Sida 1 av 2

Checklista vid köp av maskin - vi behöver din hjälp!

InläggPostat: 11:28:31, 22-06-2010
av Holger
Hejsan,

många frågar ju: vad ska jag titta på/beakta vid köp av maskin.
Jag tänkte sätta ihop en checklista (som ej är bindande och aldrig kommer att vara komplett) som kan vara användbar för nybörjare.
Givetvis kommer vi att påpeka att det bara är ledtrådar och inget 100%igt att gå efter.

Det är tänkt att den ska vara uppdelad efter maskintyp
Alltså ungefär så:
Grävmaskin
Kontrollera
glapp
läckage
oljor
kylvatten
slitage på kedjor och drivkransar
rost i nedre delen av luckor och dörrar
sprickor i aggregat och rambalk


Hjullastare
...


Traktor
...




Det hela illustrerat med lite exempelbilder (vad är en rambalk? osv) och exempeltexter (vad är glapp, hur känns det vid?).


Har ni något att bidra med?
Vad kollar ni upp när ni tittar på maskiner?
Har ni exempelbilder på dåliga och bra detaljer?
Släng upp allt ni kan här! Jag lägger till det i första inlägget!

Kom igen!

Sv: Checklista vid köp av maskin - vi behöver din hjälp!

InläggPostat: 11:35:10, 22-06-2010
av 63an
Bra initiativ! Hänvisa gärna till Forum där olika kategorier finns med olika problem i trådar :thumme:

InläggPostat: 11:42:38, 22-06-2010
av Marcus
Pris... :razz:

InläggPostat: 11:59:43, 22-06-2010
av Anton
På downloads finns bra material för besiktning av maskin. Man kan kanske bearbeta dom lite??

Marcus_borås.... pris?????????

InläggPostat: 12:28:04, 22-06-2010
av Marcus
Anton skrev:Marcus_borås.... pris?????????


Frågan var ju:
Holger skrev:
många frågar ju: vad ska jag titta på/beakta vid köp av maskin.


Och då är priset en av de viktiga komponenterna som avgör alla andra frågeställningar.... därmed ville jag vara lite tisdagslustig och tipsa om priset... alltså inte så där värst allvarligt menat... :mrgreen:

Sv: Checklista vid köp av maskin - vi behöver din hjälp!

InläggPostat: 15:42:46, 22-06-2010
av ja-bond77
Fälgsprickor kan vara rätt vanligt beroende på var maskin gått:
Bild

Glapp i aggregat, du hamnar att retuschera bort pilen... eller också tipsa om cylindersprickor. :wink:
Bild

InläggPostat: 15:43:36, 22-06-2010
av Holger
Varför inte! :buga:

InläggPostat: 17:16:39, 22-06-2010
av Robban_C
Grävmaskin:
Glapp i svänglagret?
En gubbe kör medan en annan tittar in under överdelen.
Skopa ner i marken tills undervagnen tenderar att lyfta och sen skopa sakta upp i luften igen. Glappet i svänglagret ska inte vara alltför stort men jag vet inga tillåtna gränser, det får man nog kolla för respektive maskin.
Men nån av våra älskade mekaniker kanske kan ge några exempel för olika maskinstorlekar?
Bästa sättet är givetvis att använda indikatorklocka men det är ju oftast tumstocken som finns med där i dom sjaskiga arbetspaltorna. :grin:

Jag har i alla fall provat en 7-tonnare som glappade 0,5 cm upp/ner och en hel cm på längden. Den köpte vi inte. :grin:



Orkar maskinen som den ska?
Enkelt test för mini- och midimaskiner:
Alla som jag har kört ska kunna lyfta HELA undervagnen. Dvs man ska kunna stå med bladet bakåt, lyfta undervagnen något med bladet och därefter lyfta andra änden med skopan. Observera att man oftast inte kan enbart trycka bom neråt eftersom den "knyter sig" då. Man måste alltså följa efter något lite med sticka när man gör detta.
Om maskinen kan detta så kan man nog utgå från att pumpen orkar upp i tryck ordentligt, det är ett ganska så påfrestande test. Sen kan det vara så att andra funktioner inte ger fullt tryck i alla fall men då handlar det med största säkerhet om chockventiler etc eftersom pumpen bevisligen orkar skapligt..
Observera, detta kanske inte gäller alla maskiner och då får vi säkert veta det framöver av andra medlemmar.
Och jag vet inte om samma test kan användas på större maskiner. Dom saknar ju ofta blad men lyfta ENA änden av undervagnen ska dom ju definitivt kunna.

Självklart är det bättre att MÄTA trycken men det kanske man inte alltid har möjlighet till ute i fält.

Sv: Checklista vid köp av maskin - vi behöver din hjälp!

