Aichi RMU 04, -01 minilarvelpelarlift

Diskutera kranar och skyliftar hÀr
AnvÀndarens profilbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: LĂ€nk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
LĂ€nnen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01
ExpertomrÄde: Avancerat bondmeck
Finland

Aichi RMU 04, -01 minilarvelpelarlift

InlĂ€gg av ja-bond77  (trĂ„dstartaren) »

Hepp, suktat efter en sĂ„n ett bra tag och kom till att nu ska den skaffas. Ganska sĂ€llsynta liftar detta men det brukar snurra nĂ„n pĂ„ huutokaupat.com frĂ„n och till genom Ă„ren. RĂ€tt nya ackur i denna sĂ„ tyckte 4000e 0% var ett acceptabelt pris. Tanken Ă€r att man hoppar i denna för alla smĂ„projekt som dyker upp dĂ€r inte den stora larvgĂ„ende Ă€r vĂ€rd att sparka i gĂ„ng. Denna bör vara sĂ„ pass smidig sĂ„ jag börjar anvĂ€nda den dagligdags för all typ av service eller högtryckstvĂ€ttning dĂ€r det annars ska klĂ€ttras det minsta pĂ„ maskinerna. Det Ă€r vĂ€l snarare en frĂ„ga om NÄR man faller ihjĂ€l sig snarare Ă€n OM... :-/

Allt verkar funka... 7700 timmar pÄ mÀtaren, vad det nu sen betyder, Àr vÀl bara den tid huvudbrytaren varit pÄknÀppt...

Bild

Jag har vÀl i ett svagt ögonblick yttrat att jag aldrig köper en maskin utan elschema mera... Ja, hur tror ni det gick...? :ohnej: Den hÀr har inte ens just nÄgra lÀsbara dekaler kvar, t o m typskylten Àr bortborrad. SÄ att den faktiskt heter Aichi RMU04 Àr nu mest bara en tippning frÄn min sida pÄ basis av en del googlande... Trodde den var Àldre Àn -01 men enligt andra annonsbilder verkar det vara den Ärsmodellen som liknar min mest.

(Inte min grÀvare)
Bild

FrÄn tidigare har det diskuterats dessa miniliftar eller kopior dÀrav hÀr:
Japansk minibandare BPC-40
HÀr ska inte stÄ en massa gammalt skit nÀr kronofogden kommer! ... "Stort Àr bra, större Àr bÀttre och för stort Àr precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
AnvÀndarens profilbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
AnvÀndarens egna Àmnen

Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01
Finland

Re: Aichi RMU 04, -01 minilarvelpelarlift

2x12 volts djupurladdningsackur försörjer maskinens 24 volts elsystem. En elmotor driver larverna via elektriska solenoider som drar lamellkopplingar inuti vÀxellÄdan. Antar jag. En annan elmotor innuti hörnstolpen driver ett litet hydraulaggregat för lyftcylindern.

Bild

De gula klumparna Àr lutningsgivare som leder ström om maskinen lutar mindre Àn 2 grader i tvÀrsled eller 3 grader i lÀngsled, vilket dÄ medger höjning av korgen. EDIT: Tankefel, kan knappast veta skillnad i lutningsriktning, Àr vÀl bara en extra failsafe med annan utlösningsvinkel/EDIT
SÄna hÀr:
http://www.toyocontrol.co.jp/tchp/products/anglesw/
Bild

Maskinen gĂ„r att larva i alla lutningar oberoende korghöjd(detta enbart om man hittat den dolda brytaren innuti ena hörnstolpen). Är korgen nere kan man ytterligare larva i högfart.

Korgens manöverpanel:
Bild

Kedjor kopplar ihop teleskopen, sjÀlva elöverföringen till korgen har rationaliserats frÄn kabelskenor/-kedjor pÄ andra typer av liftar till bara en stÄende spiralkabel.
Bild
HÀr ska inte stÄ en massa gammalt skit nÀr kronofogden kommer! ... "Stort Àr bra, större Àr bÀttre och för stort Àr precis lagomt" :mrgreen:
AnvÀndarens profilbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
AnvÀndarens egna Àmnen

Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01
Finland

TvÄ inlÀgg fick jag till utan nÄgot moddande! :mrgreen:

InlÀgg #3 - not so much...

