Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseAnnonstips

Har Blocket infört ny vansinnesfunktion??

46 inlägg • Sida 2 av 4
Tipsa om maskinrelevanta annonser på blocket eller på andra ställen.
Vår partner:
Bild

v702

#16 » 14:01:31, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker det är toppen att Plus finns och visar upp haverister av den typ Carlos cars är. Att blocket uppvisar god affärssed genom att låte dem med flera agera hejdlöst på siten är inget att skryta med. Har själv nyligen navigerat i dessa grynnor och grund som bilförsäljning på blocket utgör. Var och varannan ”säljare” är en med nöd och näppe förståelig, därtill arrogant och nedlåtande person. Företagen kan t o m heta Svenssons bil men bakom finns allt annat än en svensson, oftast en ännu icke torr bakom öronen pizzaarvinge ute efter snabba cash.
Tur för dem att de har Blocket och dc som försvarar dem för det är inte många andra som gör det. Det är verkligen synd om dem med liknande ursprung som också försöker driva seriösa rörelser för de får verkligen jobba motströms i onödan tack vare dessa lycksökare som härjar fritt på blocket.

Och en stor eloge till Plus som drar fram dem till beskådande.

Och en rejäl pungspark till Blocket för företaget ligger fortfarande kvar trots att de bryter mot sitens etik(?)
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor



dc_lindberg

#17 » 16:04:04, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:skratta3:
Nej du v702, jag tar vare sig dem eller blocket i försvar; jag belyser:
a) de där skojarna -har- följt lagen
= lagen är -dum- (läs: vidrig!)
b) blocket har för en enda gångs skull faktiskt agerat (verbalt) på sätt som är rakryggat, och för denna enskilda händelse får de mitt gillande; vad jag tycker om skojar firman blocket för övrigt... :cencored:
c) Plus är jättebra, att programmet finns. De gör riktigt stor skillnad, men, när de dummar sig, då dummar de sig så in i att man skäms för att vara svensk "Die Dumme Schweden" eller som man sa i en Cubansk film "No se hace Sueco" (= gör dig icke dummar än du är!)...
OM Plus tog upp och belyste denna gigantiska lag miss som EU skapat genom att driva "konsument skydd" vilket är fullständigt tandlöst då det finns en annan lagstiftning som producenter/tillverkare och försäljare har att följa vilket -är- "tvingande" lagstiftning. Konsumenträtten är -endast- rådande lagstiftning, ungefär likt Svensk Folkomröstning...

Det jag hoppas få se är att kommerskollegium ser till att utveckla God Affärssed till att innefatta ett frivilligt åtagande av näringsverksamheter att välja att tillämpa Konsumentskyddet såsom varandes lagstadgad skyldighet och inte bara en allmän rekommendation ss det är idag!


Bilskojar... :hotar2: de ser man inte med blida ögon på! :desperado:
Problemet här är som sagt, skojaren -följer- lagen... och Plus -drar valser-... = inge bra resultat :slag2:
Om plus istället hade tagit upp detta med köpeavtal och se till att få inskrivet i köpeavtalet att bilhandlaren förbinder sig att följa konsumenträttslagstiftningen, då hade Plus faktiskt gjorde en god kreativ insats. I slutänden är det dock fortfarande samma situation, att -om- företage inte vill, så måste kunder vända sig till domstol för att driva ett civilrättsligt ärende mot företaget!... ARN är -ingen- domstol, de är enbart en -rådgivande- verksamhet vars uppgift snarast är att betrakta som "medlande" för att kund och företag skall slippa mötas i domstol...

Så v702 - jag tar absolut inte skojaren i försvar. Jag bara påtalar det faktum att skojaren kan lagen, och det gör uppenbarligen inte Plus.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

QV_

#18 » 16:36:31, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

sedan plus införde "cliffhangers" alltså delade upp ett ärendet i flera delar under programmet så slutade jag titta på det.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Hassel89

#19 » 16:40:27, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker att blocket har blivit mycket bättre sen dom införde att man bör vara medlem. Enklare konversation med säljare/köpare genom chattfunktionen, ett utmärkt sätt att sålla bort alla oseriösa människor. Jag har helt slutat att lägga ut annonser med mitt mobilnummer.

Stort plus att man kan spara annonser och sökningar på ett enkelt sätt.





Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

4 personer gillar det här inlägget.
Hassel89
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:22, 20-11-2018
Ort: Heby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Krabat T15 1956

QV_

#20 » 23:24:33, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte om det är min dator, win7/IE eller Blocket som djävlas.

Sedan några dagar så kommer bara de 5-10 översta bilderna med (övriga är tomma). Väljer jag en "blank" annons så syns bilden.
Väljer man en annons som innehåller fler bilder ser man bara bild 1 och 2 (övriga blir blanka)
Även de 5 sista sökningarna som sparades (till höger) finns inte längre.