InläggPostat: 18:06:30, 22-06-2010
av dimorep
Allmänt:
Utförda servicear enligt rek. och övriga ev. rep. samt var dessa i så fall har blivit utförda.
Tex. är lacken inte "bruten" på skruvarna till ventilkåpan / spridarhållarna så är inte ventilspel / spridare kollat!
Statusen på kylarvätska, oljor och filter.
Hur elsystemet ser ut, är där mycket "hemmakopplat"?
Är ev turbo / tryckrör torra (oljefria), ev. förekomst av olja i I-C.
Antal driftstimmar och maskinens skick i förh. till dessa.
Fungerar Ac:n.
Färdbroms / handbroms funktion.
Rök vid uppstart av motorn / vid belastning av den.
Lättstartad kall (kolla så att säljar inte har varmkört den innan..).

Grävare & lastmaskiner:
CE-märkning
Redskapsfäste / typ av sådant.
Brand och Maskin besiktning.
Ingår där några redskap och i så fall passar de till maskinen.

Traktorer:
Hur är däcken slitna / torrsprickor. Vid 4WD rätt dimensions förh. mellan fram och bakaxel.
Går den stabilt på vägen / exakt i styrningen.
Är där lastare och/eller frontlyft hissa upp framvagnen och kolla efter ev. glapp i nav och axelpendling.
30 eller 40 km/h reggad.
Lätt att få i alla växlarna, fungerar snabbväxelen. Vid P.S-låda växlar den utan att rycka eller tappa dragkraft.
Fungerar PTO:n (540 & 1000 rpm), diffspärr och ev. 4WD?
Drar kopplingen som den ska och är där "frigång" i pedalen?
Går alla reglage att röra med fulla utslag?
Slitage på hitchkroken / går den upp och låser.
Går lyftarmarna jämnfort upp eller "rycker" de?
Tillr. med uttag för yttre hydraulik.

InläggPostat: 20:14:30, 22-06-2010
av Holger
:buga:

InläggPostat: 21:16:59, 22-06-2010
av Fredrik_
Bildexempel på sprickbildningar kan vara bra!
Inte så lätt att se för otränat öga..
Och då menar jag inte sådana man mäter med tumstocken :uupps: utan snarare de som skymtar genom färgen..
Enkel AC-test?(Går kompressorn, blir det tempskillnad på rören till kupén, kanske tom att det blåser kallt :grin: )

InläggPostat: 12:09:32, 04-07-2010
av patrik h
Grävlastare: Glapp i midjan är väldigt vanligt oavsett märke, i övrigt att maskinen är torr, centralsmörjningen att slangar inte är avslitna och att burken inte är tom, för är den tom så får man lufta hela systemet, så va det förut iaf nu kanske det räcker med att fylla på, men det har nog Nixs koll på.

InläggPostat: 19:49:40, 04-07-2010
av nixs
Luft är inte skoj i c-smörjan, beror på fabrikat hur känslig den är.

Sv: Checklista vid köp av maskin - vi behöver din hjälp!

InläggPostat: 20:45:10, 04-07-2010
av arcticforever
Beka och Lincoln är det inga problem med det är bara att fylla nytt utan att lufta. Det kanske finns fler.........

Sv: Checklista vid köp av maskin - vi behöver din hjälp!

InläggPostat: 09:44:11, 07-01-2012
av fårrd
Jag kollade på en svensksåld minigrävare hos en mindre handlare häromdagen.
Maskinen såg välskött ut och hade ej mkt glapp. Droppade lite olja under svängkrans/svivel samt väldigt svart olja i naven, motoroljefilter såg väldigt gammalt ut, motor stannar tvärt vid olika varvtal några gånger.

Jag hade lite frågor om det var gjort några stora reparationer eller renoveringar på maskinen.
Handlaren var väldigt tillmötesgående och sa direkt att jag kunde ringa tidigare ägare som var en bekant till honom vilket jag också gjorde.
Fick då uppgift om att maskinen var servad regelbundet av märkesverkstad och att han inte hade haft några problem med maskinen förutom packat om någon kolv.

Jag åkte till generalagenten för att fråga lite om vad oljeläckaget kunde bero på samt kolla vad de hade för uppgifter på maskinen med hjälp av serienumret.
De fick inte fram några uppgifter om service efter 07!
Dock fanns en uppgift om ett fel i elsystemet som skulla kosta över 20000 att åtgärda. Ägaren hade inte varit beredd att lägga de pengarna utan skulle dra några kablar vid sidan om den delvis brunna kabelstammen.
Jag vet inte hur självklart det är att man får så här bra hjälp gratis av märkesverkstad så jag tänkte svänga förbi med en tårta i veckan. :shake_hands:

Mitt tips vid köp av maskin är alltså att inte lita blint på vad tidigare ägare säger samt att kolla upp så mycket info som möjligt med märkesverkstad.

Mitt förtroende för nuvarande säljare finns fortfarande kvar eftersom jag tror att även han undanhållits sanningen vid inbyte av maskinen.