Den hÀr lilla hyllan man ska via för att ta sig upp och ner ur liften imponerar inte mycket... Den bygger vi om! :cool:

Bild

Bild

Nu mera acceptabelt. UppfÀllbar om man ska Ä vÀnslas med nÄn vÀgg... Trappunderredet Àr rejÀlt förstÀrkt sÄ den Àven ska kunna fungera som kofÄngare och inte knyckla ihop i första taget. 830 kilo kan nog göra en del Äverkan... Borde vÀl egentligen byggas nÄn lÀnk till lyftmekanismen sÄ den fÀlls in automagiskt men det lÀmnar vi till framtiden den hÀr gÄngen. TillgÄng till vÀxellÄdans pÄfyllningsplugg kom pÄ köpet.

Bild

Bild

- Övriga idĂ©er jag har Ă€r en svĂ€ngande kranarm av t ex 1" vattenrör för diverse 100 kilos lyft.
- Lutningssensorerna Àr vÀldigt kÀnsliga. Skulle nog vilja göra nÄgot hÀr... MisstÀnker en tvÀttplatta med lutning 2:100 misstÀnker jag blir ett problem om man larvar över ett gruskorn... Vissa liftar har tiltande torn... hmmm... :klia:
- Edit, glömde nÀmna förstorbar arbetsplattform, i larvens riktning. Borde vara snabbt fixat...
Michael Meier
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av Michael Meier »

Det Ă€r vĂ€rt 4000€ Ă„ slippa avbryta arbetet pĂ„ grund av skador.

Du behöver fÀsta korgen mot grejorna du ska mecka med, lÄnglÀnkad kedja Àr lÀtt och smidig, skadas inte av svetsning.

Se till att rÀcket Àr överdimensionerat, du kommer hela tiden att jobba mot rÀcket.
/Michael M
AnvÀndarens profilbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
AnvÀndarens egna Àmnen

Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01
Finland

Bra idé dÀr med kedjan, det ska jag grunna vidare pÄ!

Skickade en förfrÄgan till EU-importören efter dokumentation till maskinen. Svaret var att http://www.aichi.eu inte tillhandahÄller material till den maskinen eftersom den inte Àr en eu-godkÀnd maskin. Kanske har nÄgot att göra med denna funktion...?

https://youtube.com/shorts/jtke_uaJvDA? ... eAKvsexVx3
Joe
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.
Sverige

InlĂ€gg av Joe »

Michael Meier
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av Michael Meier »

Oavsett Àr den hundra gÄnger bÀttre Àn stege eller pall.
/Michael M
AnvÀndarens profilbild
Stridis2
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624
Sverige

InlĂ€gg av Stridis2 »

InstÀmmer med MM. NÀr jag började med att lyfta upp mig med teleskoplataren stÄende pÄ en trÀpall 120*160 cm tyckte folk det var jÀttefarligt, jag hade ju inga rÀcken runt. Jag brukade svara att min pall Àr tvÄ kvadratmeter stor, hur stor Àr din stegpinne? :mrgreen:

GÀllande icke EU-godkÀnd sÄ Àr dÀr mer som inte Àr OK enligt dem. Jag tror inte du fÄr lov att ha en korg som man kan höja utan att ha stÀngt grinden. Idag fÄr du inte heller ha en korg dÀr det bara finns rÀcke i lod med yttersidan. Man mÄste ha ett rör som ligger 100 mm ovanför och 100 mm innanför det översta i lodlinjen. Detta för om man hÄller i översta röret och kör in i en vÀgg sÄ ska du inte krossa handen. Vill minnas rÀcket mÄste vara 1100 mm högt, men mÄttet Àr jag osÀker pÄ.
Du mÄste Àven ha 100 mm hög sparkplÄt runt hela korgen.

