Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKranar och liftar

Avlastningsanordning adapterad för gång på spår

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kranar och skyliftar här

BD (trådstartaren)

#1 » 19:04:05, 08-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Originalets URL: http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Kran/Mobil/a.jpg

En affärside är kanske att det anskaffas ett par avlastningsanordningar med bärförmåga för halva kranvikten och med järnvägshjul för montage enligt bilden. Det blir då lättare att komma fram vid bärgningar av järnvägsfordon.


PS. Vet att man ska lasta upp bilderna på Maskinisten men har sök men inte funnit det stället.

http://i25.photobucket.com/albums/c63/b ... g~original
BD
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:27, 18-03-2010
Maskintyp: Ej angivet



OLA56

#2 » 21:51:56, 08-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Troligen är kranen en Tadano-Faun, 5 axlig ( 110tons). Kranen går i Norge. Norrmännen är rätt hårda, på tyngre fordon med 8 tons axeltryck.
Utan motvikter så väger kranen 48 ton. 5 axlar + hjälpaxel = 6 axlar. 48 ton på 6 axlar = 8 ton per axel. Axeln med infästningar är säkert bara dimensionerad för 8 tons axellast.
Skall kranen vara full med motvikter, tillkommer 35 ton. Kranens vikt blir då 83 ton. Då skall "hjälpaxeln" bära halva vikten 41,5 ton + en liknande bakom kranen som bär lika mycket (inga vanliga järnvägshjul - boggie). Skall man göra en liknande med järnvägshjul, krävs nog rätt omfattande förstärkningar i ram mm.
Ola56
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

BD (trådstartaren)

#3 » 04:38:54, 09-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Originalets URL: http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Kran/Mobil/c.jpg

Tydligen heter tillverkaren av stödanordningarna VANG.
Har gjort sökning på VANG men inte hittat något passande.
Kortare sträckor är ett hjultryck på 25 ton (alltså 50 ton axeltryck) inget egentligt problem. Men det skulle även gå med en boggi för att fördela ut belastningen.
Problemet är nog inte tekniskt utan om det går att få ekonomi i att konstruera, tillverka och kunna få inkomster av en sådan anordning.

Bild
Originalets URL: http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Kran/Mobil/d.jpg
BD
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:27, 18-03-2010
Maskintyp: Ej angivet

Fredrik_

#4 » 10:27:22, 09-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Översta bilden ser man BPW-loggan på navkåpan.
En vanlig släpaxel lastar man nog inga jätteöverlass på!
Så Olas gissning på 8ton plus att man då sprider vikten på längre vägsträcka verkar rimligt. (Längre total hjulbas)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

BD (trådstartaren)

#5 » 10:46:30, 09-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Översta bilden ser man BPW-loggan på navkåpan.
En vanlig släpaxel lastar man nog inga jätteöverlass på!
Så Olas gissning på 8ton plus att man då sprider vikten på längre vägsträcka verkar rimligt. (Längre total hjulbas)


Med viktangivelserna avsåg jag skenornas bärförmåga. Vad gäller själva axlarna är det en dimensioneringssak.
BD
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:27, 18-03-2010
Maskintyp: Ej angivet

KalleSWE

#6 » 13:21:38, 09-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är ju i Norge som bilderna är tagna och dom har helt andra regler för axeltryck och längd t.ex.
Här hittade jag en bild på hur det kan se ut.
http://www.vangs.no/bilder_av_andre_produkter
KalleSWE
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:07:29, 28-08-2008


Återgå till Kranar och liftar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se