan vara läge att ni tipsar de lokala myndigheterna i England?
Läs den här tråden, från inlägg nummer elva diskuteras det här.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... torder=asc
Det finns länkar med hans annonser både på Blocket och i Finland och det finns googlade länkar där han diskuteras på andra forum, han (eller i alla fall hans namn) är tydligen välkänt på forumen i just de här sammanhangen.

Jag nås på XXXX-XX XX XX eller på mitt mejl för kompletterande information.

Mvh Robban.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



Lars B

#32 » 09:27:32, 18-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar: Robban, dig kan man lita på! :thummar:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Robban_C (trådstartaren)

#33 » 09:36:53, 18-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det kan du ge dig fan på! :mrgreen:

Bild Tillägg efter 6 minut(er):

Jag fick precis ett svar på min förfrågan på Blocket-annonsen:

Hello,
The advert is correct and still available .I'm a private seller.
The price for this mini-excavator is 39.000 SEK including VAT.
The interior and exterior is in excellent condition, has no technical damages ,is not under leasing or bank liabilities and the documents are all-right.The excavator has 2040 hours of operation.
Mechanically the excavator is in very good condition, tires are in good shape, and provides very good fuel economy. I tell you sincerely that in this moment i don't know a problem that this excavator can have and i give you my word that i never forced it and i cared him very good.
The price is a little under value because i have recently moved to Stockton,UK.
I bought it from Sweden and i got it with me thinking that i will need it in the future but i need money to buy a truck with the steering wheel in the right for UK streets.I am british construction engineer!
You can't find any other similar excavator in internet with this quality and at this price.
If the excavator still interest you please send me a email so i can give more information about this excavator and how the process of buing/export works as simple as possible.
Thanks!!


Nu kallar han sig "Andreas W" med mejladressen andreas-weigel at hotmail.com.

Jag ska besvara det där och "spela med" men inte just nu, måste iväg med en orderbekräftelse först och sen ska jag ut i snön och jobba ett tag. Man måste ju passa på att frysa när tillfälle bjuds. :grin:
Återkommer vid lunch och skriver svar då.
Nån annan kanske kan kan goggla lite på det här nya namnet under tiden?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Conny Kolsjö

#34 » 09:57:04, 18-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror du ska meddela polisen om dina fortsatta kontakter med honom. Eller låna ut din mail till dom så får rättvisan sköta kontakten.
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

Mikael.Johansson

#35 » 11:15:58, 18-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Conny Kolsjö skrev:Tror du ska meddela polisen om dina fortsatta kontakter med honom. Eller låna ut din mail till dom så får rättvisan sköta kontakten.


Det är nog säkrast så Robban, annars kanske du sitter där med en grävmaskin och ett knappt dussin mobiltelefoner i slutänden.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Robban_C (trådstartaren)

#36 » 14:07:07, 18-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha!
Men om den där maskinen skulle dyka upp här för dom pengarna (och den inte är tjålad) så är det väl ok, vare sig det är med eller utan yuppienallar.


Jag skickade just detta:
Hello Andreas!

So, the digger is in Great Britain?
That makes it much more complicated.

But first of all I need some more information:
How many buckets are there? What kinds of buckets and what condition are they?
Are there any extra hydraulics on it?
How long have you had it?
Do you have any more pictures of it? I would like as much information as possible before going to GB to see it in real life.

In case I decide to buy it, what about terms of payment?
Do you know anything about the freight costs to Sweden?

Where in GB is Stockton? Is it far from airports that are big enough for airplanes from Sweden?

Best regards!

Robert Carlsson.


Jag spelar alltså "blåögd svensk" i syfte att få fram vad det handlar om. Ska bli spännande att se vad han svarar. Förhoppningsvis nappar han på kroken.

Inget svar från Polisen ännu i alla fall.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dogen

#37 » 14:48:11, 18-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har som sagt (tror jag nämnt det i annan tråd) råkat ut för en sån där som vill ha förskottsbetalning osv. Jag sa att jag kunde vänta tills han fick hem grejjorna och ville inte betala i förskott. Han drev vidare på samma linje och vi hade kontakt i typ en månad. Till slut började han tom pruta på handpenningen och då fattade jag direkt att det var en skojjare. Ett par månader senare åkte han dit. Minimalt straff, inga inkomster, allt stod på sambon, så ifall han ens fick ett fängelsestraff så var det säkert minimalt och han kunde sedan fortsätta som vanligt med alla pengar han dragit in. Var tydligen stora summor. Dit jag vill komma är att det är helt bortkastad tid. Det kan vara lite kul ibörjan, men de har mer tid än vad du har - de lever ju på att blåsa folk och gör förmodligen inte så mycket annat. Sedan läggs det minimalt med resurser på sånt här, så man ska nog inte ha så höga förhoppningar om att rättvisa kommer skipas. Han kommer säkert snacka på i oändlighet och försöka på alla sätt och vis att få dig att känna dig trygg i att betala en handpenning. När han inser att du inte kommer betala en krona i förskott kommer du bli helt ointressant och han slutar svara på mails och koncentrerar sig istället på alla andra intressenter -för han lär ha många. Bara det faktum att maskinen inte är såld samma dag som maskinen lades ut är ju nog så gott tecken på att det bara är skitsnack. Varför annonsera ut en maskin till en peng som är lika stor som transporten förmodligen skulle gå på? Känns nästan som ett slags utslagningstest: är man tillräckligt dum för att inte inse ovanstående och det faktum att det skulle gå mycket fortare och smidigare att sälja den på plats, så har man kvalificerat sig som idiot och är då lämpligt mål för skojjeri.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