Men hade jag haft den liften hade jag struntat i dessa bestÀmmelser och anvÀnt den hej vilt. Ska du göra nÄgot dÀr du mÄste ta i sÄ komplettera med MM:s kedja eller nÄgot annat bra sÀtt att staga upp liften.
Det sÀgs att man Àr vuxen nÀr man pratar mer om vad man har gjort Àn vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
torbjorn_forsman
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Sverige

InlĂ€gg av torbjorn_forsman »

Nu vet jag inte hur regelverket Àr i Finland, men i Sverige klarar man ju sig frÄn kravet pÄ CE-mÀrkning om maskinen Àr Àldre Àn frÄn 1996.
AnvÀndarens profilbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
AnvÀndarens egna Àmnen

Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01
Finland

Mejl skickat....

Intressant att lÀsa om dagens troliga regler dÀr. :buga:

CE, jo sÀkert lika hÀr. PÄ lutningsgivarna har jag hittat nÄgot som verkar vara en Ärtalkod(-01) sÄ det Àr frÀmst det jag gÄr efter i min tippning.

HÀr kan man lÀsa om dagens motsvarande liftar frÄn samma tillverkare:
https://23961337.fs1.hubspotusercontent ... 201903.pdf

De frÀmsta Àndringarna jag noterar Àr:
- En meter högre lyfthöjd(det stÄr "fem stegs teleskop" men jag rÀknar bara till samma som min, fyra). Helt otroligt med tanke pÄ att maskinen varken Àr tyngre eller bredare Àn min. SÄ varför man har larv pÄ en maskin som knappast kan anvÀndas till full höjd pÄ annat Àn hÄrt golv, kan man frÄga sig... Min maskin Àr 83 cm bred, broschyrens 77 cm. Tror det bara Àr larvbredden som skiljer...
- Nu har man driften i bakÀndan pÄ maskin. LÀttare och mindre slitage pÄ driften. Eftersom drivhjulen Àr mitt för tornet har man vÀxellÄdan i mitten av ramen och flyttar bak driften med rullkedjor.
- Styrboxen framtill. (KÀnns som uppstigningsÀndan Àr "fram" pÄ maskin eftersom man inte kommer Ät att jobba i andra gaveln dÄ tornet tar sÄ mycket utrymme.)
- Utdragbar korgplattform som medger jobb över avsats.
- BÀttre styrsystem för larvningen som Àr bÄde proportionellt och Àven möjligt att svÀnga pÄ stÀllet(en larv framÄt och andra bakÄt). Kanske man rentav har tvÄ skilda drivmotorer/vÀxlar?
- SvÀngande fullhöjdsgrind till korgen. Eventuellt kanske man fixar en sÄn i nÄgot skede. Ska se vad jag tycker om rörsÀkringen nu först. Fanns Àven ett andra rör halvvÀgs upp pÄ rÀcket semifastmonterat. Det fick Äkaren direkt... :hota:
AnvÀndarens profilbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
AnvÀndarens egna Àmnen

Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01
Finland

Och jag som trodde man klarade sig frÄn kretskort med en sÄn döenkel lift!!! :uupps: :myzsko:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
dea
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
BM 641
Sverige

InlĂ€gg av dea »

En sÄn mÄste ju vara perfekt att ha i verkstaden för alla smÄjobb pÄ höjden pÄ diverse maskiner, liten och smidig.

Har sjÀlv en vanlig saxlift men dom tar ju ganska mycket plats jÀmfört med din, dock Àr dÀr utskjutbar plattformsdel vilket Àr smidigt nÀr man behöver in över tex hjul för att jobba pÄ tak pÄ en maskin.
marcusw
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

InlĂ€gg av marcusw »

Grattis till en otroligt anvÀndbar maskin !

Jag kan inte förstÄ hur jag kunde klara mig innan jag köpte min, otroligt smidigt att ha med sig verktyg och grejer upp nÀr man skall göra nÄgot pÄ maskiner och fastigheter.
Maskin mÄste gÄ , dÀ À bara jobba pÄ !
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "Kranar och liftar"