Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKranar och liftar

Olsbergs kranservo ventil

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kranar och skyliftar här

Moklarn (trådstartaren)

#1 » 10:32:04, 27-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej vänner!
Finns det någon här med kunskap om detta.
Art no: 0148 Serie no: 0098. Sex sektioner.

Bild
Bild

Har fått för mej att den blivit inkopplad fel när den sist monterades

/ Fredrik
Det är aldrig försent att ge upp!
Lycka mäts i ton.
Moklarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:27:32, 26-01-2011
Ort: Borås
Sverige



Bengt Erik Eriksson

#2 » 12:00:16, 27-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan kolla med chefen.. Vad är felet?

Bytte ett liknande med gjutjärns hus i mitten igår. Gjutjärnet spräckt så det är helt ok i övrigt då de bara är ett par månader gammalt..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Bengt Erik Eriksson

#3 » 19:39:51, 27-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pratade med chefen och han sa att spolarna passar från det vi skrotat.

Han sade också att ett vanligt fel vid inkoppling av de gamla spolarna med 3stift är att man tar fel stift för jordningen. Spänningen ska kopplas över stiften som sitter mitt emot varandra, de är kopplade till spolen. Det tredje stiftet har jord symbol men är chassie jord dvs det kommer inte hända något om man ansluter till den för där får man ingen krets..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Moklarn (trådstartaren)

#4 » 00:14:10, 28-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sorry för otydligheten, men det är nog så att de vänt P/T fel för de sa att det läckte olja. Har nu bytt sektions tätningarna moment dragit dragstängerna. Ska bara ha tag i ett filter åck ! Men vad som är tryck o retur blir ja fan inte klok på då det sitter en "tryckreglerings ventil"?
Typ en chock ventil, fast med balanserad plunge med hjälp av ett litet mässings munstycke.
Filtret ser lite svullet ut så felanslutet har de nog varit, men fann inga brustna tätningar.
Bild
Bild
Bild
/ Fredrik
Det är aldrig försent att ge upp!
Lycka mäts i ton.
Moklarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:27:32, 26-01-2011
Ort: Borås
Sverige

Bengt Erik Eriksson

#5 » 00:43:13, 28-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi diskuterade den möjligheten också., och vi kom väl fram tillatt det borde bli att det går åt fel håll när man sätter tryck på returporten.. Man får cylindrarna trycksatta och när man öppnar med magneten dräneras den sidan istället för att trycksättas.. Om det tar skada är lite svårt att säga.. Det är nog individuellt..


Den vi fick skrota har suttit på en kran som har icke spärrbara snabbkopplingar på tryck och retur. Nu hade de för andra gången lyckats peta upp retur kopplingen så hela systemet och altså även servo kretsen fick fullt systemtryck. Det som gått sönder var altså cylinderhuset. Ventiler och magneter har klarat den behandlingen.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Turbodiesel

#6 » 01:35:13, 28-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft uppgifter på det där, frågan är var..

Inkommande bör gå till reduceringsventilen, vidare genom filtret för att därefter försörja servosektionerna, returen känns som den bör gå rätt igenom försörjningsblocket, om jag minns något om konstruktionen.

Vågar mig inte på någon gissning om hur du ska koppla..

Finns det verkligen inga märkningar vid portarna?

Är det något skoj projekt på gång, eller ska den tillbaka till sin ursprungliga plats?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Bengt Erik Eriksson

#7 » 07:10:52, 28-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man bara kan bestämma åt vilket håll flödet genom filtret ska gå så är det ju bara att blåsa med luft i porten och känna efter var luften kommer in i filterhuset.

Den servo enheten har några år på nacken och idag är filter och tryckreducerare separerade från servo sektionen.
Dagens Filter och tryckreducerare hittar du här..http://www.olsbergs.se/produkter/hydrau ... ilter-prf/

Här är den jag plockade av. Ursäkta den dåliga bilden. Art nr är 0470.
Plockade ur första sektionen i studiesyfte. Servotryck och returportarna syns bredvid den lösa spindeln
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Moklarn (trådstartaren)

#8 » 02:34:19, 01-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Har haft uppgifter på det där, frågan är var..

Inkommande bör gå till reduceringsventilen, vidare genom filtret för att därefter försörja servosektionerna, returen känns som den bör gå rätt igenom försörjningsblocket, om jag minns något om konstruktionen.

Vågar mig inte på någon gissning om hur du ska koppla..

Finns det verkligen inga märkningar vid portarna?

Är det något skoj projekt på gång, eller ska den tillbaka till sin ursprungliga plats?

Nä inget pul ! Bara bröd föda, fick grejorna i en hink :uupps:
Men antar att jag kan koppla in mitt hyd agg o höja trycket till en 25/30 bar o så ska den ju reglera gör det inte det får ja byta P/T!
Det är aldrig försent att ge upp!
Lycka mäts i ton.
Moklarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:27:32, 26-01-2011
Ort: Borås
Sverige

Moklarn (trådstartaren)

#9 » 02:42:46, 01-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Om man bara kan bestämma åt vilket håll flödet genom filtret ska gå så är det ju bara att blåsa med luft i porten och känna efter var luften kommer in i filterhuset.

Den servo enheten har några år på nacken och idag är filter och tryckreducerare separerade från servo sektionen.
Dagens Filter och tryckreducerare hittar du här..http://www.olsbergs.se/produkter/hydrau ... ilter-prf/

Här är den jag plockade av. Ursäkta den dåliga bilden. Art nr är 0470.
Plockade ur första sektionen i studiesyfte. Servotryck och returportarna syns bredvid den lösa spindeln
Bild

Försökte blåsa mig fram men pga tryckreglerings vent kom det från alla möjliga håll. Provar med aggregatet på lågt flöde o tryck för att se/höra funktion på tryck regleringen eller va tror du ? :vissla:
Det är aldrig försent att ge upp!
Lycka mäts i ton.
Moklarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:27:32, 26-01-2011
Ort: Borås
Sverige

Bengt Erik Eriksson

#10 » 17:42:22, 01-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det höra sig fram till det? :klia: jag är halvdöv ibland så andra kanske kan....

Har det inte fungerat alls tidigare?. Är nog bara att provköra med lågt servo tryck. Om jag inte alldeles är ute och cyklar så ska magneten påverka med kraften mot centrum.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

petast

#11 » 00:39:08, 19-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

På modernare servo av samma typ (tror jag) finns R (reducerat tryck) och T (tank) gjutet vid in- resp. utlopp.
petast
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:52, 05-07-2014
Maskin: Valtra T140 (-06)


Återgå till Kranar och liftar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se