Man måste kanske logga in för att se "allt". Har inget konto och sist jag försökte (½ år sedan) så gick det inte.... Jag har inte provat ännu.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

qqq

#21 » 23:29:01, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag nog blir det sämre för var dag.. nu kan jag se ett (1) telefonnummer på en annons. kollar jag in andra annonser kan jag inte se resp annons telefonnumret, utan man ska logga in och jävlas med skitblocket.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#22 » 12:44:02, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Redan sedan annonsering via internet gjordes möjligt har Skatteverket sökt sätt att dokumentera -all- försäljning, för att begära in skatt från säljare...

Hassel89 - det är den -baksida- av den nya goda Blocket saneringen...
OM du tycker det är OK att Skatteverket -registrerar- allt du säljer, eller ger bort (gåvansvärde kan klassas som försäljning enligt skattelagstiftningen; o skatteverket har i alla fall alltid rätt o vi har alltid fel...); visst då är det väl bra, ur din synvinkel. Anser du å andra sida att saker du säljer privat är privata affärer som är mellan dig och köparen, då får du allt tänka till lite...

Ut över skatteverkets snokande i privatekonomi, så -säljs- dina uppgifter till annan.
Är du helt klart över det?!
När annan (okända aktörer och kända aktörer på marknaden, både näringsidkare och olovliga hembesökare) har tillgång till dina uppgifter, så kommer de att använda dem -mot- dig, förr eller senare.

Den här naivistiska godtrogenheten som utstrålas och den så utbredda oförsiktigheten, för att inte säga -vårdslösheten- med för individen själv känsliga uppgifter varnas för och klagas på av rättsmyndigheterna nästan dagligen (då det är de som den drabbade vänder sig till och beklagar sig över att "någon" gjort si eller så mot den (kontokortsbedrägerier, ID kapning, mm).

Har du överhuvudtaget frågat dig:
- "kan jag lita på Blocket?"
- "vad gör blocket om de hackas och mina uppgifter hos dem stjäls från dem?"
- "vilka ansvarsförsäkringar har blocket för kunddataregistret de upprättat?"
- "har blocket sökt tillstånd för registret med persondata?"
- osv etc mm
Visst måste vi kunna ha tillit, men tänk till ett steg till, om hur långt du är beredd att "bara tro annan om gott".

När blocket tog 5-10kr/annons, då var det väl ok i pris - men (!) det gjorde samtidigt att de registrerade annonsören utan att annonsörerna fick reda på att de registrerades. För -vems- räkning registrerar blocket sina kunder?...

Vet att blocket använts, och används, som medel för att omsätta "lånade" saker till kontanta medel. Det är en baksida av öppet samhälle. När man ställer det mot det slutna totalövervakade samhället, och jämför konsekvenserna för en själv med de olika samhällssystemen - vilket föredrar man?...
Jag blev av med en Canadensare (kanot) som -troligtvis- såldes på Ekolskrogs Auktionsverk... jag hade inte ID på kanoten... så att "bråka" med "hälerifirman" såg jag som meningslöst... Det -sved- (ny pris ca 25 000), men med det öppna samhället så -kan- jag sälja av privat egendom å kanske mildra förlusten. I det samhälle som skapas av Blocket, som ännu inte aktiverats även om det redan existerar, så skulle staten komma att konfiskera 25%, eller 30% (beroende av vilken lagstiftning Skattefogden väljer att använda), på det jag skulle sälja privat o då skulle min förlust öka dramatiskt!...
Vänder du på detta resonemang, så, om du säljer en sak för 10kr (skattepliktigheten gäller enligt lag från 1kr), så ska staten har 2, 2.50kr, 3kr eller 3.50 (öresavrundning)kr, beroende av hur staten väljer att tolka sina egna regler...
Om du vill -ha- 10kr, då måste du alltså lägga på 25%-35% "moms"... Din "kund" kanske inte acceptera detta... å då står du med en osäljbar vara...
Nu har skattemasen -sett- din annons, och vad du vill ha för varan, så oavsett om du får sålt den eller inte, så -skall- momsen betalas in! I efterhand kan du äska att den skall återbetalas eftersom varan inte sålts... men det är då upp till dig att -bevisa- att den är osåld...

Osv etc mm
Nej. Jag läser inte detta som F eller domedagspredikant. Detta -är- idag gällande lagar och regler, som staten har överseende med och inte genomdrivit tillämpningen av. Tror mig inte? Försäkringskassan. Jag läste delar av regler och lagstiftning 1996-97. Det är -bara- dessa som under 2000-talets början började tillämpas enligt regelverket/-boken, å då blev det ramaskri i landet om utförsäkring, osv... Reglerna -fanns- där ursprungligen, men tjänstemännen och myndigheten såg mellan fingrarna med dem, just för att de slår så tokigt blind galet; o samma visa är det med skattelagstiftningen...

Min inställning är att Blocket helt klart bryter mot GDPR och bedriver olaga personövervakning/-register.

