Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseAnnonstips

Bedragare på nätet?

4041 inlägg • Sida 1 av 270
Tipsa om maskinrelevanta annonser på blocket eller på andra ställen.
Vår partner:
Bild

Robban_C (trådstartaren)

#1 » 14:20:55, 17-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte mig en "varningstråd" där vi tar upp möjliga bedrägerier på Blocket och andra annonsplatser.
Notera nu att jag skriver "möjliga bedrägerier"!

Följande annons dök upp i morse:

Bild

Bild

Annonstext:

Säljes av artur. Insänd 17 februari 07:33.

Pris: 69 000:- Typ: Entreprenadmaskiner Plats: Eda

Årsmodell 2000
Drifttimmar 8000 h
Turbomotor
Tillbehör Caus extensible
Snabbkopplingar
4x1 BKT


Priset verkar väl rätt bra, eller hur?
Nu är annonsen borttagen, antingen är maskinen såld eller så har annonsen refuserats av Blocket såsom bedrägeriförsök.
Bedrägeriet skulle i såna fall vara av typen "Betala en handpenning så håller jag maskinen åt dig".

Observera att jag inte säjer att detta nödvändigtvis är ett bedrägeriförsök!
Och om nån undrar så försökte jag givetvis få kontakt med säljaren, den hade dugit som gårdsmaskin. :thumme:


Edit:

Efter drygt två år med den här tråden kommer här en uppräkning av dom vanligaste bedrägeriförsöken. Syftet med detta är givetvis att dom som är nytillkomna till forumet eller tråden på ett tidigt stadie ska varnas innan dom blir blåsta:
1. "Lägg en handpenning så håller jag maskinen åt dig". Eller ren förskottsbetalning men nån maskin får man i alla fall inte. Om man överhuvudtaget ska lägga handpeng så ska man åtminstone ha varit på plats, träffat säljaren, sett maskinen, fått se säljarens ID-kort/körkort och fått med sig ett kvitto på handpenningen. Tänk bara på att körkort etc kan förfalskas.
2. "Vi skickar maskinen till dig, du betalar när du har fått hem maskinen och sett att den är i bra skick. Det enda du behöver betala i förskott är frakten. Det gör du till det här bolaget ..." och sen kommer det en länk till en hemsida för ett fraktbolag. Det ser jätteseriöst ut men vem som helst kan ju göra en proffsig hemsida idag. Det är alltså fraktpengarna som är bedrägeriet.
3. Det förekommer bedrägerier där köparen betalar dig med en check men den är på för stort belopp så du uppmanas återbetala mellanskillnaden. Du löser i checken och får ut detta för stora belopp och eftersom du är så ärlig så betalar du ut mellanskillnaden till "köparen" och tror att allt är frid och fröjd. Sen kommer det ett brev från din bank som säger att checken saknade täckning och därför kräver dom pengarna åter av dig.
4. Ni kommer överens om en affär och du får pengarna insatta i förväg på ditt konto och köparen får varan av dig. Affären är klar men sen kommer det helt plötsligt ett inbetalningskort på nåt SMS-lån. Då visar det sig att "köparen" har tagit ett lån i ditt namn och det är dom pengarna som har satts in på ditt konto. Köparen är ju nu försvunnen, du återbetalningsskyldig för lånet och du har inte varan kvar. I det här fallet var det alltså varan som banditen ville komma åt.
Alternativ har SMS-lånet tagits i nån annans namn men betalats ut till ditt konto. Då kommer inga avier till dig men han som får avierna kommer att göra polisanmälan mot dig eftersom ditt konto är kopplat till ett lån som felaktigt har tagits ut i hans namn.
En ledtråd till dessa bedrägerier är att kolla vilket konto pengarna kommer ifrån. Om namnet på avsändarkontot är typ "Svenska Snabblån" eller nåt sånt så är du med största säkerhet utsatt för ett bedrägeriförsök. Då gäller det att kontakta denna långivare omedelbart och kontrollera läget.
5. Ännu ett sätt att komma åt varan:
Bedragaren kontaktar en säljare och säger att han vill ha varan och ni kommer överens om ett pris. Sen kontaktar han en köpesannons (kan vara en helt annan vara) och säger att han har rätt vara. "Sätt in pengarna på mitt konto så skickar jag varan med en gång" och uppger den första säljarens kontonummer.
Bedragaren kontaktar sen den första säljaren och får givetvis varan eftersom pengarna har kommit in på kontot.
Sen är bedragaren borta och köparen av "bedragarens vara" polisanmäler säljaren eftersom innehavaren av det kontot inte har skickat varan enligt överenskommelse.
Ska man betala in pengar på ett främmande konto så ska man klart och tydligt ange i referensen vad det är man betalar för. "Betalning för bakdäck till traktor" gör ju att en säljare av ett guldhalsband förhoppningsvis förstår att det är nåt som är galet.

Detta var bara några exempel på hur bedragarna kan bära sig åt. Man måste faktiskt säga att dom är bra duktiga på att hitta på nya sätt att lura av dig dina surt förvärvade slantar.

