Dags för mig å ta Blockets utspel idag i försvar.
Blocket har tydligen som avtal att bilhandlare som annonserar på blocket skall uppvisa god affärssed och dessutom följa ARNs rekommendationer. Väljer bilhandlare att inte följa det avtalat avslutas deras konton på Blocket.
Det tycker jag var ett oväntat rakryggat utspel
Att det sedan är så att TV Programmet Plus inte följer SVT's
regler om opartiskhet och saklighet är liksom en annan sak...
Konsumenten äger -rätten- att "klaga" på vara, men si näringsidkaren har absolut inga som helst -skyldigheter- att på något sätt ersätt, kompensera, eller på annat sätt "hjälpa" kunden... Det är två helt olika lagstiftning, den för kunden är kundens rätt att klaga, men den för näringsidkaren är endast att den är skyldig att låta kunden få föra sin talan, intet mer.
Vill kunden ha ersättning så är det genom stämning i domstol, o då ska kunden ha mycket på sig för att vinna...
Att nu de flesta företag, företagare och näringar, trotts denna lagstiftning väljer att söka hjälpa kunden beror ju på att en nöjd kund är bra reklam och ökar sannolikheten för att den återkommer och handlar mera - dvs att hjälpa kunden har ett gott egensyfte, det främjar ökad försäljning över tid / i längde. Har man ett annat uppsåt med sin försäljning... då är man ju bara intresserad av den kortsiktiga vinsten å att då söka hjälpa kunden har ju en menlig effekt på den vinst man får ut av försäljningen...
Motsätter mig alltså starkt att Plus agerar agitator och uppviglare!... Tycker de gott kunde vara lika rakryggade ss Blocket valde att vara idag!