John-02

#38 » 14:56:27, 18-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför skriver han: "tires are in good shape" om det är en bandgrävare han säljer? Är inte tire=hjul? :uupps:
John-02
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:30, 07-10-2009
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

dogen

#39 » 15:34:11, 18-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

John-02 skrev:Varför skriver han: "tires are in good shape" om det är en bandgrävare han säljer? Är inte tire=hjul? :uupps:


Jag reagerade också på det. Det är förmodligen ganska svårt att ha full koll om man inte äger maskinen utan bara är ute efter att blåsa folk. Man får ha överseende med sådant!
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Holger

#40 » 15:39:12, 18-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Copy & Paste från andra lurendrejerier ...

Bild Tillägg efter 1 minut(er):

Andreas Weigel är en tysk politiker
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

stefan.b

#41 » 15:52:02, 18-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

förklarar en hel del,politiker har man aldrig kunnat lita på :mrgreen:
stefan.b
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:50:19, 25-08-2009
Ort: Lesjöfors,Värmland

håkan öhlund

#42 » 17:13:22, 18-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Annonsen på blocket är då borta nu :???:
Eljest ha jag bara positivt om Boden,köpte min skoter där i samma område som visades och dom var då trevliga :shake_hands:
Men men :mrgreen:
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Tholun

#43 » 17:24:34, 18-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har också fått svar av "Andreas W" redan i går morse:

Hello,
The advert is correct and still available .I'm a private seller.
The price for this mini-excavator is 39.000 SEK including VAT.
The interior and exterior is in excellent condition, has no technical damages ,is not under leasing or bank liabilities and the documents are all-right.The excavator has 2040 hours of operation.
Mechanically the excavator is in very good condition, tires are in good shape, and provides very good fuel economy. I tell you sincerely that in this moment i don't know a problem that this excavator can have and i give you my word that i never forced it and i cared him very good.
The price is a little under value because i have recently moved to Stockton,UK.
I bought it from Sweden and i got it with me thinking that i will need it in the future but i need money to buy a truck with the steering wheel in the right for UK streets.I am british construction engineer!
You can't find any other similar excavator in internet with this quality and at this price.
If the excavator still interest you please send me a email so i can give more information about this excavator and how the process of buing/export works as simple as possible.
Thanks!!


Redan 1 februari fick jag detta svar på en annan maskinannons, tycker dom påminner om varann......

Hello,

The advert is correct and still available .I'm a private seller.
The price for this mini-excavator is 37.000 SEK.
The interior and exterior is in excellent condition, has no technical damages ,is not under leasing or bank liabilities and the documents are all-right.The excavator has about 1500 hours of operation.
Mechanically the excavator is in very good condition, tires are in good shape, and provides very good fuel economy. I tell you sincerely that in this moment i don't know a problem that this excavator can have and i give you my word that i never forced it and i cared him very good.
The price is a little under value because i have recently moved to Oxford,UK.I am an construction engineering.I bought it from Sweden and i got it with me thinking that i will need it in the future.
I need to sell it to buy a truck with the steering wheel in the right for UK streets.
You can't find any other similar excavator in internet with this quality and at this price.
If the excavator still interest you please send me a email so i can give more information about this excavator and how the process of buing/export works as simple as possible.
Thanks!!


Undrar om dom känner varandra ???

Thomas
Tholun
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:31, 29-08-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Wille 725C
JCB 411
Kubota U25-3

Holger

#44 » 17:26:16, 18-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

:uupps:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Robban_C (trådstartaren)

#45 » 18:22:50, 18-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tholun, det där måste ju vara två helt olika eftersom den ena bor i Oxford och den andra i Stockton. :mrgreen:


Jag tänkte nog satsa på att föreslå att jag ska åka över till Stockton för att se maskinen live så får vi se vad han säjer då. :grin:


Svar från Blocket:
Hej,

Tack för att du uppmärksammat oss på detta.

Med vänliga hälsningar,

XX namn XX - Blocket.se Kundsäkerhetscenter
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Annonstips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se