Kom ihåg följande:
Är det för bra för att vara sant så är det oftast inte sant! Så enkelt är det.
I övrigt rekommenderar jag alla att fråga i den här tråden om det känns tveksamt om det är ett bedrägeriförsök. De medlemmar som följer den här tråden börjar bli rätt medvetna om vad som verkar ärligt och vad som är bedrägeri.



Edit II:
Såna här bedrägerier förekommer inte bara inom maskinbranschen. Det kan lika gärna gälla snöskotrar, bilar, motorcyklar, husbilar, släpvagnar med mer. Kort sagt allt som är så pass dyrt att beloppen börjar bli intressanta för bedragarna.
Och bedragarna finns både inom och utom landet. Dvs får du ett mejl på engelska, eller på googelöversatt engelska så är det nästan säkert att det är ett bedrägeriförsök. Ärligt talat, vem tror på att det sitter en snubbe i England och vill köpa din bil när han lika gärna kan köpa en bil på andra sidan gatan? Och tror du verkligen på att den där bilen du vill ha finns till halva priset i Skottland? Eller kan det vara så att det bara är nån som vill åt dina pengar?
Men vi har i tråden sett ett flertal exempel på liknande bedrägerier inom landet också.
Senast redigerad av Robban_C 18:58:35, 06-05-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Har slutat på forumet!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



dick.boström

#2 » 14:23:28, 17-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra och viktig tråd///Dick :thummar:
ME diplomerad avloppsläggare
Your shit is my bread and butter.
www.dbmaskiner.se
dick.boström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:56:03, 15-01-2006
Ort: Kopparnäs/Piteå/Norrbotten
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec140Blc -05
Volvo FM 12 6x6 -05
Volvo BM 2654-80 SÅLD
Scania SBA 111 (tgb 30) -76
Ford County Super six -66

Holger

#3 » 14:29:23, 17-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försök dock att verifiera annonserna som Robban gjort, risken är stor att man hänger ut säljaren annars.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Robban_C (trådstartaren)

#4 » 14:57:01, 17-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verifiera? :klia:


Jag lät namnet stå kvar i annonsentexten, dels därför att det bara är ett förnamn, dels därför att det kan vara intressant att veta om samma namn återkommer i "för billiga" annonser gång på gång.
Och jag skrev ju som sagt att vi inte vet om det är ett bedrägeri. Alltså ingen uthängd.

Btw så fanns inget telefonnummer i annonsen. Det gick bara att mejla annonsören vilket jag alltså gjorde men inte har fått nåt svar från.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Holger

#5 » 15:00:25, 17-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker det är korrekt som du gjort det.
Försökt få kontakt osv ...

Det var det jag vill framhäva.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

63an

#6 » 15:03:11, 17-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Annars är det väl "lånat" mail som luktar, o ring 070xxxxxx, då har man ju inga referenser att kolla bakåt på! Annars toppenbra initiativ...
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Anton

#7 » 15:34:29, 17-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sålänge man inte har definitiv klart att det är lurendrejeri ska man var försiktig att hänga ut en säljare. Vi har tillräklig problem med andra "rättigheter".

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Holger

#8 » 15:40:56, 17-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har jag redan hänvisat till, men det tål att upprepas.

Så, kör på nu! :grin:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

dogen

#9 » 17:45:08, 17-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket sånt där har man märkt är 'grattis på födelsedagen'-annonser. Har lyckats ringa på två sådana då jag letade diverse redskap till traktorn. Observerade inte ens priset på traktorn eller vad det var, för jag var ute efter något annat intressant jag hittade på bilden. Har mötts av telefonsvarare som säger 'hej, du har kommit till blabla och jag fyller 50 år och NEJ det finns ingen traktor'. Skitkul...

Men ändock, bra tråd. Det finns många riktigt riktiga skojjare också.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Holger

#10 » 17:50:49, 17-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anmäl sånt till Blocket direkt!
Tycker det är skit och tidsslöseri!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

jon anders olsson

#11 » 20:53:21, 17-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte alls om hur den här annonsen är så jag hänger inte ut nån, men visst är den lite :slag: med bland annat tanke på priset och de som står i annonsen!
http://www.blocket.se/boden/2002_Volvo_ ... m?ca=5&w=3
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

Robban_C (trådstartaren)

#12 » 20:57:42, 17-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och inget telefonnummer här heller. Även detta, framförallt priset, luktar bedrägeri lång väg.
Jag har just mejlat och begärt att han ska ringa mig.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

arcticforever

#13 » 20:58:32, 17-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

jon anders olsson skrev:Jag vet inte alls om hur den här annonsen är så jag hänger inte ut nån, men visst är den lite :slag: med bland annat tanke på priset och de som står i annonsen!
http://www.blocket.se/boden/2002_Volvo_ ... m?ca=5&w=3



Exakt samma annons såg jag tidigare , då var säljaren från EDA vart det nu är
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

Robban_C (trådstartaren)

#14 » 21:01:34, 17-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från Eda? Caten som jag inledde tråden med var ju från Eda. Vilket sammanträffande!
Eda ligger nästan vid norska gränsen, i Värmland.
Var det alltså samma bild? Samma text?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

bangt

#15 » 21:19:30, 17-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008


Återgå till Annonstips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se