För att kommentera dina rader om e-post Hassel89.
Jag skickade alltid e-brev till säljare -först-. Frågade när det var ok att ringa. Ringde därefter.
=> säljaren får kännedom om mitt intresse, talar om när den är anträffbar, kan välja om de vill svara mig eller inte; den såg -min- e-adress (!), men jag fick inte säljarens e-adress förrän -den- svarade mig. Där gick min gräns för "övervakning", samtidigt som det systemet var ypperlig säkerhet för säljaren. Idag -tvingas- säljaren visa upp ett telefonnummer för att kunna bli nådd av icke Blocketmedlemmar... å hur säkert är det?....speciellt med tanke på att snart tvingas vi alla ha -registrerade- mobiltelefonnummer "av säkerhetsskäl"... men om jag inte vill att mitt nummer kan komma i händerna på för mig icke önskvärda individer då?... Då tvingar staten mig att avslöja alla för mig känsliga data till dessa kriminella element!...

Av alla annonser jag svarade på under den epoken som Blocket tillät e-postkontakt, så tror jag det var mindre än 5 som valde att inte svara alls.
Samtliga som svarade sa att de uppskattade att jag visade hänsyn att inte bara ringa (impulsiv kl 02 eller när det nu var man såg annonsen) - just detta med att få samtal i tid och otid irriterar och har gjort att många valt bort Blocket eller att lämna telefonnummer.
Att du valt att ta bort telefonnummer innebär att du når inte mig med dina annonser - det kanske inte gör något, men det är ju inte bara mig du inte når... och du betalar blocket för att förmedla informationen att du har vara att avyttra?!... Jag -lovar- dig! Det är verkligen svårt att finna köpare till vara om man inte når potentiella köpare! Nu går det ju iof med "djungeltelegrafen" ;-)

Det handlar om:
- övervakning
- bevakning
- registrering
- att sälja -dina- privata uppgifter bakom din rygg till annan

Kassörska på Bauhaus frågade:
- "är du medlem?"
Jag svarade:
- "Bauhaus har inte råd att köpa mitt personnummer ;-)"
Se'n var det slutsnackat om medlemskap!

Dito på Clas Ohlson. Jula bojkottar jag eftersom mina pengar inte duger där (de vägrar ta emot kontakter).
osv

Valet är -ditt- hur -du- gör med dina privata uppgifter, dvs dina känsliga uppgifter. Väljer du att sprida dem hej vilt okontrollerat runtikring dig är det ditt val, men råkar du få betala priset för det (se ovan ex.,), då äger du absolut inte rätten till att klaga, inte ens beklaga dig!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

gaffa

#23 » 13:03:51, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De här gossarna har ju tillfört svenska språket lite nya ord åtminstone. Man glömmer aldrig bilhandlaren i Löddeköpinge: "Du är inte journalist, du är kuk-list :skratta3:
https://www.svt.se/nyheter/konsument/bi ... ar-kuklist
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

2 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

östemann

#24 » 14:07:13, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jösses.. :skratta3:
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

e85

#25 » 14:59:09, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst kan det vara irriterande att man registreras, får sina uppgifter sålda till reklamföretag och så vidare.. Men samtidigt lever vi ju inte så länge, så spelar det egentligen nån roll? Jag har börjat acceptera såna där saker för att ha möjlighet att få en bättre upplevelse på nätet. Tror man förlorar mest själv i slutändan på att ställa sig på tvären. Dom gör det ju bara för att tjäna pengar. Statens övervakning/censur av nätet däremot är jag helt emot.
e85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:24, 30-01-2012
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Grävare: Wacker Neuson 3503 -12
Fräs: Rosenfors RSF-2
Svarv: Solberga S7S

Patrik440

#26 » 18:13:04, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

lellemars skrev: skulle jag blitt tokig för länge sen på alla mail och annat som kommer hela natten och plingar!


Jag har nog fått den där stör ej funktionen inbyggt i öronen för jag vaknar ej av sms, messenger eller mail mitt i natten. :)

Fast kommer det en katt knatandes upp i trappen så kan man vakna..

/ P

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige

Iznogoud

#27 » 20:09:59, 26-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att inte ha kollat blocket på mer än 1År gjorde jag nyligen ett försök att kolla annonser där.
Tydligen har privatpersoner och vanliga företag slutat annonsera där då bara Klaravik, Blinto m,fl auktionssidor står bakom alla intressanta annonser.
Och det går heller inte längre att se telefonnummer till säljaren utan att vara medlem.

Hur har blocketgenierna tänkt här? :klia:
Får blocket annonsera på Klaraviks sidor, och om alla som inte vill regga sig på blocket inte kan se telefonnumret till säljaren så blir ju säljarens annons plötsligt mindre värd då den inte når ut till alla potentiella kunder.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

magloman

#28 » 21:02:11, 26-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med, det är mest reklam för andra sidor på nätet där man kan handla i framtiden på.

Sen alla butiker som bara säljer nya saker som annonserar där. Det finns ju bara nån enstaka annons på begagnade saker som går att handla direkt.

Önskar det fanns en kryssruta för att slippa se ovanstående.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dc_lindberg

#29 » 08:42:27, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

...vart har då alla privatannonser flyttat på sig till?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Iznogoud

#30 » 09:17:04, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

FB?

Som jag inte har eller tänker skaffa, så jag får väl köpa nytt istället för begagnat när det kommer till annat än maskiner.
Bra för miljön :thumme:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot


Återgå till Annonstips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se