Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKranar och liftar

Två döda i kran olycka Gällivare

53 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera kranar och skyliftar här

tomten

#46 » 01:16:35, 03-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sharky skrev:Hepp!

Vrida nyckeln hit elr dit påverkar ju inte lintrumman ;)
Jag tror utredning menar brytaren till ¨varv¨räknaren som håller reda på linvarven på trumman. Det ska mao inte gå att köra ut all lina!
Jag är nyfiken på vilken typ av kran det här handlar om?! jag menar en mobilkran nere i en gruva?! Inte mycket bom ute där inte, elr???


inte överallt, nej men för att nå utåt kan det behövas och även om gruvor genrelt sett är ganska trånga att köra i så fins det gott om ställen med väl tilltagen takhöjd för att få plats med tex krossar bergtappar och annan utrustning, tex på nya huvudnivån i kiruna kuj m1365 går det i prinsip att sprida grus överallt med lastbil och på många ställen får man flaket i topp utan att ta i taket. rör, kablar och vetiflex brukar kunna begränsa höjden men rent till bergtaket är faktiskt gansak högt, bredd på tunlarna kan det däremot vara sämmre med. kolla på den här filmen förstår ni vad jag menar POEAB - kirunagruvan
Tattarmekaniker!!
tomten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:45, 08-07-2007
Ort: luleå



Edholm

#47 » 08:05:12, 03-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lindvall Hans skrev:Krantypen,,,Demag 30 ton årgång 2004
Varför kontrolleras ej denna del av kranen vid den årliga besiktningen ?
Det är bara att sätta på den stora hönan och skära fullt + att köra ut
hela bommen så går det att "tömma" hela trumman.


Ja det kan man verkligen fråga sig varför det inte blev gjort. Tycker att den årliga besiktningen är ett stort skämt, dom går ett varv runt maskinen och kollar så att vaijrarna inte är skadade. sen kan dom missa rätt stora fel. vill man ha sin maskin felfri så måste man hålla koll på det själv då besiktnings männen missar fel som inte är helt uppenbara. har varit med om att svängkransen gått av på en nybesiktad pålkran. hälften av bultarna var rostiga i brott ytan så dom hade varit av en längre tid :thumme:
Edholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:41, 07-12-2007
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#48 » 08:16:30, 03-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men hur skulle en besiktningsman kunna se att bultarna är skadade?
Du kan ju inte gärna begära att han ska börja demontera kranen för att se vad som ev håller på att haverera?

Det är som besiktning av hus, kan man inte komma in i torpargrunden så kan man heller inte besiktiga grunden invändigt.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Michael Meier

#49 » 11:12:25, 03-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med ordet besiktning har alltid ställt till det i våra huvuden, oftast tänker vi fel, om vad det egentligen är, beroende på vilken sida om skranket vi står :smile:

Egentligen VET vi, men vi ignorerar det på grund av...ekonomiska aspekter?

Allt från bilprovningen som släpper igenom fel (föraren är skyldig att se till)
Kompressortankar som går hål i efter besiktning.
Läkarkontroll... där man själv får fylla i och läkaren sätter stämpel "frisk".
Besiktiga hus, utan demontering, visuellt där det går.
Regler som säger "gör det fackmannamässigt"
Kraftverken har IAEA, dock så kollar dom organisatoriskt.

Den årliga besiktningen är inget skämt, den är på fullt allvar.

Egentligen finns det enbart personer, jag, du, varje människa som gör något någonstans som är ansvarig för vårt handlande, på vårt bristfälliga sätt.

Visst, besiktningsregler i all ära, ett protokoll på kontrollerade punkter, men det fråntar int människan bakom spaken det moraliska ansvaret.

Snabbfästet släpper, vajer lossnar från trumma, imma/sol på rutan.

Vårt personliga ansvar kommer vi int undan.

Efter många års erfarenhet av ord, "kan du garantera att xxxx kommer att fungera?" så har jag lärt mei att vi kan int garantera någonting,
vi kan int ta in ALLA möjliga aspekter på en sådan garanti, men det låter jäkligt oproffsigt att säga så.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Lindvall Hans (trådstartaren)

#50 » 13:29:53, 24-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

xxxxxxxxxxxxxxx
Senast redigerad av Lindvall Hans 11:12:18, 25-08-2010, redigerad totalt 1 gång.
Det är jobbigare att vara slö än flitig !
För är man slö så är allt jobbigt.
Användarvisningsbild
Lindvall Hans
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:15, 31-10-2009
Ort: Malmö
Maskintyp: Hjullastare

Michael Meier

#51 » 13:56:57, 24-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lindvall Hans skrev:....besiktningsmannen hade ej fått några direktiv om att denna kontroll skulle utföras....


Går besiktningsmannen på direktiv enbart? eller var det bekvämt att uttrycka sei så för hans del,
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Lindvall Hans (trådstartaren)

#52 » 14:21:45, 24-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet ej ?
´Men han menad att hur ska man utföra detta om kranen är så stor att
den har många hundra meter lina.
Det är jobbigare att vara slö än flitig !
För är man slö så är allt jobbigt.
Användarvisningsbild
Lindvall Hans
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:15, 31-10-2009
Ort: Malmö
Maskintyp: Hjullastare

Holger

#53 » 11:17:36, 25-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lindvall Hans skrev:xxxxxxxxxxxxxxx

Oooops! Vad hände?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Kranar och liftar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se